Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 11:09
  #1
Medlem
Första gång på mycket länge så ha jag fått en som ha visat sig en intresse för min. Han ville byta min för komma närmare till hans jobb och jag ha varit en annan statsdel och kollat in deras. Alla är typ villiga att genomföra ett triangel byte.

Frågan är att min hyresvärd kan vara lite krånglig att handskas med och jag är inte de enda som ha problem med dom.

Dom vill att bytet skulle ske så snabbt som möjligt. Men när jag läser lite av deras regler, så står de så här om triangel bytet:

Bytesansökan måste vara undertecknad av båda parter och finnas hos
Kundservice minst tre månader före det månadsskifte då bytet planeras äga rum.


Men sen står de om man vill göra de upp tidigare, så står de så här:

Vid lägenhetsbyte där parter byter lägenhet innan kontrakt börjar gälla frånsäger sig hyresvärden ansvar för städning och nya anmärkningar. Samma sak gäller fall där hyresgäster gör egen överenskommelse om tidigare inflyttning.

Menar dom att de måste gå tre månader först eller gå de gör de tidigare, om alla beröda parter var villiga? För den jag såg behövde alla papper och etc och då kan bytet vara klart inom fyra veckor.
Citera
2017-10-19, 14:31
  #2
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Menar dom att de måste gå tre månader först eller gå de gör de tidigare, om alla beröda parter var villiga? För den jag såg behövde alla papper och etc och då kan bytet vara klart inom fyra veckor.
Det går att flytta tidigare än 3 mån. om hyresvärdarna har godkänt bytet men i så fall kan ingen inblandad kräva att flyttstädning görs m.m
Citera
2017-10-21, 02:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det går att flytta tidigare än 3 mån. om hyresvärdarna har godkänt bytet men i så fall kan ingen inblandad kräva att flyttstädning görs m.m

Jag får ju känslan att deras handläggningstid är tre månader. Kan man också motivera att dom andra hyresvärden ha handläggnings tid i fyra veckor?
Citera
2017-10-21, 09:29
  #4
Medlem
_killahs avatar
Ligg på och ligg på så kommer de gissningsvis skynda sig lite. Säg att ni gärna frångår flyttstädningen samt de andra.
Citera
2017-10-21, 12:23
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag får ju känslan att deras handläggningstid är tre månader. Kan man också motivera att dom andra hyresvärden ha handläggnings tid i fyra veckor?
Har för mig att hyresvärden måste godkänna eller neka till bytet inom skälig tid så tar det lång tid kan man dra in hyresgästföreningen för att göra kreditupplysning, besiktning och kolla anmärkningar skall inte ta flera månader.
Citera
2017-10-21, 17:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har för mig att hyresvärden måste godkänna eller neka till bytet inom skälig tid så tar det lång tid kan man dra in hyresgästföreningen för att göra kreditupplysning, besiktning och kolla anmärkningar skall inte ta flera månader.

3 månader är att anse som helt normalt.
Citera
2017-10-27, 17:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
3 månader är att anse som helt normalt.

Så de är helt normalt? En hyresgäst i hans lägenhet som jag ska ta över i den triangelbytet stog de att inom fyra veckor ska besiktingen ska betalas och städas. Dock jag ha alla papperna, inkl kreditupplysningen, där de visar att jag ha inga anmärkningar alls och ha bott i samma hyresvärd sedan 2006. Bytt två gånger och ha bott i den här lägenheten sedan november 2012.
Citera
2017-10-29, 21:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Så de är helt normalt? En hyresgäst i hans lägenhet som jag ska ta över i den triangelbytet stog de att inom fyra veckor ska besiktingen ska betalas och städas. Dock jag ha alla papperna, inkl kreditupplysningen, där de visar att jag ha inga anmärkningar alls och ha bott i samma hyresvärd sedan 2006. Bytt två gånger och ha bott i den här lägenheten sedan november 2012.

besiktning sker när alla andra faktorer i bytet är godkända, dvs alla papper har gåtts igenom och man är i princip godkänd som hyresgäst. brukar ta kanske två månader till besiktning och sedan någon vecka till för beslut men kan mycket väl ta tre som sagt. det är helt beroende på hur stor värden är, vem som går igenom bytespapprena, om något är oklart och/eller behöver kompletteras, vilken tid på året det är, hur många andra byten osv de har att handlägga, etc etc ad naseum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback