Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-20, 11:27
  #37
Medlem
elbels avatar
Lämna på tomgång över natten utan katt

Citera
2017-10-20, 11:39
  #38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Lämna på tomgång över natten utan katt

Garagedoft är så mycket mer än oförbrända kolväten. Däck, som nämnts av flera, spillolja (rester av det), glykol, rostskydd osv. Lukten av begagnad, eller för den delen av ny, bil.
Rostlösare, smörjmedel, tvättmedel, lack, polish, vax, svets osv.
Citera
2017-10-20, 11:40
  #39
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Garagedoft är så mycket mer än oförbrända kolväten. Däck, som nämnts av flera, spillolja (rester av det), glykol, rostskydd osv. Lukten av begagnad, eller för den delen av ny, bil.
Rostlösare, smörjmedel, tvättmedel, lack, polish, vax, svets osv.
Inte bara bilsvett, lite människosvett också
Citera
2017-10-20, 16:29
  #40
Medlem
pollenpers avatar
Varnolen och lacknafta luktar väl ungefär som modern diesel.
Häll en liter diesel på golvet.
Citera
2017-10-20, 18:09
  #41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Varnolen och lacknafta luktar väl ungefär som modern diesel.
Häll en liter diesel på golvet.
Nej, lacknafta luktar inte i närheten av diesel, eller tvärtom kanske man ska säga. Nu är ju jag lite känslig i min näsa, men lacknafta är nåt av det jobbigaste jag vet att lukta på. Omedelbar huvudvärk, modern diesel luktar förvånansvärt lite i jämförelse.
Inga av dem hör till "mina" garagedofter hursomhelst.
Citera
2017-10-20, 20:25
  #42
Medlem
Zteffen81s avatar
Att skaffa den ultimata doften i garaget är inte särskilt svårt.

När man har skruvat bilen så behöver man inte slänga det gamla oljefiltret, spilloljan, bromsoket eller ljuddämparen. Låt "skiten" ligga kvar i garaget och skräpa ett tag. Gärna i några år.

Skruva och meka mycket i garaget. Det behöver inte vara bilen, det han vara motorsågen, släpkärran eller gräsklipparen.

Jag brukar starta upp skotern i garaget vintertid och innan jag kör ut genom garageportern brukar den få stå på tomgång någon minut. Detta gör att hela garaget fylls av doften från 2-takt. Enligt mig den ljuvaste doften som finns.

Du är även på rätt spår TS! Spill så mycket du kan. Tillbringar man tid i garaget spiller man tills nog ändå.

Bensin och diesel ger en skön doft.
Spillolja kan göra lukten i garaget något rå.
Spolarvätska ger en någorlunda fräsch doft i garaget.
Glykol kan vara fint att lukta på. Även om jag själv inte gillar just den lukten.
Fotogen ger en fin doft.
Rotlösande ger en kemisk lukt som ej uppskattas av alla.

Häng upp några doftgranar i garaget.

Man kan även svetsa mycket i garaget. Men då luktar gataget som en gammal smedja sen.
Citera
2017-10-20, 23:20
  #43
Medlem
LembitARTs avatar
Förutom gummilukten som du lätt kan få så finns det en lukt som jag gillar, lukten av maskinrummet på rulltrappor och glidskenor på gamla fabriker, svart fett med silverglans, för mig luktar det gammal verkstad, mums.
Citera
2017-10-23, 12:38
  #44
Medlem
Horribel_gåss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangsi
5-56, luktar det ungefär likadant som WD-40?
Många verkar vara väldigt förtjusta i dessa dofter, men (den ganska svaga) doften av WD-40 tilltalar mig inte alls.


Det stämmer! 5-56 doften för dock tankarna lite mer åt tuggummit Jenka.
Citera
2017-10-23, 13:06
  #45
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Tycker du gamla järnvägsslipers luktar gott? Älskar doften av tåg och speciellt tunnelbana! Du kanske kan ragga upp någon gammal träsliper och lägga in i garaget ett tag? den doftar ju tjära! borde ändå ingå i mixen tycker jag! alternativt bara tjära (lite enklare, men tror ändå något slags gammalt trä måste till)
Den typiska järnvägslukten kommer inte av vanlig tjära (som framställs av träkol) utan av kreosot som framställs av stenkol. Träet behövs inte men en gammal sliper tappar lukten. Kreosot är svårt för en vanlig dödlig att få tag, det är en rätt tunn, brunaktig olja.
Citera
2017-10-23, 17:01
  #46
Medlem
MDMAfags avatar
En gammal moped som startas en gång i veckan borde göra susen, då får man doft och säkerligen lite oljespill också.
Citera
2017-10-23, 17:19
  #47
Medlem
Du vill inte ha lukt av spillolja och skit.

Det du söker är gammelbilslukten; som sprider sig som ett koncentrat av trevnad in i doftcentrum och framkallar minnesbilder av morfars bil, där den stod i solen och hur du brände dig på vinylkädseln.

Öppna dörren till en gammal bubbla så förstår du vad jag menar.

I ett garage måste du ha något som tar upp och sprider dofter, exempelvis en rejäl gammal arbetsbänk i trä. Gärna någon oljedunk, lite LHM på en bunt tidningar gör susen för dofterna i ett garage.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback