Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-10, 14:45
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Jag är inte mot medicinering av "ADHD". Jag ogillar att det kallas sjukdom eftersom jag anser att det är ett resultat av evolution där det historiskt varit en viktigt egenskap att besitta inom gruppen. 5% av befolkningen och förmodligen skulle 15-20% uppfylla de flesta kriterier om man testade samtliga Svenskar.

Håller med.

Anser inte heller att det är en sjukdom.

Många lyckas bra i livet och detta till stor del på grund av sin adhd. Inte minst i yrkeslivet.

Men det klassas som en funktionsnedsättning och ihop med andra personliga drag, omvärldens krav m.m. så kan det mycket väl leda till att livet blir jobbigt till outhärdligt. Samt leder till andra sjukdomar.

Här kommer medicinering in.
Citera
2017-11-10, 18:44
  #26
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JHook
Förstår vad du menar. Då Försäkringskassan däremot har svårt att ens kunna läsa och förstå läkarintyg allt för ofta så kanske PET vore nåt..

Tydligast ser man nog genom att jämföra före / efterbilder tyvärr är ju inte detta möjlig då en person
redan insjuknat när det är aktuellt.
Men försäkringskassan är nog troligtvis mer intresserad av hur arbetsför man anses vara. Inte om man har depression eller inte.
Citera
2017-11-10, 18:52
  #27
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JHook
Håller med.

Anser inte heller att det är en sjukdom.

Många lyckas bra i livet och detta till stor del på grund av sin adhd. Inte minst i yrkeslivet.

Men det klassas som en funktionsnedsättning och ihop med andra personliga drag, omvärldens krav m.m. så kan det mycket väl leda till att livet blir jobbigt till outhärdligt. Samt leder till andra sjukdomar.

Här kommer medicinering in.

Jo precis, tyvärr vet man inte de långsiktiga effekterna lågdoser av amfetamin.
på 40talet var det väldigt flitig utskrivning av amfetamin och det fanns även i bantningspiller och liknande. Det var visserligen mycket högre doser men det var troligen inget positivt utfall.


ADHD medicin har bara funnits sedan 2013 och man vet inte hur det påverkar barn som växer i vuxen ålder speciellt bra.
Citera
2017-11-10, 20:01
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Jo precis, tyvärr vet man inte de långsiktiga effekterna lågdoser av amfetamin.
på 40talet var det väldigt flitig utskrivning av amfetamin och det fanns även i bantningspiller och liknande. Det var visserligen mycket högre doser men det var troligen inget positivt utfall.


ADHD medicin har bara funnits sedan 2013 och man vet inte hur det påverkar barn som växer i vuxen ålder speciellt bra.

Visst finns det en osäkerhet kring långtidsbehandling. Även kring metylfenidat. Som kom redan på 1950-1960 talet någon gång och som är den aktiva substansen i Ritalin och Concerta, vilka har används mot adhd sedan början av 2000-talet (även om metylfenidat användes mot dessa/liknande symptom långt tidigare).

Du har rätt vad gäller ren amfetamin och dess frikostiga förskrivning och använding sedan lång tid tillbaka. Metylfenidat är centralstimualtia ja, men inte amfetamin. Elvanse och kanske särskilt Adderal är mer kemiskt amfetamin (nästan).

Trots allt måste nyttan vägas in mot risken. Som alltid vid läkemedelsbehandling. I detta fall när medicineringen är så vanlig hos barn/ungdomar så ställer det givetvis extra mycket till eftertanke.

https://lakemedelsverket.se/upload/h...behandling.pdf

När det kommer till försäkringskassan och detta med att de bedömer arbetsförmåga så är det ju korrekt, men om en depression som vi skrev om tidigare är orsak till nedsatt arbetsförmåga så ör det givetvis så att all "bevisföring" inför FK viktig för en korrekt bedömning. Av arbetsförmåga genom indirekt bedömning av sjukdom, typ och grad.
Citera
2017-11-11, 13:44
  #29
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Och av den anledningen skrev jag
"Även saker som depression går ju att påvisa även om man inte gör det för att det inte är nödvändigt för att ställa diagnos"

Alltså man ställer givetvis diagnos på patientens berättelse och upplevelser.
Men depression det går att påvisa tydligt även om man gräver djupare. Givetvis ingenting man gör för att ställa diagnos. Men det jag menar är att det inte enbart är en subjektiv sjukdom som enbart påvisas genom samtal.
En PET visar väldigt tydligt skillnader på människor som befinner sig i en depression och när de är friska. Man vet att signalsubstansnivåer är rubbade mm.

Att kunna påvisa någonting är inte samma sak som att mätmetoden kan användas kliniskt.
För att en mätmetod ska kunna användas i en klinisk verksamhet så måste den vara validerad.
Det vill säga att den ska kunna påvisa det man förväntar sig utifrån de behov man har vilket kräver en hel del testkörningar och mätningar. Att mäta 50 stycken deprimerade hjärnor med PET och jämföra dessa med lika många friska hjärnor räcker inte för att göra metoden validerad. Däremot kan resultatet bekräfta eller avfärda de hypoteser man har. Så ur forskningssynvinkel är resultatet värdefullt.
https://biomedicinskanalytiker.org/2...-klinisk-kemi/

Citat:
Detta går inte på ADHD på samma sätt, javisst det finns studier där man har sett likheter mellan folk som har ADHD diagnos jämfört med testgrupp. Men nu talar vi om små skillnader som på samma sätt även går att se mellan musikaliska och ickemusikaliska, Ingenjörer och konstnärer mm mm.

Vilka studier då och hur stor är stor är skillnaden mellan ADHD-hjärnor och friska personer som det är mellan deprimerade och friska?


Citat:
Jag är inte mot medicinering av "ADHD". Jag ogillar att det kallas sjukdom eftersom jag anser att det är ett resultat av evolution där det historiskt varit en viktigt egenskap att besitta inom gruppen. 5% av befolkningen och förmodligen skulle 15-20% uppfylla de flesta kriterier om man testade samtliga Svenskar.

Nu är jag inte lika övertygad om att ADHD har varit någon viktig evolutionär egenskap.
Hur det nu än är med den saken så blir inte en dysfunktion mindre sjuklig bara för att den kan ha vissa evolutionära fördelar.
Till exempel är talassemi tämligen vanligt i vissa delar av världen (främst kring Medelhavet och Sydostasien). Den ger ett visst skydd mot malaria men den kortare livslängden hos erytrocyterna (de röda blodkropparna) leder till anemier av svårare eller mildare grad (beroende på om bäraren är heterozygot eller homozygot ).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Talassemi
Citera
2017-12-08, 08:04
  #30
Medlem
Peyzs avatar
Varför skulle det vara negativt att medicinera barn?
Adhd är som sagt en neuropsykiatrisk nedsättning. Det innebär att signalerna till frobtallloben inte når fram riktigt och blir på såvis inte riktigt stimulerad. CS hjälper ju signalerna att nå fram bättre och på så vis blir inte frontalloben lika underutvecklad som den annars hade blivit. Jag tror absolut att adhd sk behandlas nästan varje dag i åldrarna 11-20 år. Visst kroppen får lida men tränar man mycket sover ordentligt äter nyttigt och mycket antioxidanter så tar kroppen inte så mycket stryk. Är ändå ganska små doser vi pratar om.
Jag fick min diagnos och kan säga att jag aldrig tidigare har klarat av att sköta ett jobb, jag klara inte av studier, jag har alltid känner mig annorlunda konstig folk undvik mig hela tiden kunde inte förstå vad jag gjorde för fel. Förhållande var uteslutet hade några förhållanden men dom tog slut ganska snabbt eftersom jag inte kan kunde kontrollera mina känslor, jag var tungt deprimerad i 12 år, jag var totalt misslyckad som människa, fick ett tungt drogmissbruk, viss form av kriminalitet ingen riktig odåga i samhället men ibland har det skett impulsiva handlingar som jag ångrar djupt. Jag är så värdelös att jag inte ens fixar att betala räkningar.. jag har spenderat mesta av min tid av att inte göra ett skit. Sitter bara av för jag klara ingenting.
Jag känner att hela min uppväxt är ett misslyckande.
Och nu jag äntligen fått cs så kan jag äntligen sätta upp riktiga mål jag kan göra saker och ting i tur och ordning jag tappar inte fokus på samma sätt längre. Äntligen vet jag hur man gör och in dessutom göra det. Jag kan fokusera jag kan göra.

Vad de flesta inte förstår är att de med adhd har problem med allt som dom stöter på i livet. Precis allt. Visst ibland går det bra och jag lyckas bra. Men det är ibland det. Jag behöver lyckas jämnt. Jag pratar om de mest vardagliga sysslorna.

Adhd handlar inte bara om svårigheter med koncentration och sitta stilla det är en väldigt komplicerad och allvarlig funktionsnedsättning.
Vi vet att allt låter fånigt i era öron i våra öron med. Just därför har jag förnekat min adhd i hela mitt liv. Egentligen visste jag de sen barnsben att nått var fel. Men eftersom allt är så självklart så tror man att man kan jobba på det. Det kan man inte.
Det irriterar mig att folk försöker bagatellisera ADHD.
Adhd är ingen super kraft. Det finns inga fördelar att ha adhd. Adhd är ingen mode diagnos som överdiagnoseras. Det är tvårt om den under diagnosernas. Minst 200 000 människor kommer aldrig bli diagnoserade i bara Sverige. Utan behandling så blir de flesta deprimerade och stora problem socialt och ekonomiskt.

Hela samhället trycker ner adhd och detta påverkar även psykvården. Inte ens psyk tar adhd på riktigt allvar. Jag har på riktigt hört min sköterska säga att de flesta med adhd diagnos har inte ens adhd och hon är emot diagbosering för hon tror inte på cs utan det är problem som kan lösa utan. För man får inte glömma att många på psyk är narkomaner också och dessa människor ska vara nyktra för deras egna bästa. riktigt gammal rökkossa är det.

Vi måste seriöst börja ta adhd på allvar. För det här är Förjävligt. Jag har mått så sjukt jävla dåligt och det visade de sig att de var så enkelt som ett litet piller.
Hur svårt ska det vara egentligen att fånga upp alla i skolan. Vi har förhelvere skolplikt.. slappt är det.
Citera
2017-12-08, 08:33
  #31
Medlem
Peyzs avatar
Ett stort problem tror jag är att ADHD är en dålig förklaring för att förklara vad adhd verkligen handlar om. Folk med adhd har egentligen inga som helst problem att koncentrera sig.
Det är snarare en fråga om självreglering. Vi kan inte alltid rikta fokusen på det vi bör.
Självkontroll är inget som beror på en ens uppfostran det är inget man lär sig. Självkontroll är en biologisk neurogenetisk egenskap.

När folk hör adhd tänker dom på koncentrationssvårigheter. "Men alla var väl svårt att koncentrera sig ibland hur svårt ska det vara, låter som en dålig ursäkt bara" majoriteten fattar ju inte vad det är för adhd fick fel namn. Hela media och samhället förlöjligar adhd och vi matas med felaktig information hela tiden. Exempelvis tror dom flesta att adhd är en sockersjukdom och de med adhd ska äta en lågkolhydratbaserad kost. Finna inga som helst studier som talar för att lågkolhydrat är bra för adhd. Däremot finns det en hel uppsjö av studier som talar för att lågkylhydrat kost förvärrar adhd.. vem kom på att sprida sån felaktig information??
Eller att adhd är en superkraft eller gåva.. Varför springer alla runt och säger det för?
Finns ju ingen seriositet alls.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback