Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-19, 22:17
  #37
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumperk
Blinka vänster in i rondell är helt ok och det borde alla göra, men man får inte böter om man skippar det.
Det är tyvärr inte förbjudet att blinka vänster i en rondell i sverige, finns länder i europa där det är förbjudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att blinka dit man ska är kutym i trafiken. Givetvis blinkar man "vänster" när man skall fortsätta in i rondellen.
Att blinka dit man ska är höger när det gäller rondell.

Citat:
Ursprungligen postat av togu
Så lärde jag mig också, MEN tydligen är det nya att man ska tänka en rondell som en enkelriktad gata med bara höger-utfarter. Då blir det rätt logiskt att inte blinka vänster vid annat än filbyte samt blinka höger strax innan utfart ur rondellen.
Det är inte speciellt nytt, gällde även på 70-talet. Om logiken kan man tycka vad man vill men det är de reglerna som gäller om det händer något.

OnT: Reglerna för hur man ska bete sig i cirkulationsplats är enkla, man ska blinka när man ska ut ur cirkulationsplatsen. Det är inte förbjudet att blinka vänster för att visa att man ska fortsätta runt men det är ytterst få som klarar av det på ett korrekt sätt. Det vanliga är att fordonet fortfarande blinkar vänster när det svänger av till höger vilket ökar osäkerheten och är olagligt.

Generellt sett använder de flesta blinkersen på ett felaktigt sätt. Använd blinkers i god tid för att informera övriga trafikanter om att en förändring är på gång. Det räcker alltså inte med att påbörja blinkning i samband med att ratten vrids och bilen svänger. Tänk också på att informationen blinkningen förmedlar är avsedd för alla trafikanter, inte enbart för bilister. Med andra ord, blinka, även om det inte är någon bil i närheten, kan vara svårt att se en cyklist i mörkret och då är det bra om cyklisten vet vad du som förare tänker göra.
Citera
2017-10-20, 14:38
  #38
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
OnT: Reglerna för hur man ska bete sig i cirkulationsplats är enkla, man ska blinka när man ska ut ur cirkulationsplatsen. Det är inte förbjudet att blinka vänster för att visa att man ska fortsätta runt men det är ytterst få som klarar av det på ett korrekt sätt. Det vanliga är att fordonet fortfarande blinkar vänster när det svänger av till höger vilket ökar osäkerheten och är olagligt.

Generellt sett använder de flesta blinkersen på ett felaktigt sätt. Använd blinkers i god tid för att informera övriga trafikanter om att en förändring är på gång. Det räcker alltså inte med att påbörja blinkning i samband med att ratten vrids och bilen svänger. Tänk också på att informationen blinkningen förmedlar är avsedd för alla trafikanter, inte enbart för bilister. Med andra ord, blinka, även om det inte är någon bil i närheten, kan vara svårt att se en cyklist i mörkret och då är det bra om cyklisten vet vad du som förare tänker göra.

Mycket välformulerat. Högsta betyg.

Att blinka vänster så länge man ämnar stanna i rondellen är inga konstigheter alls.
Att inte blinka höger är precis som du säger olagligt och jag älskar hur många vänsterblinkare som tror att de gör rätt genom att blinka vänster genom hela förloppet.
Citera
2017-10-20, 18:54
  #39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Man ligger naturligtvis i vänster fil om man ska åt vänster.
Gör man?
Det behövs inte längre.
Citera
2017-10-22, 17:15
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Mycket välformulerat. Högsta betyg.

Att blinka vänster så länge man ämnar stanna i rondellen är inga konstigheter alls.
Att inte blinka höger är precis som du säger olagligt och jag älskar hur många vänsterblinkare som tror att de gör rätt genom att blinka vänster genom hela förloppet.

Vänsterblinkning i rondell brukade det vara regel på, därför det lärs ut av äldre lärare och privatister. Med det sagt håller jag med personen du citerade. De flesta som blinkar vänster ser ut att bara fippla med blinkersen och skapar förvirring. Bättre att endast blinka höger när man ska ut då.

Äldre förare hade som sagt helt andra krav. Likt ts hade morsan min noll koll på ecodriving och min bror kuggade 8 gånger. Var tvungen att lära om sig allt på körskola för han lärt sig fel hemma.

Jag gick på körskola och klarade första galant, endast för jag lärt mig rätt från första början. Därför tycker jag alla bör gå på körskola, de har bäst koll. Men alla har inte råd.
__________________
Senast redigerad av MajesticTwelve 2017-10-22 kl. 17:19.
Citera
2017-10-22, 20:51
  #41
Medlem
Tror det handlar mer om individer än om generationer. Däremot tycker jag mig ha sett en liten förändring vad gäller trafikens hastighet om man jämför med hur det var för t ex 10-15 år sen. Trafikens snitthastighet har sjunkit lite grann (det har den de facto - och det styrks ju upp av den officiella statistiken). Men vi som drar på mycket har blivit fler
Jag åkte en hel del med andra förr (innan jag själv hade körkort) - och många av dessa körde betydligt långsammare än jag själv gör. Ändå minns jag att bilar blåste om oss väldigt sällan. Omkörningar var ju ganska vanliga - säkert mer vanliga än idag. Men dom där riktiga 200+ som blåste förbi, minns jag bara vid något enstaka tillfälle (och ja det är sånt man la märke till, för man tyckte det var riktigt coolt även då).

Nu när jag själv är ute och kör så händer det faktiskt då då att jag blir omkörd när jag själv håller 150+ verklig hastighet (oftast med en skitbil som inte går mycket mer, haha) - ibland med rätt god fartskillnad.
Trodde också det var mycket tur den här gången att få med en bil som körde 200 km/h efter att ha stått där i mindre än 10 min https://www.youtube.com/watch?v=Gc7IJN7gBYk&t=1s
Och jag har inte gjort så mycket fler mätningar i sommar då jag fixat en del med grejerna (ny låda till radarn, samt fixat med mina ljudinspelningsprylar) I fredags gjorde jag en ny mätning
- denna gång vid Jakobsberg (hastighetsgräns 100 km/h).
233 km/h blev rekordet den här gången
Hann inte ens se vad det var för någon bil för det var mörkt också - men den hade V8 iaf - fan vilket ljud alltså. Grymt coolt med dopplereffekten som blir i den farten. Det är något man bara hört på halvdassiga inspelningar på YouTube innan. Tyvärr hade jag inte kameran med. Andraplatsen blev dock bara 152 km/h, följt av 148, 143 och 135
Totalt var det 149 fordon på 11,5 min.
Medelhastigheten för dessa var 106 km/h - av dom var det 60 st (40 % av trafiken) som körde 109 km/h eller mer (dom som garanterat skulle fått böter - även räknat att snuten gör avdrag på 3 km/h vid lasermätning) och 9 st (6%) som körde 134 eller mer (körkortsgränsen +3 km/h). Men detta var bara i en riktning (söderut).
Det var ganska många som sölade i 80-90 också (den långsammaste körde 78 och 25 percentilen låg på 94 km/h) - därav att snittet inte blev högre. Det kan ju också påverka snittet neråt i modern tid
- fler som kör väldigt långsamt också nu med eco driving och miljöagendan. Skulle gissa på att hastighetsspridningen har ökat nu jämfört med förr.

Ju långsammare man själv kör desto oftare blir man ju omkörd - så man borde ju sett dom där riktigt snabba oftare på den tiden, med tanke på att man själv åkte långsammare ökar ju sannolikheten för att nån kommer och kör om. Kanske har med tid på dygnet också. Jag kör mycket kvällstid när det är ganska lite trafik.
Båda mätningarna med 200 resp. 233 var också gjorda en fredagskväll. Senaste var dock inte så sent på kvällen - jag påbörjade mätning 20:02 och lät den gå till 20:14 (kanske nån här som vet med sig dom var ute där och gasade i fredags ). Man kanske ska kolla lite dagtid också - men då går det ofta långsamt p g a trafikmängden (det blir ju liksom det det blir då - det är ju roligare att se hur folk kör när dom själva får välja farten).
Citera
2017-10-23, 00:43
  #42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Tror det handlar mer om individer än om generationer. Däremot tycker jag mig ha sett en liten förändring vad gäller trafikens hastighet om man jämför med hur det var för t ex 10-15 år sen. Trafikens snitthastighet har sjunkit lite grann (det har den de facto - och det styrks ju upp av den officiella statistiken). Men vi som drar på mycket har blivit fler
Jag åkte en hel del med andra förr (innan jag själv hade körkort) - och många av dessa körde betydligt långsammare än jag själv gör. Ändå minns jag att bilar blåste om oss väldigt sällan. Omkörningar var ju ganska vanliga - säkert mer vanliga än idag. Men dom där riktiga 200+ som blåste förbi, minns jag bara vid något enstaka tillfälle (och ja det är sånt man la märke till, för man tyckte det var riktigt coolt även då).

Nu när jag själv är ute och kör så händer det faktiskt då då att jag blir omkörd när jag själv håller 150+ verklig hastighet (oftast med en skitbil som inte går mycket mer, haha) - ibland med rätt god fartskillnad.
Trodde också det var mycket tur den här gången att få med en bil som körde 200 km/h efter att ha stått där i mindre än 10 min https://www.youtube.com/watch?v=Gc7IJN7gBYk&t=1s
Och jag har inte gjort så mycket fler mätningar i sommar då jag fixat en del med grejerna (ny låda till radarn, samt fixat med mina ljudinspelningsprylar) I fredags gjorde jag en ny mätning
- denna gång vid Jakobsberg (hastighetsgräns 100 km/h).
233 km/h blev rekordet den här gången
Hann inte ens se vad det var för någon bil för det var mörkt också - men den hade V8 iaf - fan vilket ljud alltså. Grymt coolt med dopplereffekten som blir i den farten. Det är något man bara hört på halvdassiga inspelningar på YouTube innan. Tyvärr hade jag inte kameran med. Andraplatsen blev dock bara 152 km/h, följt av 148, 143 och 135
Totalt var det 149 fordon på 11,5 min.
Medelhastigheten för dessa var 106 km/h - av dom var det 60 st (40 % av trafiken) som körde 109 km/h eller mer (dom som garanterat skulle fått böter - även räknat att snuten gör avdrag på 3 km/h vid lasermätning) och 9 st (6%) som körde 134 eller mer (körkortsgränsen +3 km/h). Men detta var bara i en riktning (söderut).
Det var ganska många som sölade i 80-90 också (den långsammaste körde 78 och 25 percentilen låg på 94 km/h) - därav att snittet inte blev högre. Det kan ju också påverka snittet neråt i modern tid
- fler som kör väldigt långsamt också nu med eco driving och miljöagendan. Skulle gissa på att hastighetsspridningen har ökat nu jämfört med förr.

Ju långsammare man själv kör desto oftare blir man ju omkörd - så man borde ju sett dom där riktigt snabba oftare på den tiden, med tanke på att man själv åkte långsammare ökar ju sannolikheten för att nån kommer och kör om. Kanske har med tid på dygnet också. Jag kör mycket kvällstid när det är ganska lite trafik.
Båda mätningarna med 200 resp. 233 var också gjorda en fredagskväll. Senaste var dock inte så sent på kvällen - jag påbörjade mätning 20:02 och lät den gå till 20:14 (kanske nån här som vet med sig dom var ute där och gasade i fredags ). Man kanske ska kolla lite dagtid också - men då går det ofta långsamt p g a trafikmängden (det blir ju liksom det det blir då - det är ju roligare att se hur folk kör när dom själva får välja farten).
En hel novell om hur du bygger dig en radarutrustning o hobbymäter andras hastighet. Vissa människor är konstiga. Säger inte att just du är det. Ville bara ha det sagt.
Nu handlar tråden om hur olika generationer kör. Därför vill jag nu veta det du missade när du fickrunkade till dopplereffekten. Vilken generation tillhörde de olika personerna som du nu, vetenskapligt mätte upp?
Eller glömde du topic redan efter två ord?
Citera
2017-10-23, 04:56
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
En hel novell om hur du bygger dig en radarutrustning o hobbymäter andras hastighet. Vissa människor är konstiga. Säger inte att just du är det. Ville bara ha det sagt.
Nu handlar tråden om hur olika generationer kör. Därför vill jag nu veta det du missade när du fickrunkade till dopplereffekten. Vilken generation tillhörde de olika personerna som du nu, vetenskapligt mätte upp?
Eller glömde du topic redan efter två ord?

Jag tänkte ju faktiskt lite fel.
Det diskuteras ju ofta hur folks körstil, antal fortkörare mm ändras över tid. Men det säger ju inte så mycket om ifall olika generationer kör olika. Det är ju många generationer samtidigt som är ute och kör. Och ja för att skaffa den statistiken skulle man ju måste veta åldern på förarna och jämföra mot hastigheten. Detta är ju av naturliga skäl inte så lätt att ta reda på "i farten". Dessutom säger det ändå inte så mycket då en del förändras med åldern (du själv är ju exempel på det) - man skulle ju behövt mätningar gjorda både för t ex 20 år sen och nu - med info om förarnas ålder vs hastighet.

En person som körde snabbt när denne var yngre och sen börjat köra lugnare på äldre dagar skulle mest sannolikt gjort detsamma, oavsett om denne var född 30 år tidigare (och tillhör således en annan generation).
Man måste ju kunna skilja dom effekter som beror på olika generationer från dom som beror på att folk förändras med åldern bara.

Av dom jag känner eller åkt med, ser jag inga sådana tendenser. Dom flesta jag åkt med som kör riktigt roligt tillhör den yngre generationen (ca 20-40 år). Samtidigt har jag åkt med några yngre, som kör sakta också. Det är ju mer en individ-fråga. Nu har jag inte jättemånga från den äldre generationen (över 40) som jag brukar åka bil med och jämföra. Dom jag åkt med har kört ganska tråkigt. Men jag har dock sett på diverse bilträffar mm att det finns många i övre medelåldern som kör riktigt roligt också - även fast som är färre än dom yngre.

Sen måste man ju ta in miljöfaktorer också. T ex det minskade antalet trafikpoliser och tillkomsten av hastighetskamerorna. Detta kommer ju påverka en del förares körstil, oavsett generation och dessutom är det inte säkert alla åldrar påverkas lika. Enl min uppfattning skräms många äldre förare mer av kamerorna än oss yngre som nästan växt upp med dom (man ser ofta äldre på diverse forum och även här på Flashback kommentera typ "det var bättre förr, nu vågar man ju inte gasa med alla kameror") - detta get ju en förskjutning av statistiken. Man ser ju att det blir ju en ganska komplicerad ekvation till slut att skilja ut det som beror på olika generationer från det som beror på andra faktorer.
__________________
Senast redigerad av C20 2017-10-23 kl. 05:49.
Citera
2017-10-23, 18:26
  #44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Hur som helst så är det ett jävla oskick att blinka vänster i rondeller, det gör inget annat än skapar förvirring och osäkerhet. Blinkar man bara höger när man ska ut ur rondellen vid nästa utfart så är det omöjligt att missuppfatta för medtrafikanter.

Endast förare helt olämpliga att uppbära körkort skulle bli förvirrade av att någon blinkar vänster i en rondell.
Citera
2017-10-23, 18:44
  #45
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
för folk blinkar inte höger när de ska rakt genom rondellen, eller så blinkar de på tok försent.

Man kan undra hur dessa individer tänker, vad är syftet med att blinka när man redan har svängt av.

I övrigt tycker jag att yrkeschaufförer är bland de sämsta på att blinka. Sämst ut är förare av BMW följt av taxibilar och lastbilar. Man får kanske förslitningskador om man blinkar 8 timmar per arbetsdag.

Av självbevarelsedrift borde alla vara flitiga med och använda blinkers. Speciellt BMW-förare som håller lika hög fart när de fortsätter i rondellen som när de skall ta av.
__________________
Senast redigerad av Toolman 2017-10-23 kl. 18:49.
Citera
2017-10-24, 10:13
  #46
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är tyvärr inte förbjudet att blinka vänster i en rondell i sverige, finns länder i europa där det är förbjudet.


Att blinka dit man ska är höger när det gäller rondell.


Det är inte speciellt nytt, gällde även på 70-talet. Om logiken kan man tycka vad man vill men det är de reglerna som gäller om det händer något.

OnT: Reglerna för hur man ska bete sig i cirkulationsplats är enkla, man ska blinka när man ska ut ur cirkulationsplatsen. Det är inte förbjudet att blinka vänster för att visa att man ska fortsätta runt men det är ytterst få som klarar av det på ett korrekt sätt. Det vanliga är att fordonet fortfarande blinkar vänster när det svänger av till höger vilket ökar osäkerheten och är olagligt.

Generellt sett använder de flesta blinkersen på ett felaktigt sätt. Använd blinkers i god tid för att informera övriga trafikanter om att en förändring är på gång. Det räcker alltså inte med att påbörja blinkning i samband med att ratten vrids och bilen svänger. Tänk också på att informationen blinkningen förmedlar är avsedd för alla trafikanter, inte enbart för bilister. Med andra ord, blinka, även om det inte är någon bil i närheten, kan vara svårt att se en cyklist i mörkret och då är det bra om cyklisten vet vad du som förare tänker göra.

Korrekt.
Detta ser jag dagligen. Man tror sig göra en god gärning, men istället vilseleder man sina medtrafikanter.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback