Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-19, 08:25
  #1
Medlem
Scouten01s avatar
Hejsan. funderar på att skaffa hund och vill egentligen samla fakta och liknande till min situation då jag känner att många människor har olika liv som drastiskt förändrar hur de går till väga.


Lite random fakta så ni slipper fråga
Jag planerar nu ett hundköp mot våren som kommer här. Jag har redan fixat ca 2 månader ledighet så att jag kan ta hand om ev. en valp av rasen dansk svensk gårdshund.
Dessutom pratat med två olika människor som helt säkert tänker sig kunna vara dagmatte då jag vanligtvis jobbar 08-17.
Jag planerar att ta en morgonpromenad innan jobbet och gör det redan nu för att få det som vanesak. Min fästmö pluggar och har dagar när hon studerar hemma och schemat är glest. Vi bor i en lägenhet med någon meter från skogen med bra stigar osv.
Planerar även att åka hem från lunch och kan då ge 30 minuters aktivering och ev då lämna till dagmatte om det inte redan gjorts.
Framtiden tänker vi köpa hus/landet runt området där vi redan bor och det blir då får/höns. Tänker att jag introducerar dessa gårdsdjur för hunden i tidig ålder så att han/hon vänjer sig.
Barn är väl en fråga om 4-5 år.

Till frågan, blev lite långt här

Jag planerar att träna spår och ev. för nöjes skull se hur det funkar med jakt (inte viktigt). Då vi båda är aktiva blir det minst 1-2 timmar av aktivering men siktar runt en 2-3.

Hundvana finns. dock har jag mindre erfarenhet av valp, då jag bara hjälpt till under en kull för några år sedan.

Jag har kollat lite på priser och läst lite om rasen men känner att jag vill samla mer information än det som står på de få sidor som finns om just denna ras.
Räknar lite på priser också och tänker att ni som har hund lättast kan svara på detta.
Även tacksam för råd och tips om hundägande.

Tack på förhand!
/James
Citera
2017-10-19, 10:28
  #2
Medlem
Jag är lite osäker på vad din fråga faktiskt är
Du har ingen fråga i hela ditt inlägg.

Rasen är en pigg studsboll som unga.
*Oftast* kräver små hundar mer mental stimulering än fysisk för att vara i harmoni.
Citera
2017-10-19, 10:40
  #3
Medlem
Scouten01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajmglassen
Jag är lite osäker på vad din fråga faktiskt är
Du har ingen fråga i hela ditt inlägg.

Rasen är en pigg studsboll som unga.
*Oftast* kräver små hundar mer mental stimulering än fysisk för att vara i harmoni.


haha Ajdå det kanske inte kom med där ^^

okej, har du några exempel på vad för mental aktivering du använder?

Mina frågor är väl,
1. Priser och kostnader de första åren? (ett ca pris på utgifter och ev. plötsliga utgifter)
2. Lite rastips, finns det något speciellt att tänka på?
3. allmänna tips ang. hundägande
4. Passar rasen in i min situation? Några andra förslag? (vill verkligen ge den nya familjemedlemmen det bästa jag kan ge)
Citera
2017-10-19, 10:57
  #4
Medlem
Kombinera jakt och sällskapshund har jag aldrig sett fungera. Man måste välja antingen eller, samt hundras för ändamålet. En jakthund som hålls inne som sällskapshund kommer må extremt dåligt psykiskt.

Så håll dig till att öva lite spårning med din sällskapshund.

I övrigt låter som du har en väldigt genomtänkt och vettig idé att förbereda dig. Kommer gå kanonbra efter det du beskriver.
Citera
2017-10-19, 11:10
  #5
Medlem
Som mental stimulering finns det oändligt med olika typer av aktivering. Här får man testa sig fram och se vad just din hund tycker är roligt.

Något jag tycker är viktigt är just att låta hunden använda lukt och nos, så spår, sök eller nosework är bra.
Det behöver inte betyda att du behöver gå på kurser eller dylikt, men bara släng i något som hunden tycker väldigt gott i en snusdosa och kasta ut den i lite buskage och låt sedan hunden hitta den.
Såna grejer tar typ 1 minut och mina hundar älskar detta. Dessutom blir du roligare på promenader i hundens ögon.
Kontaktövningar tycker jag passar perfekt med en valp. Dessutom kan man enkelt göra det inomhus.
Ju bättre kontakt du och din hund har desto enklare kommer din vardag bli. Garanterat.

I priserna här avrundar jag uppåt.

1. Priser och kostnader de första åren? (ett ca pris på utgifter och ev. plötsliga utgifter)
- Priset för hund kan ju variera mellan raser men räkna någonstans 10-20k om du ska ha fin stamtavla.
- Mat: 500kr månaden om du vill ha lite bättre märke. Visserligen brukar uppfödaren skicka med för första tiden, men det är olika.
- Skålar, koppel, leksaker, sängar: Kan du få för en engångskostnad på 500kr. Köp inga dyra fina grejer, valpen kommer tugga sönder dem på nolltid.
- Försäkring: Kolla upp detta noga vad som gäller för just din tilltänka ras. Detta kan skilja sig mycket mellan bolag och raser. Bäst är att fråga din framtida uppfödare om tips. Men generellt kan du räkna med 400-500kr/månad.
- Ev plötsliga utgifter skulle väl kunna vara en akut besök hos veterinären. Dom kan sluta på vad som helst, så se till att du väljer en bra försäkring.

2. Lite rastips, finns det något speciellt att tänka på?
- Äger inte själv en DSG, men närstående gör.
- Minimal pälsvård
- Kan frysa på vintern så du kan behöva skaffa täcke åt den.

3. allmänna tips ang. hundägande
- Gå valpkurs hos en hundklubb. Det är värt varenda öre.
- Träna hund kort och ofta. Gärna i olika situationer. Tänk inte att "Nu ska vi ut och träna massor" och så står man ute en timme och kommer ingenstans. Utan kör istället efter 5x5 metoden. 5 korta träningstillfällen uppdelat på 5 tillfällen om dagen. Avsluta alltid träningen när det går som bäst.
- Ha kul med hunden. Försök ha med valpen på så mycket som möjligt.

4. Passar rasen in i min situation? Några andra förslag? (vill verkligen ge den nya familjemedlemmen det bästa jag kan ge)
- Absolut, jag tycker din situation låter bra. Hur tänker du efter dina 2 månaders ledighet? Valpen kommer inte kunna lära sig vara själv särskilt länge på den tiden.
Citera
2017-10-19, 11:14
  #6
Medlem
Scouten01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Kombinera jakt och sällskapshund har jag aldrig sett fungera. Man måste välja antingen eller, samt hundras för ändamålet. En jakthund som hålls inne som sällskapshund kommer må extremt dåligt psykiskt.

Så håll dig till att öva lite spårning med din sällskapshund.

I övrigt låter som du har en väldigt genomtänkt och vettig idé att förbereda dig. Kommer gå kanonbra efter det du beskriver.


Okej, det där lät intressant. Då håller jag det till spår och lite annat smått o gott man kan aktivera hunden med. Så klarar man sig utan jakt. (såg det mer som ifall det går att ta med hunden när man ändå jagar, absolut inget krav)

Tack för svaret!
Citera
2017-10-19, 11:27
  #7
Medlem
Scouten01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajmglassen
Som mental stimulering finns det oändligt med olika typer av aktivering. Här får man testa sig fram och se vad just din hund tycker är roligt.

Något jag tycker är viktigt är just att låta hunden använda lukt och nos, så spår, sök eller nosework är bra.
Det behöver inte betyda att du behöver gå på kurser eller dylikt, men bara släng i något som hunden tycker väldigt gott i en snusdosa och kasta ut den i lite buskage och låt sedan hunden hitta den.
Såna grejer tar typ 1 minut och mina hundar älskar detta. Dessutom blir du roligare på promenader i hundens ögon.
Kontaktövningar tycker jag passar perfekt med en valp. Dessutom kan man enkelt göra det inomhus.
Ju bättre kontakt du och din hund har desto enklare kommer din vardag bli. Garanterat.

I priserna här avrundar jag uppåt.

1. Priser och kostnader de första åren? (ett ca pris på utgifter och ev. plötsliga utgifter)
- Priset för hund kan ju variera mellan raser men räkna någonstans 10-20k om du ska ha fin stamtavla.
- Mat: 500kr månaden om du vill ha lite bättre märke. Visserligen brukar uppfödaren skicka med för första tiden, men det är olika.
- Skålar, koppel, leksaker, sängar: Kan du få för en engångskostnad på 500kr. Köp inga dyra fina grejer, valpen kommer tugga sönder dem på nolltid.
- Försäkring: Kolla upp detta noga vad som gäller för just din tilltänka ras. Detta kan skilja sig mycket mellan bolag och raser. Bäst är att fråga din framtida uppfödare om tips. Men generellt kan du räkna med 400-500kr/månad.
- Ev plötsliga utgifter skulle väl kunna vara en akut besök hos veterinären. Dom kan sluta på vad som helst, så se till att du väljer en bra försäkring.

2. Lite rastips, finns det något speciellt att tänka på?
- Äger inte själv en DSG, men närstående gör.
- Minimal pälsvård
- Kan frysa på vintern så du kan behöva skaffa täcke åt den.

3. allmänna tips ang. hundägande
- Gå valpkurs hos en hundklubb. Det är värt varenda öre.
- Träna hund kort och ofta. Gärna i olika situationer. Tänk inte att "Nu ska vi ut och träna massor" och så står man ute en timme och kommer ingenstans. Utan kör istället efter 5x5 metoden. 5 korta träningstillfällen uppdelat på 5 tillfällen om dagen. Avsluta alltid träningen när det går som bäst.
- Ha kul med hunden. Försök ha med valpen på så mycket som möjligt.

4. Passar rasen in i min situation? Några andra förslag? (vill verkligen ge den nya familjemedlemmen det bästa jag kan ge)
- Absolut, jag tycker din situation låter bra. Hur tänker du efter dina 2 månaders ledighet? Valpen kommer inte kunna lära sig vara själv särskilt länge på den tiden.

Efter de 2 månaderna har jag som sagt pratat med 2 olika människor som kan hjälpa till att ta hand om hunden när jag jobbar. sedan är som sagt min fästmö hemma en del då hon studerar så jag har redan fixat den biten. Tänker att jag tränar ensamhetsträning så att det blir lättare att hantera efter 1-2 år sen.

Ytterst tacksam för detta utförliga svar. Tycker att det är så svårt att hitta svar från böcker osv. då det är så generellt.

En till sak jag funderat lite på är hane eller tik? vad finns det för fördelar mellan dessa. Har läst lite men alla svar verkar säga olika när det gäller hur tiken löper och att hane stannar vid varenda stolpe osv. Har själv endast tagit hand om tikar men skulle gärna vilja få en större inblick.

Återigen, tack för att ni la ner tid på att svara!
Citera
2017-10-19, 12:57
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Alla hundar kan spåra. Däremot ska du nog byta ras om du ska jaga med den.
Kan du välja bort jakten så är det inte alls en tokig ras.

Det du tänker fel om är bostaden.
Att köpa hund i dag för att i framtiden köpa bostad håller inte. Har själv ett par i vänskapskretsen som skulle köpa det boende du pratar om. Det tog dem fem år innan de hittade rätt ställe till rätt pris.
Även jag själv är inne på ett hus på landet. Än så länge har det tagit mig två år utan att hitta vad jag vill ha.
Så om du inte ha boendet i släkten eller vänskapskretsen o vet att det snart ska säljas så utgå från boendet du har i dag. För det låter oavsett som ett bra boende.

Nu till det fina.
Du ska inte ha hund i dag utan i vår. Det blir skitbra.
Därför behöver du inte oss på Fb.
Enklast är att redan nu börja kontakta uppfödarna av rasen. Kolla vilka parningar de planerar samt känn av hur ni klickar. När ni väl bestämt er för en valp hos en uppfödare så håll fast vid den o sedan planerar ni tillsammans med uppfödaren i stället.
Citera
2017-10-19, 13:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scouten01
Efter de 2 månaderna har jag som sagt pratat med 2 olika människor som kan hjälpa till att ta hand om hunden när jag jobbar. sedan är som sagt min fästmö hemma en del då hon studerar så jag har redan fixat den biten. Tänker att jag tränar ensamhetsträning så att det blir lättare att hantera efter 1-2 år sen.

Ytterst tacksam för detta utförliga svar. Tycker att det är så svårt att hitta svar från böcker osv. då det är så generellt.

En till sak jag funderat lite på är hane eller tik? vad finns det för fördelar mellan dessa. Har läst lite men alla svar verkar säga olika när det gäller hur tiken löper och att hane stannar vid varenda stolpe osv. Har själv endast tagit hand om tikar men skulle gärna vilja få en större inblick.

Återigen, tack för att ni la ner tid på att svara!

Det låter som du har en bra plan. Det kommer nog gå bra för er.
En liten ganska jobbig grej som är väldigt bra att ha planerat (och hoppas att man aldrig behöver fundera på) är om ni delar på er. Vems är hunden?

Ang hane eller tik, så tycker jag skillnaderna är minimala.
Ur min personliga upplevelser så känner jag väl att valphanar tar lite längre tid att få kontakt med då de är väldigt mycket mer intresserade av sin omgivning är vad valptikarna är.

När de är 3+ år märker jag ingen knappt ingen skillnad alls i deras sätt.
Citera
2017-10-19, 13:11
  #10
Medlem
Scouten01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Alla hundar kan spåra. Däremot ska du nog byta ras om du ska jaga med den.
Kan du välja bort jakten så är det inte alls en tokig ras.

Det du tänker fel om är bostaden.
Att köpa hund i dag för att i framtiden köpa bostad håller inte. Har själv ett par i vänskapskretsen som skulle köpa det boende du pratar om. Det tog dem fem år innan de hittade rätt ställe till rätt pris.
Även jag själv är inne på ett hus på landet. Än så länge har det tagit mig två år utan att hitta vad jag vill ha.
Så om du inte ha boendet i släkten eller vänskapskretsen o vet att det snart ska säljas så utgå från boendet du har i dag. För det låter oavsett som ett bra boende.

Nu till det fina.
Du ska inte ha hund i dag utan i vår. Det blir skitbra.
Därför behöver du inte oss på Fb.
Enklast är att redan nu börja kontakta uppfödarna av rasen. Kolla vilka parningar de planerar samt känn av hur ni klickar. När ni väl bestämt er för en valp hos en uppfödare så håll fast vid den o sedan planerar ni tillsammans med uppfödaren i stället.

Jo jag förstår det, tänkte ge lite bakgrund på mig och min situation och det om bostad var inte tänkt som ett "jag kan skaffa en hund som tycker om att ha mycket plats för att jag ska flytta till landet". Det kom med där utan att det ska läggas vikt på att vara något viktigt alls .

haha okej,
har redan kontaktat en del och har fått ett ungefärligt svar på en i maj. Dock känns det som ett ansvar för mig att få tag på så mycket information som bara går här. Jo får nog fortsätta kontakta uppfödare och se hur de ser ut på den fronten.
Citera
2017-10-19, 13:27
  #11
Medlem
Scouten01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajmglassen
Det låter som du har en bra plan. Det kommer nog gå bra för er.
En liten ganska jobbig grej som är väldigt bra att ha planerat (och hoppas att man aldrig behöver fundera på) är om ni delar på er. Vems är hunden?

Ang hane eller tik, så tycker jag skillnaderna är minimala.
Ur min personliga upplevelser så känner jag väl att valphanar tar lite längre tid att få kontakt med då de är väldigt mycket mer intresserade av sin omgivning är vad valptikarna är.

När de är 3+ år märker jag ingen knappt ingen skillnad alls i deras sätt.

Det är så att detta blir som en bröllopspresent till oss. Men hunden är mitt ansvar och det är min hund. Det har vi redan diskuterat lite lätt men tack att du tog upp det. Vet en kompis som hade stora problem med vem som skulle ha katten när de separerade.

Då väljer vi utifrån vad som passar oss när vi väljer oss en valp. (så får de bli det kön vi hamnar med)
Citera
2017-10-20, 12:32
  #12
Medlem
Äppelkäcks avatar
Du verkar vara en föredömlig valpköpare! :-)
Kontakta rasklubben för DSG så kan du få massor med info om rasen, ungefärligt pris för en valp och ungefärligt pris på försäkring (det brukar vara bra att från dag ett ha hunden försäkrad i samma bolag som uppfödaren har sin avels-valpförsäkring i)

Köp en SKK-registrerad valp och helst också från en uppfödare som finns med på rasklubbens uppfödarlista! SKKs uppfödare måste följa SKKs regler för uppfödning och försäljning och rasklubben kan ha ytterligare krav på sina uppfödare (ex vissa avels- och hälsokrav på valparnas föräldrar.) Alla regler och info om uppfödning finns på SKKs hemsida, det kan ge massor av bra information även för en "vanlig" valpköpare som inte tänker bli uppfödare.

Nästan alla hundar kan utbildas till eftersökshundar! Det anordnas viltspårkurser och viltspårprov lite varstans. För jägare kan det passa utmärkt med en mindre, inte alltför jaktstressad, hund som kan fungera som eftersökshund och tyst sällskap o värmekälla om man sitter på pass. Många mindre raser utan direkta jaktspecialiteter fungerar också som stötande och kortdrivande och de kan hjälpa till att hitta skjutet småvilt. Jag har en bekant som brukar ta med sin pyttelilla pudel på jakterna, den stöter fågel och annat småvilt med bravur, hittar skjutna harar, ripor och skogsfåglar och är en utmärkt eftersökshund. När bekanten sitter på pass ligger hunden under skjortan eller jackan. Den hänger bra med i skog och mark året runt utan att sticka iväg på egna eskapader.

En DS Gårdshund kan säkert passa er alldeles utmärkt, det är en ganska allround ras som kan hänga med på det mesta. Lycka till!

(Det finns f.ö. massor av utmärkta jakthundar, t.ex taxar och stövare, som fungerar strålande både i skogen och hemma i soffan. Ju närmare kontakt man har med sin jakthund ju trevligare och mer samarbetande blir den! Det är bara gamla dumheter och fördomar som får vissa att tro att en jakthund måste bo i hundgård året om för att bli duglig.)
__________________
Senast redigerad av Äppelkäck 2017-10-20 kl. 12:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback