Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 03:50
  #1
Medlem
finskknarkares avatar
Tja!

Har ett peoblem som uppstår till och från, jag vaknar upp i ren panik och tror jag dör/kommer dö. Drömmen är alltid att jag måste göra en sak, annars dör jag. Och jag misslyckas alltid, när jag väl vaknar slår hjärtat fort och jag speinger upp och tänder alla lampor jag kan hitta och ställer mig i badrummet och kan få för mig helt galna saker. Det kan pågå från allt till 30 sekunder-2minuter.

Någon som vet vad detta kan vara? Bör jag söka någon hjälp?

Någon som upplevt liknande, och kan ge mig några tips?

Att tillägga är att jag har allmäna sömnproblem, och är rädd för att somna under vissa tider för jag hör och ser saker i mitt huvud.
Röker jag cannabis innan jag lägger mig, uppstår sällan något av dessa problem. Men det finns ju inte alltid till hands!
Citera
2017-10-19, 07:42
  #2
Medlem
Jag har aldrig hört något liknade förut.

Det låter tyvärr som en psykos som börjar sakta sig uppåt.

Jag tror inte heller det är någonting som vi här kan hjälpa dig med, däremot kan vi här tipsa dig att söka hjälp hos psykiatrin. Möjligtvis kanske du bör sova på psykiatrin också, så det finns läkare m.m dygnet runt till hands?

Det är faktiskt inte så läskigt som det kanske låter. Där får du gott hjälp, och om du lägger in dig frivilligt, så får du när som helst gå därifrån. Så det är inte så att du är inlåst.

Du frågade vad detta kan vara, jag tror faktiskt att detta är någon psykos.

Många människor kan höra små röster, explosioner, eller att de het plötsligt åker upp mot väggen, taket o.s.v. Inte psykos människor, utan krya människor kan få sådana här.
Även sömnparalyser.

Men i ditt fall, tror jag inte att det skulle höra till denna sorts ''kategori'' om man säger så. Utan du till hör nog i den delen, där du behöver hjälp, tror jag.

Du får gärna uppdatera dig hur det gått och hur du mår efter ett tag och så.

Men gå gärna till psykiatrin, du kanske får en psykolog tid om någon vecka, eftersom de kanske anser att det är allvarligt?

Men jag skulle faktiskt rekommendera dig att du väljer sova på psykiatrin, vänd dig till psykakuten.

Hoppas det blir bra!
Ta hand om dig!
Citera
2017-10-20, 13:29
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Psykologi: allmänt --> Drömmar, sömnproblem och sömnrelaterade fenomen
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback