Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 00:37
  #1
Medlem
ananasdunks avatar
Jag hade helt missat att anmälningen till vårterminen redan varit. Var säker på att högskoleprovet skulle äga rum innan dess. Fy fan alltså!!!!

Finns det någon "bra" utbildning som brukar vara öppen för en "sen anmälan"? Jag hade egentligen tänkt att antingen läsa psykolog- eller juristprogrammet, men det är väl helt kört nu då?
Citera
2017-10-19, 01:12
  #2
Medlem
Varken jurist eller psykolog öppnar för sen anmälan/ingen chans att komma in på sen anmälan. Du får vänta till hösten.

Eventuellt kan det finnas t.ex. något lärarprogram öppet för sen anmälan. Kolla antagning och jämför antal platser mot antal sökande via statistik.uhr.se för att se om det är troligt att det kommer finnas platser kvar.

Lycka till på HP!
__________________
Senast redigerad av ambivalenss 2017-10-19 kl. 01:15.
Citera
2017-10-19, 03:04
  #3
Medlem
lighten-ups avatar
Äh, sånt händer. Du får helt enkelt utnyttja den tid som du nu fått över till att göra annat
Du kan till exempel jobba och spara ihop pengar, för att sedan resa eller köpa dig nåt fint, m.m.

Tro mig, tiden går fortare än vad du tror. När du minst anar det är det dags att söka in till den efterföljande terminen.

Och vad än du gör, hoppa inte på ett program som du inte egentligen vill läsa. Det kan troligen sluta med att du lägger ned tid på det i onödan, för att sedan börja på det som du egentligen vill läsa.
Citera
2017-10-19, 07:35
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Om du inte behöver spara på antalet CSN-terminer eller om du t. ex. kan arbeta och studera samtidigt till våren, så finns ju möjligheten att läsa en grundkurs i ett intressant ämne för att ha någonting att göra i väntan på höstterminen och för att eventuellt få in lite studievana, om du saknar sådan. Vissa ämnen inom humaniora och samhällsvetenskap är troligtvis inte helt orealistiska att komma in på via sen anmälan.

De utbildningarna som du hade i åtanke är nog, tyvärr, svåra att komma in på via SA.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-10-19 kl. 07:37.
Citera
2017-10-21, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ananasdunk
Jag hade helt missat att anmälningen till vårterminen redan varit. Var säker på att högskoleprovet skulle äga rum innan dess. Fy fan alltså!!!!

Finns det någon "bra" utbildning som brukar vara öppen för en "sen anmälan"? Jag hade egentligen tänkt att antingen läsa psykolog- eller juristprogrammet, men det är väl helt kört nu då?

Vet du hur sen anmälan funkar? Du blir alltså sist i kön av precis alla som sökt i tid, även de som har markant sämre meriter än du.

Kan du inte hålla reda på något så välpublicerat/omtalat som sista ansökningsdag till universitet så har jag verkligen jättesvårt att se att du kan läsa något av programmen överhuvudtaget.
Citera
2017-10-22, 13:36
  #6
Medlem
bombaccis avatar
Din lilla slarvpelle där. Lite lustigt tänkt också " jag blev inte jurist för jag glömde att söka men kom in på förskolelärare ändå så jobbar med det nu."

Du får ju helt enkelt ta o söka jobb istället o spara ihop pengar till nästa termin istället. Har du 15-20 k så kan det underlätta inför kommande studier.

Som en annan skrev så kommer du komma absolut längst ned om du söker i efterhand. Det mesta du kan komma in på nu är " skit". Jag vet dock att det nästan alltid finns öppna platser inom teologi så där kan du öva upp din studieförmåga. Förut var det nästan öppen antagning på sociologikurser på Sthlms universitet med.

Ett till alternativ ( om du har behörigheten) är att söka in till någon grundläggande språkutbildning. Alltid bra att kunna fler språk o ser riktigt bra ut på cv: ET , oavsett vad för jobb du söker. Det behöver inte ens vara ett svårt språk, du kan ju söka norska, danska eller nåt annat närliggande språk med svenskan.

Jag hade i ditt fall antingen jobbat eller sökt något språk. Hade inte slösat CSN pengar o tid på sådant som inte ger ett jobb eller grym merit. Kan iofs vara bra för att bli mer studievan men min motivation hade varit för låg.

Kom ihåg o söka ganska omgående nästa gång o inte söka på sista dagen som så många gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback