Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-30, 12:03
  #25
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Nej, det har jag faktiskt inte testat, skulle nog inte våga heller. Det räcker med att jag har sneat på weed för att tycka det är otäckt nog. Vissa säger att det kanske kan hjälpa, svamp också.
Det finns väldigt lovliga indikationer på att MDMA-assisterad psykoterapi är behjälpligt för de med PTSD.

https://www.forbes.com/sites/janetwb.../#217e98d37460

Citat:
The drug's ability to help PTSD-sufferers cope with the lingering effects of trauma is attributed in large part to its capacity to produce feelings of euphoria, empathy, and heightened emotional and physical sensations--in other words, perhaps, giving sorely stressed brains the kind of neurochemical getaway that begets a little peace of mind.

Citat:
In Phase 2 trials completed by MAPS, 61% of the 107 participants no longer qualified for PTSD two months after they underwent three sessions of MDMA-assisted psychotherapy, according to the group. After a year, that number grew to 68%, and among participants who had all suffered from chronic, treatment-resistant PTSD, on average for 17.8 years.

Det finns en organisation i Norge som kan erbjuda behandling i denna form av terapi . Inte helt säker under vilka premisser. Läs mer här:
http://www.emmasofiaklinikk.no/
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-10-30 kl. 12:25.
Citera
2017-10-30, 21:26
  #26
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av dykaren- 2017-10-30 kl. 21:49.
Citera
2017-10-31, 21:34
  #27
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Nej, det har jag faktiskt inte testat, skulle nog inte våga heller. Det räcker med att jag har sneat på weed för att tycka det är otäckt nog. Vissa säger att det kanske kan hjälpa, svamp också.

Våga testa allt! Jag snear också på weed men MDMA och svamp har fungerat bra. Lider också av komplext trauma men kan nästan säga att svampen gjort mer för mig än den psykodynamiska behandlingen. Jag upplever inte svampruset som särskilt trevligt dock men efterföljande effekter har varit fantastiska. Lätt värt! Vad den än gör med hjärnan så är det rena botemedlet. Kommer trippa 2-3 gånger varje år på svamp och MDMA.
Citera
2017-11-18, 13:06
  #28
Medlem
Mickelonos avatar
Jag lever också med PTSD och det är inte lätt men man måste försöka ändå och hoppas på att en dag så blir man så frisk man kan bli. Och tänk att det kommer framtid du inte känner till som kan vara hoppfull och glad och positiv! Kom igen! Du är en inte ensam.
Citera
2017-12-17, 18:32
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Tyvärr är man rätt klen i psyket när man har PTSD generellt. Vardagligt så fungerar det bra, det är till och med så att jag utsätter mig för lite större fara än normalt folk. Jag vet att folk säger att detta ska fungera på vissa, men det kan ju göra det värre? eller man kan tycka att det hjälper ett tag likt ECT? Om jag skulle låna ut min hjärna till någon så skulle dom nog beskriva det som kaos, tankar är inte organiserade på samma sätt. Ser hot över allt (måste gå beväpnad på grund av detta), allmänt dysreglerad vad häller mat, sömn och motion. Det vill säga, ibland äter jag inget alls på en hel dag och tvärtom, ibland sover jag inte på en hel natt, men sover på dagen (om jag har möjlighet), vissa veckor rör jag mig inte utanför huset då det är lättast att inte träffa folk.

Att jag skulle snea på svamp är mer eller mindre 100% säkert.



Jag har själv PTSD (dock inte diagnotiserad med det på papper) men allt som PTSD innebär stämmer in på mig. Något jag fick när jag var runt 24 år och krigade på mer än jag orkade, tydligen. Visst fan märkte jag att det var jävligt jobbigt men har alltid varit en ihärdig och envis jävel som alltid haft mer skalle än alla kompisarna.

PTSD ändrade mig totalt såklart. Jag märke att min ihärdighet inte kom överrens med PTSD.
Jag blev tvungen att inse mer och mer när det faktiskt var dags att lugna sig lite och "ge upp" för att inte ta slut på all energi och hamna i ett jävla hål.
Det är tufft som fan att behöva lugna sig fast man orkar mer och kanske vill mer, för att psyket säger stopp med deprissioner, ångest, oro, rastlöshet och likgiltighet som följd.

Tar du några mediciner? Jag fungerar bäst utan medicin och röker cannabis ganska regelbundet. Dock viktigt att inte bara sitta hemma även om man har perioder där det är så. Träna, äta bra (!!!) och ta det jävligt lugnt, aldrig stressa, någonsin. Stressen är ens största fiende när man har PTSD.

Har själv börjat med Yoga i några månader nu och tycker det har gett mig många fördelar. Att lära sig andas ordentligt och vara medveten i vardagen hjälper dig väldigt väldigt mycket för hantering av PTSD.
Att kunna andas sig igenom något jobbigt istället för att bli stressad. Att vara medveten när man börjar bli stressad eller vad det är som orsakar det och kunna bromsa det.

Inse istället att du har det jävligt bra med familj, BARN, hus osv.. Man up och inse och acceptera hur du fungerar och agera därefter, du är inte ensam!
Små steg, mycket vila/tystnad, egentid ensam och en fet jävla joint hjälper mig prima!! Läs på mycket om hälsa och kost också, det är viktigt att ha bra hormonbalans när man har PTSD.
Lycka till och oroa dig inte så mycket utan försök och acceptera och var ödmjuk mot dig själv..
__________________
Senast redigerad av Dolphan 2017-12-17 kl. 18:34.
Citera
2017-12-17, 22:44
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Jag har en bokstavskombination, och det är PTSD hehe. Har prövat att meditera... inget seriöst så. Min sambo har föreslagit Yoga. Ett stort problem när man har komplex PTSD, och det kan nog andra förhoppningsvis relatera till, det är att man är dysreglerad, detta innebär att du kan i perioder leva ett liv som fungerar, det vill säga...

1. Du skulle kunna göra Yoga, och du skulle säkert kunna må skitbra av det.
2. Man skulle kunna äta bra mat och göra det regelbundet.
3. Man tar så pass mycket sömntabletter att du mer eller mindre tvingar dig själv att sova, på så sätt får du en dygnsrytm.
4. Man kan motionera och styrketräna, det får dig också att bli stark och mår bra.

Allt detta kommer till ett pris, för ovanstående innebär faktiskt en jävla ansträning, för många andra är detta naturligt. Säg att du lyckas med detta i en vecka, sen händer det något och situationen urartar igen, dvs full retard och dysreglering igen.
Helvete vad jag känner igen mig i det du skriver.
Har haft en rad olika händelser som varit enormt psykiskt påfrestande och mitt liv påminner mycket om ditt.

Jag var till en psykolog, hon sa att hon skulle höra av sig till ett KBT team som skulle höra av sig till mig. Nu har det gått över 3 månader sedan...
Min vardag fungerar någorlunda bra när jag håller vanorna, men livet faller lätt ihop om jag inte gör det. Oregelbundna matvanor, sömnvanor och något isolerande livsstil lever jag at the moment och har gjort sedan den serie händelse utav trauman hände mig...
Kan som inte skaka bort minnena och bli avslappnad igen :/
Citera
2017-12-19, 23:27
  #31
Medlem
Jag skulle också satsa på MDMA-baserad behandling. Helst tillsammans med någon hallucinogen som gör att du kan lyfta upp dina mörkaste tankar upp till medvetandet så mycket tydligare än utan.

Det du måste börja förstå är att det går att göra om sina minnen. Varje gång du lyfter upp ett minne till medvetandet så kan du skapa om minnet. Lite larvigt att rekommendera en barnfilm men i filmen "Inside out" beskrivs det på ett väldigt bra sätt hur huvudpersonens minnen förändras. Självklart finns det också forskning som backar upp det.

I ditt fall så vill du associera minnena till något mer positivt och om du lyfter upp minnena när du är otroligt lyckligt (MDMA). Då kommer dina minnen bli mer positiva. Jag har en del erfarenhet av hallucinogener och då kan man märka så otroligt tydligt hur man kan förändra sina minnen. Vilket är precis vad du vill göra. Kom dock ihåg att MDMA kan du inte ta så ofta(det tömmer ut dina "lyckodepåer") så det gäller att du förbereder dig väl och helst gör det tillsammans med en god vän som kan hålla dig på rätt bana
Citera
2022-04-11, 17:34
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Har gått hos många olika psykologer genom åren. Just nu går jag i EMDR sedan ett par år tillbaka... tyvärr så har det väl nått sin gräns kan man säga, finns inte så mycket mer att göra.

Har du testat neurofeedback? Vi med developmental trauma behöver ju oftast det. Enklare att bota en enkel ptsd från vuxen ålder .

Neurofeedback är rätt dyrt och inte många landsting som erbjuder. Så man får antagligen betala och gå privat.

Om du har möjlighet att betala så skulle säkert 20 sessioner hjälpa dig att må mycket bättre. Vid just barndomstrauma ska emdr+neurofeedback ge en bra kombo. // en annan med komplex PTSD
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback