Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 23:07
  #1
Medlem
Massor av amerikanska recept kräver "Campbell's Cream of Mushroom soup". Om ni mot förmodan inte känner till den så har ni kanske sett burken på Andy Warhols klassiska tavlor. Annars hittar ni en bild här.

Frågan: Varför är amerikanerna så besatta av denna soppa? Hur fan passar den in i matlagning? Det är ju en vanlig helfabrikatssoppa på burk...

Jag testade själv ett recept där det skulle vara sån soppa med, men fanns inte Campbell's så jag tog Willy:s närmsta liknande... nån champinjonsoppa på mjukkonserv. Skulle bli nån slags Chicken gravy... Det smakade förjävligt! Är det verkligen så stor skillnad på olika champinjonsoppor att den här Campbell's hade skapat nåt slags kulinariskt mästerverk?
Citera
2017-10-19, 03:23
  #2
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja, jag tror det är väldigt stor skillnad. Hoppas du lyckas få tag i den äkta soppan.
Citera
2017-10-19, 15:44
  #3
Medlem
Buffedbygods avatar
Det enkla svaret är att som inte vet vad som är bra mat och inte. Se hur dom hyller sån skit som twinkies, nutella, skräpmat i alla former...

I USA lagar folk mat mycket mer sällan än i Sverige ska man veta, många lagar bara mat två gånger per år och det är thanksgiving och jul.

Svaret är marknadsföring och hjärntvätt, inget magiskt med den där produkten.

Btw googla produkt + substitute så finns det garanterat mer folk som undrar.
__________________
Senast redigerad av Buffedbygod 2017-10-19 kl. 15:49.
Citera
2017-10-19, 15:56
  #4
Medlem
Ja det är verkligen stor skillnad på produkter i USA och i Europa.

Som ovan nämner har man en annan matlagningskultur. Och ingredienser som är flerkomponenter är populärt för att minska ståhejet i köket.

Sen om originalet är gott eller inte är en annan sak
Citera
2017-10-20, 10:12
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broedbil
Frågan: Varför är amerikanerna så besatta av denna soppa? Hur fan passar den in i matlagning? Det är ju en vanlig helfabrikatssoppa på burk...

Det är en genväg i köket.
I stället för att t.ex göra en champinjonsås från grunden så öppnar de en konservburk. Det blir självklart inte lika gott men det går snabbt...

Och champinjonsoppa finns i en hel del "svenska recept", jag minns 70-tals klassiker såsom falsk hummersoppa och köttfärslimpa som båda hade en burk champinjonsoppa som ingrediens.
Citera
2017-10-20, 11:07
  #6
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Det enkla svaret är att som inte vet vad som är bra mat och inte. Se hur dom hyller sån skit som twinkies, nutella, skräpmat i alla former...

I USA lagar folk mat mycket mer sällan än i Sverige ska man veta, många lagar bara mat två gånger per år och det är thanksgiving och jul.

Svaret är marknadsföring och hjärntvätt, inget magiskt med den där produkten.

Btw googla produkt + substitute så finns det garanterat mer folk som undrar.

Kunde inte skrivit det bättre själv.

Klockrent.
Citera
2017-10-20, 12:38
  #7
Medlem
Jag som är hopplös på matlagning och infantil i smaken tycker det låter rätt skönt att kunna dumpa en champinjonsoppa i nästan vad som helst och ha en okej rätt.

Finns det nåt liknande man kan göra med vanliga svenska produkter? Att importera en viss svampsoppa känns kontraproduktivt...
Citera
2017-10-21, 08:00
  #8
Medlem
Är det verkligen en besatthet? Hade aldrig hört talas om soppan tidigare, och då har jag ändå prövat flertal amerikanska rätter och recept. Googlade nu, och visst, det förekommer i en del recept. Men jag vet inte om det är en besatthet direkt. Vet inte hur vanligt det faktiskt är att använda denna soppa i matlagning.

Citat:
Ursprungligen postat av Broedbil
Finns det nåt liknande man kan göra med vanliga svenska produkter? Att importera en viss svampsoppa känns kontraproduktivt...

Beror väl på vad man ska laga. Men att göra en svampstuvning alternativt en svampsås (bechamelsås med svamp) borde exempelvis gå snabbt och vara enkelt för de flesta. Eller så prövar man att göra egen soppa. Annars finns det en del färdiga produkter att köpa. Som till exempel Keldas skogssvampssoppa, Portobellosvamp med ost-pastasås och Keldas färdiga bechamelsås (sedan kan man tillsätta färsk svamp, burksvamp eller fryst svamp).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback