Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 00:05
  #13
Medlem
Det är nog böttre att ha ett vitt jobb hela livet. Skippa detta.
Citera
2017-10-19, 09:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tragosomorfi

Fördelar:
Pengar
Droger
Kontakter
Beskydd
Och återigen pengar

Nackdelar:
Försämrade studieresultat
Stress och oro
Riskabelt, chans att åka dit
Farligt, något kan hända mig
Partner, förhållandet kan ta slut.

Nu känner jag iofs inte din kran, men är ändå rätt säker på att du kan stryka fördelen "beskydd", så länge det inte gäller hans droger. vadå, tror du du kan ringa han och be om uppbackning hur som helst bara för att du köper grejer av han?
är han dessutom en äkta fitta så håller han dig ansvarig om du t.ex. skulle bli rånad eftersom det blir enklast för honom själv.

med det sagt känns det rätt uppenbart om för- eller nackdelarna väger tyngst...
Citera
2017-10-19, 09:28
  #15
Medlem
Bonnatorps avatar
För att inflika en personlig erfarenhet så är det inte drogerna i sig som står för den största mentala katastrofen, utan umgänget som gärna följer med rutinerna krong drogförsäljning.
Visst, att knarka tar på kroppen. Men ett fördärvligt umgänge tar på hela dig (no pun intended).

Samtidigt så kan jag tycka att det kan vara lite bra att pejla efter botten för att bli mer "erfaren", men låt inte djupdykningen förta vem du är.

Glöm inte vad som egentligen är viktigt.
Citera
2017-10-19, 09:39
  #16
Medlem
Låter dömt att misslyckas, du lär nog längta tillbaka till ett normalt liv ganska snart när du har blivit dumpad och glider ifrån vännerna en efter en.
Att vara langare är inte ett yrke, det är en livsstil.
I bottenledet är det mycket trubbel och nojja för lite pengar.
Citera
2017-10-19, 14:24
  #17
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tragosomorfi
Kära flashbackare, jag behöver er hjälp. Jag var lugnt på väg hem genom stan en kväll i veckan då en välkänd "kran" kom fram och stannade mig vid ett torg och erbjöd mig att börja jobba åt honom och sälja diverse droger, eventuellt leverera och importera. Blev först chockad av konfrontationen men lugnade ner mig och sa att jag åtminstone var intresserad, slutade med att vi bytte nummer och gick åt varsitt håll.

Bakgrundshistoria: Har sedan några år tillbaka använt droger i perioder men precis gjort ett uppehåll. Jag har även sålt olika droger vid tillfällen, senast under sommaren. Både åt mig själv och åt andra.
Jag har nyligen inlett ett förhållande och min partner gjorde det tydligt för sig, vår kärlek tillsammans eller jag och drogerna. Jag gjorde ett val, kärleken, som såklart kan diskuteras.

Nu till problemet:
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, en sida av mig vill höra av sig och börja redan imorrn, medan en annan sida säger till mig att hålla mig så långt bort som möjligt ifrån allt sådant där.
Både min partner och mina vänner hade ogillat det starkt om jag började sälja. Har dessutom studier som jag inte vill att arbetet ska gå ut över, vet att ett sådant arbete både är ansvars krävande men också tar upp mycket tid. Jag har hunnit tänka över lite egna för och nackdelar som kanske kan hjälpa mig i mitt beslut:

Fördelar:
Pengar
Droger
Kontakter
Beskydd
Och återigen pengar

Nackdelar:
Försämrade studieresultat
Stress och oro
Riskabelt, chans att åka dit
Farligt, något kan hända mig
Partner, förhållandet kan ta slut.

Tacksam för alla svar och om tråden är felplacerad kan någon flytta den. Godkväll

Enda vettiga känns ju som att du bör sälja gräs/hasch, då tjänar du bra med pengar och du slipper större problem den dagen du åker dit.
Citera
2017-10-19, 14:33
  #18
Medlem
Knivs avatar
Detta är bäddat för att gå fel i mina ögon.
Man träffar inte på folk och blir återförsäljare bara sådär, vart finns tilliten och förtroendet?
Går inte att vara för naiv i denna branch.

Jag tror detta kan sluta dåligt på flera olika sätt. Jag råder dig att inte börja sälja.
Speciellt inte om du behöver ställa sådana frågor här på flashback.
Langaren ser dig troligen som en escapegoat och inkomstkälla, inget annat och tro inget annat heller.
Citera
2017-10-19, 15:03
  #19
Medlem
tragosomorfis avatar
Tack för alla svar, tror mig ha kommit fram till att det nog inte blir något säljande från min sida. Inte bara på grund av riskerna, utan även i åtanke på vem den som erbjöd mig det hela var. Vårt samtal var långt ifrån vänligt, denna kran försöker inte ens ställa sig in hos en, rå och helt utan empati.
Någon man absolut inte ska hamna i konflikt med, och helst inte ha kontakt med.
Fortsätter gå min egen väg, tack för pepp, det behövdes.
Citera
2017-10-19, 15:59
  #20
Medlem
stavfel

Kan göra valet enkelt för dig:

Hade en gång en kusin till mig, cirka 10 år äldre, under min unga tonår var han likt en broder för mig då jag själv är ensambarn. Han hade en bred bekantskapskrets på ca 20 polare.
Dessa träffade jag alla frekvent under somrarna då jag spenderade hela somrarna hos min mormor i en samma stad som min kusin bodde i.
när jag var 17 och skulle spendera min sjunde sommar hos min mormor och således staden min kusin bodde i, så hade min kusin 2 kamrater kvar.

Resten hade dött under åren som gått.

dödsorsakerna var blandade.
Mord
flera bilolyckor där kamrater i princip "turats om" att köra ihjäl varandra.
olycksfall i samband med andra personer som skadats allvarligt.
En utav hans kamrater som jag kände närmast, han hade "råkat" dränka sig själv under en brygga i samband med att han hade varit på springande flykt från polisen.

Nu torkar min kusin röven på gamlingar, i princip enda jobbet han kan få med sitt Belastnignsregister. ( ej blivit dömd för några våldssaker, nära att bli dömd för dråp i samband med att han försvarade sig mot en som tidigare begått mord men slapp tillslut det, stölder för miljoner samt ett par självmordsförsök i bagaget för att slippa allt kaos runt en har han)

Du kan också åka till Thailand och smuggla hem vad som och tjäna flera miljoner på några dagar, eller så kan du bli tagen av tullen i Thailand och sitta resten av ditt iv i ett fängelse som har sämre levnadsvillkor än en kyckling på en amerikansk kycklingfarm.

om detta inte är övertygande nog så berätta dina tankegångar för din flickvän, ( givet att hon inte är helt blåst då vill säga) och låt hennes örfil och förhoppningsvis spark i skrevet med får dig att förstå hur efterblivet det är.

min kusin är en vanlig svensk kille och kamraterna var det lika så, alla boende i en mellanstor stad i Sverige.

snälla, gör det inte
/ Kram
__________________
Senast redigerad av svartkluster 2017-10-19 kl. 16:00. Anledning: stavfel
Citera
2017-10-19, 16:45
  #21
Medlem
Du lurar ingen annan än dig själv. Bara genom att posta denna tråd visar du hur svag du är. Inom kort kommer du ha övertalat dig själv att bara sälja lite så där vid sidan om, för att få lite fickpengar. För det var egentligen varför du postade denna tråd, för att få bekräftelse för ett beslut som du egentligen vet är fel, men som du inte vågar stå för.
Citera
2017-10-19, 16:51
  #22
Medlem
Dugins avatar
Jag ska berätta en liten hemlis för dig,

Det där med beskydd kan du glömma. Du är inte mer värd än den senaste summan han tjänade på dig och om du tror han kommer att backa upp dig om du hamnar i något random bråk så kan du glömma det. Du är som sagt inte värd det i hans ögon. Sedan så kanske du istället menar att skyddar dig om du skulle bli rånad på grejerna? Glöm det, du kommer att få pynta för det. Tro mig, att bekna för någon är inte värt det, du kommer att ses som en liten springis och du utsätter dig själv för risker som komemr att förr eller sneare förstöra ditt liv.
Citera
2017-10-25, 22:32
  #23
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tragosomorfi
Kära flashbackare, jag behöver er hjälp. Jag var lugnt på väg hem genom stan en kväll i veckan då en välkänd "kran" kom fram och stannade mig vid ett torg och erbjöd mig att börja jobba åt honom och sälja diverse droger, eventuellt leverera och importera. Blev först chockad av konfrontationen men lugnade ner mig och sa att jag åtminstone var intresserad, slutade med att vi bytte nummer och gick åt varsitt håll.

Bakgrundshistoria: Har sedan några år tillbaka använt droger i perioder men precis gjort ett uppehåll. Jag har även sålt olika droger vid tillfällen, senast under sommaren. Både åt mig själv och åt andra.
Jag har nyligen inlett ett förhållande och min partner gjorde det tydligt för sig, vår kärlek tillsammans eller jag och drogerna. Jag gjorde ett val, kärleken, som såklart kan diskuteras.

Nu till problemet:
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, en sida av mig vill höra av sig och börja redan imorrn, medan en annan sida säger till mig att hålla mig så långt bort som möjligt ifrån allt sådant där.
Både min partner och mina vänner hade ogillat det starkt om jag började sälja. Har dessutom studier som jag inte vill att arbetet ska gå ut över, vet att ett sådant arbete både är ansvars krävande men också tar upp mycket tid. Jag har hunnit tänka över lite egna för och nackdelar som kanske kan hjälpa mig i mitt beslut:

Fördelar:
Pengar
Droger
Kontakter
Beskydd
Och återigen pengar

Nackdelar:
Försämrade studieresultat
Stress och oro
Riskabelt, chans att åka dit
Farligt, något kan hända mig
Partner, förhållandet kan ta slut.

Tacksam för alla svar och om tråden är felplacerad kan någon flytta den. Godkväll

Personlig synpunkt och åsikt är att tacka nej.
Följande motivering: Största delen av mitt liv har pengar varit i fokus. Jag har ett återkommande minne från när jag var 5 år och valde första gången konsekvent att tjäna pengar. Det har varit en sak som har haft ett stort inflytande i mitt liv. Började röka redan som 13 år och det var ett naturligt val att sälja för att försörja för eget bruk.
På senare år blev det en ekonomisk försörjning.

Har i alla år haft samma inre konflikter som du förklarar om och i vissa perioder mer lik din situation.
Att försörja mig på det har jag tagit avstånd ifrån i 4-5 år nu. Sa faktiskt till min partner igår att nu med facit i handen så var det inte värt det. Tyvärr så stämmer klyschan att pengar år inte viktigt om du inte har det andra.

Om jag ska vara mer objektiv så ska du välja det som är viktigast för dig. Helt ärligt så tycker jag inte att vad andra tycker när det gäller dina val, samtidigt att du måste då välja att skydda dom från ditt liv.

Detta kan vara en möjlighet som slutar som en mardröm. Kan du hantera den situationen?
Kan du acceptera och leva med alla nackdelar så finns det ingen anledning till att inte göra det. Fördelarna kan alltid ändras eller försvinna så du måste ha en agenda som tar dig genom allt. Alla behöver ett mål eller annars går man in i träsk utan att önska komma ut ur det.

Hoppas att det här hjälpte något. Lycka till & bless!

Edit: Såg nu att TS har tagit sitt val. Låter inlägget stå i tillfället det kan hjälpa någon i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Safarii 2017-10-25 kl. 22:40. Anledning: Såg efter att TS redan fått svar han sökte
Citera
2017-10-25, 22:45
  #24
Medlem
Spud-boys avatar
Man måste vara redo att stå där, själv, när det blir oväntade konsekvenser.. Det mest överhängande vore väll att det blir nått år på kåken och.. jag vet inte, vad kan egentligen gå snett(eventuellt, inte alls omöjligt)? Vad kan man dras in i, om man bara säljer till vuxna, normala människor?

Jag förstår inte vad "beskydd" innebär..?
__________________
Senast redigerad av Spud-boy 2017-10-25 kl. 22:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback