Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 21:53
  #1
Medlem
Jag undrar vad man kan begära för ersättning om man blir skadad i en affär?
Affären bygger om och jag blev skadad ordentligt vid en affärsdisk p gr av att det var saker i vägen och fick åka till akuten.
Citera
2017-10-18, 21:58
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Kunde du inte gå runt?
Citera
2017-10-18, 21:58
  #3
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panken
Jag undrar vad man kan begära för ersättning om man blir skadad i en affär?
Affären bygger om och jag blev skadad ordentligt vid en affärsdisk p gr av att det var saker i vägen och fick åka till akuten.

Du får beskriva hur det gick till mer detaljerat.
Citera
2017-10-18, 22:09
  #4
Medlem
Halkade vid frysdisken för att det var en pall med kartonger mm i vägen och fick en fraktur.
Citera
2017-10-18, 22:16
  #5
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panken
Halkade vid frysdisken för att det var en pall med kartonger mm i vägen och fick en fraktur.

http://lawline.se/answers/halka-inne...destandsansvar
https://www.svd.se/da-har-du-ratt-till-skadestand
Citera
2017-10-18, 23:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
http://lawline.se/answers/halka-inne...destandsansvar
https://www.svd.se/da-har-du-ratt-till-skadestand


Jag hittar inte beloppet för revbensfraktur i Trafikskadenämndens tabell. Kan någon hjälpa mig?
Citera
2017-10-18, 23:33
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panken
Jag hittar inte beloppet för revbensfraktur i Trafikskadenämndens tabell. Kan någon hjälpa mig?

Lindrig skada, alltså bör det för sveda och värk bli

4000kr per Månad för den tid du låg på sjukhus. 2400kr för övrig tid.

Räkna med ett snitt på en hundralapp per dag... ungefär.

Därutöver ersättning för faktisk ekonomisk skada.
Citera
2017-10-19, 00:00
  #8
Medlem
Det krävs väl någon form av uppsåt eller vårdslöshet för att det skall finnas rätt till skadestånd.

Blött golv utan varning t.ex. Det kan vara svårt för en kund att se och därmed leda till man halkar och skadar sig.
Därmed borde det varnas för halkrisk.

Men en pall med kartonger på är ett väldigt tydligt hinder. Det är inte rimligt att inte se en pall med kartonger. Om det är vårdlöst att inte varna för detta så borde man i så fall behöva varna för hyllor, frysar, och varningsskyltar också, folk kan ju faktiskt gå in i dem och skada sig....
Citera
2017-10-19, 13:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det krävs väl någon form av uppsåt eller vårdslöshet för att det skall finnas rätt till skadestånd.

Blött golv utan varning t.ex. Det kan vara svårt för en kund att se och därmed leda till man halkar och skadar sig.
Därmed borde det varnas för halkrisk.

Men en pall med kartonger på är ett väldigt tydligt hinder. Det är inte rimligt att inte se en pall med kartonger. Om det är vårdlöst att inte varna för detta så borde man i så fall behöva varna för hyllor, frysar, och varningsskyltar också, folk kan ju faktiskt gå in i dem och skada sig....

Det var blött på golvet vid frysdiskarna. Är det någon som kan hitta trafikskadenämndens ersättningsnivå för revbensbrott?
Citera
2017-10-19, 19:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panken
Det var blött på golvet vid frysdiskarna. Är det någon som kan hitta trafikskadenämndens ersättningsnivå för revbensbrott?

Så skrev du inte tidigare, då skrev du att det var pga saker som stod i vägen, inte att du halkade på blött golv.

Har du dokumentation på att golvet var blött samt att det var orsakat av personalen(alltså skurat golven eller liknande).
Beror vätan på läckage från frys eller orsakats av kund så har inte butiken samma ansvar.


Ersättningsnivå är 4000Kr per månad man varit inlagd på sjukhus, det ger ca 133kr/dag.
Vidare är det 2400kr/månad för övrig vård(utanför sjukhus). Ca 80kr/dag.
Sedan har man rätt till ersättning för utgifter och förlorad inkomst.

Har du varit inlagd på sjukhus 1dag och sedan sjukskriven i 6dagar ger det rätt till ca 610kr plus ersättning för förlorad inkomst och utgifter.
Normalt anses den akuta sjukdomstiden beräknas vara den tid man är sjukskriven från arbetet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback