Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-19, 07:47
  #13
Medlem
schiklgrubers avatar
Tycker faktiskt den länkade sidan såg rätt mysig ut.
Citera
2017-10-19, 08:35
  #14
Medlem
Tripportreats avatar
Jag läste en kurs som hette webbdesign på gymnasiet -04, fortfarande då var hemsidorna rätt enkla och typ enligt samma ramverk. Vi arbetade mestadels med dreamwiever och Microsofts egna videoredigeringsverktyg. Hemsidor med dåtidens mått mätt vettig design producerades rätt enkelt när man väl lärt sig verktygen.

Rolig nostalgi, internet var både charmigare och mer spännande då även om det såklart är vida överlägset idag gällande funktionalitet.

//Tripportreat
__________________
Senast redigerad av Tripportreat 2017-10-19 kl. 08:38.
Citera
2017-10-19, 10:31
  #15
Medlem
mjohan84s avatar
Riktig nostalgi... fick internet i hemmet 95..

-96 gjorde jag min första hemsida på angelfire, alla skulle ha typ animerade GIF-filer och räknare på hur många besök man hade haft på hemsidan och givetvis en gästbok...
Citera
2017-10-19, 10:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
HTML var inte speciellt utvecklat på den tiden. Bandbredden satte även stora begränsningar i vad hemsidor klarade av att leverera - de flesta satt på slöa modem.

Några tuffa verktyg som wordpress eller templates från tex squarespace fanns inte utan många kodade sina hemsidor själva i HTML eller använde program som dreamweaver med väldigt begränsad funktionalitet. Grannens 15-åriga grabb som "är bra på data" kunde sättas på att bygga en företagshemsida. Folk blev miljardärer på att bygga fula enkla hemsidor och ta hutlöst betalt innan luftslottet föll.

Jag inkasserade personligen 20.000 kr på att bygga en enkel hemsida åt ett lokalt företag med några ramar, länkar och ett par pop-up fönster. Jag var 16-17 år gammal vid tillfället.

Folk hade låga krav på estetik då de inte visste bättre. En fräsig gif på en byggare som säger "under construction" betraktades med vördnad. Den fick gärna sitta kvar på hemsidan under hela dess livstid.

På den tiden bedömdes inte hemsidor som "fula" och "snygga" som idag, utan det blotta faktum att en hemsida fanns räckte för att imponera på besökarna.

Det var goa tider, jag saknar de gamla härliga hemsnickrade hemsidorna från 90-talet!

Ja det var goa tider Var själv 14år när jag blev tekniker på ett medelstort företag på den tiden. Fick en bunt visitkort och hjälpte till på kontoret efter skolan om det vara något problem med "datan" haha.

När Windows95 kom så var det sjukt mycket pompa och ståt från Microsoft. Kommer ihåg man fick åka på konferens för presentationen. Sen kom VD'n och frågade om man behövde Win95. Beslutet fick man själv ta som tonåring

Men DOS + Norton Commander var ju basen om man var "hacker" haha.

Och ja man var mest intresserad att finnas på weben då, snarare än hur man frontade sig. Även om hur man frontade sin sida var starkt begränsad med det du nämner: Bandbredden och tekniken
Citera
2017-10-19, 11:12
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WindInTheWillows
Hej

Varför var hemsidorna på 90-talet så jävla fula (exempel)? Saknade hemsidemakarna relevant utbildning eller gick det inte skapa snygga sidor med dåtidens verktyg?

Med vänliga hälsningar

Wind in the Willows


Hahaha.

Utbildning? HTML fick man lära sig på egen hand i mitten av 90-talet.

"Verktyget" var Anteckningar.

Det var folk som kunde skriva HTML-kod som gjorde hemsidor. Inte några art designers.

Förutom skum färgsättning och blinkande text och sådant var sidorna inte sämre då än nu. De innehöll det viktiga.

Idag kommer man först till en försida med reklam där det står "Vill du gå vidare till sidan?" Sedan tar det lång tid att ladda sidan trots att min uppkoppling i teorin är nästan 10 000 gånger snabbare än på 90-talet. Informationen är för det mesta generiskt skräp som ska generera klick.
Citera
2017-10-19, 12:06
  #18
Medlem
TobiasBeechers avatar
Gick in på snubbens huvudsida, i så fall tilltalar mig den "fula" hemsidan med en skatebutik mig mer.

https://webpagesthatsuck.smugmug.com/
Citera
2017-10-19, 17:21
  #19
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Tycker alla hemsidor idag ser likadana ut alla ska va widescreen alla wordpress med massa sociala länkar.

Har också observerat hur dessa alla dessa fula WordPress sidor tagit över internet. Förstår att det är smidigt för folk som inte kan programmera men alla ser ju likadana ut typ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback