Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 20:47
  #1
Medlem
Jag fick konstig nog, fann en varning om att datorn kunde utsattas för risker. Så jag gick in på skydd och säkerhet och klickade på ''Snabbsökning'' och datorn hittade ingenting.

Den här varningen som jag fick, så menade de att de skyddade mig ifrån (siffra ) miljoner virus från Internet och att jag inte har någon virusskydd i (siffra) dagar, så jag kunde köpa ett skydd nu.

Men som sagt, när jag gjorde snabbsökning. Så fick jag upp svaret att datorn inte hittade en enda hot. Jag är förvirrad. Jag vet inte ens om jag har ett virusskydd eller inte.

Många säger att jag kan ladda ner ett ifrån nätet, men det känns så osäkert. Jag vill till och med ladda ner Windows movie maker, men vågar inte göra det. Jag vågar ingenting. Hur kan man ens bli säker till hundra procent?
Citera
2017-10-18, 20:55
  #2
Avstängd
56Kmodems avatar
Vilken version av Windows?
Citera
2017-10-18, 21:06
  #3
Medlem
JSelwyns avatar
Låter mer som du fått in en programvara som vill lura dig på pengar.

Vilket program är det och vad händer om nu mot all förmodan skulle börja klicka dig fram för att låta programmet ta bort alla dessa virus?

Vad har du för nuvarande antivirus-program installerat? Kör du inbyggda Windows Defender eller annan programvara?
Citera
2017-10-19, 09:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Vilken version av Windows?
Windows 10, tror jag.
Citera
2017-10-19, 09:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Låter mer som du fått in en programvara som vill lura dig på pengar.

Vilket program är det och vad händer om nu mot all förmodan skulle börja klicka dig fram för att låta programmet ta bort alla dessa virus?

Vad har du för nuvarande antivirus-program installerat? Kör du inbyggda Windows Defender eller annan programvara?
Jag använder Windows Defender, men jag tror inte det tillhör ''snabbsökningen'', eller?

Används WIndows Defender per automatik, eller måste jag gå in på den, och klicka en massa knappar, för att den skall skydda datorn?
Citera
2017-10-19, 20:52
  #6
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag använder Windows Defender, men jag tror inte det tillhör ''snabbsökningen'', eller?

Används WIndows Defender per automatik, eller måste jag gå in på den, och klicka en massa knappar, för att den skall skydda datorn?
Om Windows Defender används per automatik? Både Ja och Nej.
När du installerar ett annat Antivirus-program så inaktiveras WD. OM du sen avinstallerar ditt AV, så har jag för mig att WD skall aktiveras per automatik, i bästa fall kommer det upp en ruta om att du inte har något AV igång och då får du aktivera WD manuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback