Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 19:31
  #1
Medlem
Det kan vara en mycket dum fråga, men jag vill ändå vara på säkra sidan.

Om man har varit polisanmäld men FU lades ner, kan polisanmälningen på något sätt dykas upp vid registerkontroll av ett företag vid anställning?
Citera
2017-10-18, 19:34
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeofourlives
Det kan vara en mycket dum fråga, men jag vill ändå vara på säkra sidan.

Om man har varit polisanmäld men FU lades ner, kan polisanmälningen på något sätt dykas upp vid registerkontroll av ett företag vid anställning?

Normalt företag nej.
Företag som gör jobb för militär och försvar eller liknande där säkerhetsprövning görs av SÄPO kan du hoppa upp och sätta dig på att informationen kommer fram.

Notera att du själv begär ut belastningsregister (om det är det registret vi pratar om)inför intervju med företag. Det finns däremot inga hinder för företag att höra av sig till lokal polisstation och höra om det någonsin kommit in en anmälan mot dig. Offentlighetsprincipen, du vet.
Citera
2017-10-18, 19:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Normalt företag nej.
Företag som gör jobb för militär och försvar eller liknande där säkerhetsprövning görs av SÄPO kan du hoppa upp och sätta dig på att informationen kommer fram.

Notera att du själv begär ut belastningsregister (om det är det registret vi pratar om)inför intervju med företag. Det finns däremot inga hinder för företag att höra av sig till lokal polisstation och höra om det någonsin kommit in en anmälan mot dig. Offentlighetsprincipen, du vet.

Jag har begärt ut belastningsregistret. Finns inget där förstås. Det ska till SAAB.

Om ett företag hör av sig till polisen och får reda på att det fanns en anmälan, då är kört menar du? Men just polisanmälan mot en kan vem som helst göra.. varför skulle polisanmälan tas på allvar om FU läggs ner?
Citera
2017-10-18, 20:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeofourlives
Jag har begärt ut belastningsregistret. Finns inget där förstås. Det ska till SAAB.

Om ett företag hör av sig till polisen och får reda på att det fanns en anmälan, då är kört menar du? Men just polisanmälan mot en kan vem som helst göra.. varför skulle polisanmälan tas på allvar om FU läggs ner?

Nej, jag menade att vissa typer av jobb/företag gör djupare säkerhetskontroller än belastningsregister.
Citera
2017-10-18, 20:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Nej, jag menade att vissa typer av jobb/företag gör djupare säkerhetskontroller än belastningsregister.

Hmm..alltså... lär SAAB göra djupare registerkontroll, då de arbetar för militären också?
Citera
2017-10-18, 20:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeofourlives
Hmm..alltså... lär SAAB göra djupare registerkontroll, då de arbetar för militären också?

Beror på, är ju viss skillnad på SAAB (flyg och försvar) och SAAB automobile.
Det framgår ju typ alltid av platsannonsen om det är säkerhetsklassad tjänst och vilka typer av kontroller som kommer att göras.
Citera
2017-10-18, 20:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Beror på, är ju viss skillnad på SAAB (flyg och försvar) och SAAB automobile.
Det framgår ju typ alltid av platsannonsen om det är säkerhetsklassad tjänst och vilka typer av kontroller som kommer att göras.

Tjänsten i SAAB innebär arbete som omfattas av försvarssekretess. Det står inte vilken säkerhetsklass, dvs. om det är säkerhetsklass 1 eller 2. Dock sa att rekryteraren att hen ska göra en registerkontroll.

Kontrolleras det även om vem man är gift med eller varit gift med?
__________________
Senast redigerad av timeofourlives 2017-10-18 kl. 20:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback