Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 18:33
  #1
Medlem
hej som rubriken lyder undrar jag om det här med grov olovlig körning.. om vi säger att jag får mitt körkort indraget i 2 år är det enbart möjligt att bli straffad inom dem 2 åren då eller får man grov olovlig körning även om det skulle gått t.ex 3 år och körkortets spärrperiod är ute?
Citera
2017-10-18, 18:42
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drajtek
hej som rubriken lyder undrar jag om det här med grov olovlig körning.. om vi säger att jag får mitt körkort indraget i 2 år är det enbart möjligt att bli straffad inom dem 2 åren då eller får man grov olovlig körning även om det skulle gått t.ex 3 år och körkortets spärrperiod är ute?
Du kan fällas för grov olovlig körning nä som helst, oavsett hur länge du haft körkorte.t
Citera
2017-10-18, 20:20
  #3
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du kan fällas för grov olovlig körning nä som helst, oavsett hur länge du haft körkorte.t

Vad snackar du om?
Olovlig körning innebär att du framför ett fordon som du inte har rätt att framföra. Om du innehar ett körkort med rätt behörighet kan du inte begå olovlig körning.

Så nej, man kan inte fällas för grov olovlig körning när som helst.
Citera
2017-10-18, 20:34
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Lyssna inte på st0ckis, han är efterbliven.

Enligt 3 § 1 st första meningen trafikbrottslagen är straffet för olovlig körning böter. Enligt andra meningen får dömas till fängelse i högst sex månader om gärningsmannen tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller om brottet skett vanemässigt eller om brottet eljest är att bedöma som grovt.

Enligt lagens förarbeten (prop 1958:69 s 127) menas med "eljest" att gärningsmannen har fört motorfordon efter att ha vägrats körkort på grund av uppenbar olämplighet eller att det varit fråga om olovlig körning i större omfattning utan att körningen kan sägas ha skett vanemässigt.

Så ja, har du tidigare innehaft körkort som blivit återkallat så är det grovt.
Citera
2017-10-18, 21:25
  #5
Medlem
st0ckiss avatar
Eftersom TS pratar så allmänt svarar jag allmänt också.
Om TS skulle sätta sig på en motorcykel och åka fast i kontroller flera gånger om skulle väl personen kunna dömas för grov olovlig körning, om denne bara innehar B-körkort?
Citera
2017-10-18, 21:39
  #6
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drajtek
hej som rubriken lyder undrar jag om det här med grov olovlig körning.. om vi säger att jag får mitt körkort indraget i 2 år är det enbart möjligt att bli straffad inom dem 2 åren då eller får man grov olovlig körning även om det skulle gått t.ex 3 år och körkortets spärrperiod är ute?

Under tiden som körkortet är omhändertaget är körningen inte att anse som grov. Först när Transportstyrelsen beslutar om spärrtid och beslutet delges föraren blir körningen att anse som grov. Om körningen sker efter spärrtidens utgång är körningen inte att anse som grov. Ett undantag är dock om det framkommer att ett nytt körkort inte ska utfärdas. Då är körningen grov. Om du senare blir lagförd för olovlig körning kommer varje körning inom två år från den senaste lagföring att anses som grov. Vid fjärde återfallet föreligger en mycket stark presumtion för att fängelse ska väljas som påföljd. Exempel: Du döms för olovlig körning den 1 januari 2008 till 30 dagsböter. Du kör igen den 1 januari 2010 och döms då för grov olovlig körning till 50 dagsböter. Du kör igen den 1 januari 2012 och döms till 70 dagsböter. Du kör igen 1 januari 2014 och döms till 100 dagsböter. Du kör igen 1 januari 2016 och döms då till fängelse, oftast 1 månad. Varje körning inom två år därefter leder också till fängelse. Bilen blir sannolikt också förverkad. Om tvåårskedjan bryts börjar det om med en ny olovlig körning på 30 dagsböter.
__________________
Senast redigerad av oviktigt 2017-10-18 kl. 21:42.
Citera
2017-10-20, 21:45
  #7
Medlem
tack för svar, fick behålla körkortet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback