Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 21:42
  #25
Medlem
Den äldre generationen hade några kokböcker hemma och lagade oftast husmanskost. Dom valde några rätter och så lagade de dom. Min mormor lagar samma rätt varje gång vi är där för att vi äter bra och tycker att det är gott. Så köttbullar är hennes grej. Nu tror jag ju inte att hon äter köttbullar 7 gånger i veckan och är efterbliven för det. Nu är det mat ta mej fan överallt, i tidningar, på tv. Folk ska laborera och äta saker den äldre generationen inte har en blekaste aning om va fan det är för något. Min och den yngre generationen har drabbats av en enda stor matpsykos...
Citera
2017-10-18, 21:47
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
Intressant att du tycker att folk som äter samma mat skulle vara dumma, är det tecken på fantasi att kunna slå upp recept, är det smart att spendera timmar på att äta eller att spendera mer pengar på mat? Mat är bara näring, ser inte varför folk gör så stor sak av det. Jag äter den optimala maten så jag får i mig rätt mineraler/vitaminer/fetter/kolhydrater och proteiner, det är också bra för huden/kroppen att inte äta för mycket fett/socker etc. Ser snarare att de som hela tiden måste variera har dålig självkontroll och dålig insikt i vad de faktiskt stoppar i sig. Inte konstigt att de som varierar mycket också är fetare http://journals.plos.org/plosone/art...0141341#sec014

+1

Ts ska kanske inte generalisera alla som äter samma sak som ointelligenta

Personligen så har jag ätit samma frukost, lunch och middag varje dag i 5 år. Det är för att jag behöver tillräckligt med protein + kolhydrater för att nå mina mål med gym + ekonomi. Man kan se det som ett "system" med en tanke bakom.

Jag vet exakt vad jag behöver i affären när jag stor handlar. När jag kommer hem så lagar jag mat som räcker en hel vecka. Jag slipper alltså alla timmar för att småhandla + laga mat varje dag och det blir billigare i längden.
Citera
2017-10-18, 21:48
  #27
Medlem
Asså när man väl har fastnat för champagne och belugakaviardieten så går man inte tillbax. Och inget av det där jävla skiten som vissa oinvigda kallar champagne, typ Prosecco USCH jag spottar ut.
Citera
2017-10-18, 23:25
  #28
Medlem
Segments avatar
Jag lagar typ samma sak hela tiden. Det beror på en kombination av följande faktorer:

1. Jag njuter inte av mat lika mycket som många andra människor gör vilket gör att det inte spelar lika stor roll för mig om jag inte varierar mig.

2. Jag tycker att det är ointressant och tråkigt att laga mat. Således lägger jag inte gärna ner tid på att lära mig nya saker, fundera ut nya recept, leta efter ingredienser i matbutikerna, et cetera, utan gör hellre samma sak.

Kan tilläggas att jag även äter typ två-tre olika varianter av frukost, men detta har jag fått för mig är rätt vanligt.
Citera
2017-10-19, 15:52
  #29
Medlem
FiffelMonas avatar
Du låter inte lite oförskämd.. Du är född på 90-talet va? Hon kanske tycker att det är tråkigt och helt ointressant att laga mat och bara lagar något som hon vet går snabbt, är gott och något hon tycker att hon är bra på. Sluta vara så nedlåtande och elak mot din morsa, fjant.

Det är snarare du som låter ointilligent, satan vad irriterad jag blir på såna som dig.
__________________
Senast redigerad av FiffelMona 2017-10-19 kl. 15:56.
Citera
2017-10-20, 01:04
  #30
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det handlar givetvist att jag vill få höra andras teorier om vad det kan bero på. Så som kanske ointelligens?

Det skall mer vara menad att det är en diskussionstråd precis som det här är forumet tillför. Så har jag skapat en diskussiontråd om vad människor tror, har för erfarenhet själv och vad de kanske har för teorier m.m.

Så det handlar inte enbart om min mamma, nej.

Du får ta och läsa hela TS en gång till.

Filosofen Wittgenstein brukade laga samma mat hela tiden. Han hade en IQ på 170...
Citera
2017-10-20, 01:23
  #31
Medlem
Semenomore2s avatar
För att; vissa människor inte är intresserade av mat och fyra rätters variation är all variation som krävs. Eller så tycker hon om enformighet, det finns människor som äter samma rätter dag ut och dag in i år och skulle inte bli annat än upprörda om det serverades något annat.

Tror inte att det är bara för att människor är dåliga på att laga mat man gör så. Man blir likväl trött på samma smaker om och om igen och vänjer sig snarare att det man lagat inte kommer vara någon höjdare. Sen brukar intresse/talang vara oskiljaktiga i stor utsträckning, man hör inte talas om enorma fotbollstalanger som bara vill fiska eller IQ 180-underbarn som bara vill sitta och glo i taket. Så en som är dålig på matlagning kommer formodligen inte lära sig tusen olika rätter och resa jorden runt för att hitta den perfekta smakpaletten, men 4 rätter på repeat är lite att ta i, även för någon som är värdelös på matlagning.

Får jag fråga vilka maträtter det är? Av ren nyfikenhet.
Citera
2017-10-20, 02:43
  #32
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpediemsi
+1

Ts ska kanske inte generalisera alla som äter samma sak som ointelligenta

Personligen så har jag ätit samma frukost, lunch och middag varje dag i 5 år. Det är för att jag behöver tillräckligt med protein + kolhydrater för att nå mina mål med gym + ekonomi. Man kan se det som ett "system" med en tanke bakom.

Jag vet exakt vad jag behöver i affären när jag stor handlar. När jag kommer hem så lagar jag mat som räcker en hel vecka. Jag slipper alltså alla timmar för att småhandla + laga mat varje dag och det blir billigare i längden.

Det där lät inte lite tråkigt, samma frukost, lunch och middag i fem år? Du måste skoja...
Citera
2017-10-21, 19:39
  #33
Medlem
buff0uts avatar
Äter alltid samma mat, en tugga i taget mums

nog fasen har jag funderat vad det är med människor men kom inte fram till någonting slutgiltigt

gällande intelligenstest så har jag aldrig orkat med första frågan
Citera
2017-10-21, 20:15
  #34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Varför handlar diskussionen helt plötsligt om min mamma och min uppfattning av henne?
Därför att du tog upp henne som exempel och misstänkte att hon var ointelligent.
Citat:
Det enda som jag menar är om det finns någon anledning för människor som lagar detsamma mat hela tiden.
Nej, de gör det helt utan anledning.
Citera
2017-10-21, 20:20
  #35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Det där lät inte lite tråkigt, samma frukost, lunch och middag i fem år? Du måste skoja...

Det har jag också gjort. När jag var singel åt jag samma mat hela tiden, 5 år typ. Jag är ointresserad av mat, för mig är det bara bränsle. Och så länge det är gott, varför krångla till det? Om jag hade tröttnat på det hade jag bytt meny. Men det gjorde jag inte.
Citera
2017-10-21, 20:28
  #36
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag tar min mamma som exempel, hon är ändå den enda person jag känner som inte gör andra maträtter än kanske tre-fyra stuckna.
Kan vi äntligen få höra från dig vilka massor av rätter du lagar och vad för olika maträtter du bjuder din mamma på när hon hälsar på?

Det är så lätt att kritisera andra...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback