Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-18, 18:07
  #1
Medlem
Vad är det med människor som inte lagar andra maträtter, trots att de har lagat mat kanske i hela deras vuxna liv.

Jag tar min mamma som exempel, hon är ändå den enda person jag känner som inte gör andra maträtter än kanske tre-fyra stuckna.

Förövrigt anser jag henne som ointelligent, så det skulle inte riktigt förvåna mig om det skulle ligga något i det.

Jag bor för mig själv, men ibland vill min mor att jag skall komma på besök. Eftersom min far har lämnat familjen sedan länge. Så känner jag att jag kan komma på besök, när hon vill det och när jag har tid förstås.

Då brukar hon ha hunnit laga mat. Vilket är detsamma som jag har ätit under hela min uppväxt. Det fick i alla fall mig att undra, att detta är något som jag alltid har ätit när jag har ätit hemma.

Om det inte vore för skolmaten, restaurang middagar med kamrater från och till. Eller varit hemma hos kompisar, som senare deras familj bjudit en till matbordet. Eftersom vi leker/umgås med varandra.

Så skulle jag nog ha alltid ätit samma mat, om, om och om igen. Om jag inte hade tagit eget initiativ i tonåren och lagat egna mat och experimenterat m.m. Så hade jag, återigen, ätit samma mat hela uppväxten.

Min mor kan inte tåla kritik, hon har kass självkänsla och jag tror väldigt mycket på att hon lider av emotionell personlighetsstörning. Så jag sa ingenting om att det vore bra om hon började laga annat mat för henne själv. Rent hälsomässigt.

Men istället för att ge sådan kritik, så struntade jag det och tackade för maten.

Det fick mig att tänka. Vad är det egentligen med människor som hela tiden lagar samma mat om och om igen, hela tiden. Eller liksom, endast gör bara 2-3 maträtter. Alla tre består har ingredienserna av kött.
Citera
2017-10-18, 18:14
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Hon kanske bara är dålig på att laga mat? Ska jag laga mat till mig själv kan jag experimentera lite men ska andra äta så håller jag mig till de pinsamt få rätter jag bemästrat...
Citera
2017-10-18, 18:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webbiana
Fråga din morsa och inte oss. Hur fan ska vi veta det?
Det handlar givetvist att jag vill få höra andras teorier om vad det kan bero på. Så som kanske ointelligens?

Det skall mer vara menad att det är en diskussionstråd precis som det här är forumet tillför. Så har jag skapat en diskussiontråd om vad människor tror, har för erfarenhet själv och vad de kanske har för teorier m.m.

Så det handlar inte enbart om min mamma, nej.

Du får ta och läsa hela TS en gång till.
Citera
2017-10-18, 18:37
  #4
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det handlar givetvist att jag vill få höra andras teorier om vad det kan bero på. Så som kanske ointelligens?

Det skall mer vara menad att det är en diskussionstråd precis som det här är forumet tillför. Så har jag skapat en diskussiontråd om vad människor tror, har för erfarenhet själv och vad de kanske har för teorier m.m.

Så det handlar inte enbart om min mamma, nej.

Du får ta och läsa hela TS en gång till.

Låter mer som att du "vill" att din morsa ska vara ointelligent? Lite mer av din egen bild av henne?

Din mor lagar mat till dig för att hon vill, att hon bryr sig om dig, du är hennes son och hon vill att du ska ha det bra...

Kanske hon inte är en pärla på att laga mat, men jag hoppas att du uppskattar det för rätt vad det är så finns hon inte hos dig längre...

Så länge hon bryr sig om dig så bör du uppskatta det hon gör för dig, vi är säkert flera som saknar en mamma som lagar mat åt en, men antagligen lider DU av bordeline...
Citera
2017-10-18, 18:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Låter mer som att du "vill" att din morsa ska vara ointelligent? Lite mer av din egen bild av henne?

Din mor lagar mat till dig för att hon vill, att hon bryr sig om dig, du är hennes son och hon vill att du ska ha det bra...

Kanske hon inte är en pärla på att laga mat, men jag hoppas att du uppskattar det för rätt vad det är så finns hon inte hos dig längre...

Så länge hon bryr sig om dig så bör du uppskatta det hon gör för dig, vi är säkert flera som saknar en mamma som lagar mat åt en, men antagligen lider DU av bordeline...

Citat:
Ursprungligen postat av King-kuntaa
Vilken bortskämd liten skitunge du är. Var glad över att din mamma lagar mat åt dig.
Varför handlar diskussionen helt plötsligt om min mamma och min uppfattning av henne?

Jag älskar min mamma.

Nej, jag har inte Bordeline.

Det enda som jag menar är om det finns någon anledning för människor som lagar detsamma mat hela tiden.
Citera
2017-10-18, 18:57
  #6
Medlem
Logisksvensks avatar
Det är väl rätter som du någon gång när du var liten sagt att du gillar och att hon därför lagar just det till dig för att vara snäll och att hon tror du gillar det..

Känner igen fenomenet, jag gillade inte ketchup när jag var liten så även om jag sagt 100 ggr att jag gillar ketchup nu när jag är äldre så blir mamma lika förvånad varje gång jag frågar.
Citera
2017-10-18, 19:16
  #7
Medlem
schiklgrubers avatar
Tycker inte det är så märkligt, faktiskt. Jag kan nog räkna på en hand de maträtter jag faktiskt kan laga så att jag vet att de kommer smaka okej och vara ätbara. Visst fan försöker jag mig på annat ibland, men inte om jag vet att någon annan än jag kommer att äta det jag lagar. Min mor är likadan. Om man bortser från typ fiskpinnar, nuggets och sånt som man köper från frysdisken i butiken lagar hon nog ungefär fem, sex rätter.

De flesta människor har inte mer än max tio maträtter de lagar ofta eller som de kan i huvudet, läste jag nånstans, och jag tror det ligger någonting i det.
Citera
2017-10-18, 19:23
  #8
Medlem
Hur ser hennes ekonomi ut? Vi har många fattigpensionärer som lever på blodpudding och liknande enkla maträtter. Andra gör det för att de prioriterar annat i tillvaron. Hon kanske helt enkelt inte finner någon glädje i att laga mat och då är det ju som det är.
Citera
2017-10-18, 19:31
  #9
Medlem
Hur du får det till ointelligent får du gärna förklara lite tydligare.

Själv lagar jag nästan samma mat varje dag. Främst för att jag är så otroligt lat och inte matglad alls. Så pasta och nån hemmagjord pastasås.

Vissa har bara inte intresset och då gör man hellre något som är enkelt och går snabbt.

Jag tycker t.ex det är tråkigt att stå i affären och fundera över vad jag ska köpa. Lättare att gå rakt in hämta paket pasta och lite tomatkross och direkt till kassan.

Om detta tyder på att jag är ointelligent på något sätt får du gärna frsmföra argument
Citera
2017-10-18, 19:42
  #10
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vad är det med människor som inte lagar andra maträtter, trots att de har lagat mat kanske i hela deras vuxna liv.

Jag tar min mamma som exempel, hon är ändå den enda person jag känner som inte gör andra maträtter än kanske tre-fyra stuckna.

Förövrigt anser jag henne som ointelligent, så det skulle inte riktigt förvåna mig om det skulle ligga något i det.

Jag bor för mig själv, men ibland vill min mor att jag skall komma på besök. Eftersom min far har lämnat familjen sedan länge. Så känner jag att jag kan komma på besök, när hon vill det och när jag har tid förstås.

Då brukar hon ha hunnit laga mat. Vilket är detsamma som jag har ätit under hela min uppväxt. Det fick i alla fall mig att undra, att detta är något som jag alltid har ätit när jag har ätit hemma.

Om det inte vore för skolmaten, restaurang middagar med kamrater från och till. Eller varit hemma hos kompisar, som senare deras familj bjudit en till matbordet. Eftersom vi leker/umgås med varandra.

Så skulle jag nog ha alltid ätit samma mat, om, om och om igen. Om jag inte hade tagit eget initiativ i tonåren och lagat egna mat och experimenterat m.m. Så hade jag, återigen, ätit samma mat hela uppväxten.

Min mor kan inte tåla kritik, hon har kass självkänsla och jag tror väldigt mycket på att hon lider av emotionell personlighetsstörning. Så jag sa ingenting om att det vore bra om hon började laga annat mat för henne själv. Rent hälsomässigt.

Men istället för att ge sådan kritik, så struntade jag det och tackade för maten.

Det fick mig att tänka. Vad är det egentligen med människor som hela tiden lagar samma mat om och om igen, hela tiden. Eller liksom, endast gör bara 2-3 maträtter. Alla tre består har ingredienserna av kött.

Du skriver och låter som en efterbliven.
Vad lagar du själv för exotiska rätter till din mor när hon kommer besök?
Citera
2017-10-18, 19:46
  #11
Medlem
Freebops avatar
Nu blev jag nyfiken, vad är det för maträtt?
Citera
2017-10-18, 19:49
  #12
Medlem
Mooons avatar
Stress får människor att stänga ner och gör det väldigt svårt att låta fantasin gå igång. Kan det vara så att din mamma under din uppväxt var stressad och då körde på de enkla korten? Den maten hon var säker på, den som blev (förhoppningsvis) god och som tog kort tid att förbereda. Kanske den maten som ni andra i familjen tjatade om att hon skulle laga.

Som ansvarig för maten i en familj är det oerhört lätt att köra fast. I samma rätter, med samma kryddning. Man får ta ett ordentligt tag i sig själv för att utveckla det hela. Var hon trött, kanske inte hade förmåga att hitta nya maträtter. Nätet fanns väl inte så det krävdes kokböcker och veckotidningar och de kanske hon inte hade råd att hålla sig med.


Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vad är det med människor som inte lagar andra maträtter, trots att de har lagat mat kanske i hela deras vuxna liv.

Jag tar min mamma som exempel, hon är ändå den enda person jag känner som inte gör andra maträtter än kanske tre-fyra stuckna.

Förövrigt anser jag henne som ointelligent, så det skulle inte riktigt förvåna mig om det skulle ligga något i det.

Jag bor för mig själv, men ibland vill min mor att jag skall komma på besök. Eftersom min far har lämnat familjen sedan länge. Så känner jag att jag kan komma på besök, när hon vill det och när jag har tid förstås.

Då brukar hon ha hunnit laga mat. Vilket är detsamma som jag har ätit under hela min uppväxt. Det fick i alla fall mig att undra, att detta är något som jag alltid har ätit när jag har ätit hemma.

Om det inte vore för skolmaten, restaurang middagar med kamrater från och till. Eller varit hemma hos kompisar, som senare deras familj bjudit en till matbordet. Eftersom vi leker/umgås med varandra.

Så skulle jag nog ha alltid ätit samma mat, om, om och om igen. Om jag inte hade tagit eget initiativ i tonåren och lagat egna mat och experimenterat m.m. Så hade jag, återigen, ätit samma mat hela uppväxten.

Min mor kan inte tåla kritik, hon har kass självkänsla och jag tror väldigt mycket på att hon lider av emotionell personlighetsstörning. Så jag sa ingenting om att det vore bra om hon började laga annat mat för henne själv. Rent hälsomässigt.

Men istället för att ge sådan kritik, så struntade jag det och tackade för maten.

Det fick mig att tänka. Vad är det egentligen med människor som hela tiden lagar samma mat om och om igen, hela tiden. Eller liksom, endast gör bara 2-3 maträtter. Alla tre består har ingredienserna av kött.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback