Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 15:47
  #1
Medlem
TexasSwedes avatar
Jag ar pa jakt efter antingen ett bra program (helst Windows) eller tjanst som kan hjalpa mig att lasa in data som ligger pa en website just nu.

Bakgrund: en god van har ett foretag, och hennes ex-make skrev en webapplikation nar de var gifta, Den haller reda pa hennes klienter, betalningar och annat. Hon har inte tillgang till databasen, utan bara webbgranssnittet. Nu har hennes och exets kontakter blivit mer frostiga, och hon vill ha ut all data sa snabbt som mojligt. Jag jobbar pa att bygga en ny applikation at henne, men behover hjalp att plocka ut hennes existerande data I nagot format som jag kan lasa in i min database (CSV gar bra, till exempel).

Databasen som anvands ar SQL, och det hela kors pa IIS 7.

Nagra bra tips?
Citera
2017-10-18, 15:49
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag ar pa jakt efter antingen ett bra program (helst Windows) eller tjanst som kan hjalpa mig att lasa in data som ligger pa en website just nu.

Bakgrund: en god van har ett foretag, och hennes ex-make skrev en webapplikation nar de var gifta, Den haller reda pa hennes klienter, betalningar och annat. Hon har inte tillgang till databasen, utan bara webbgranssnittet. Nu har hennes och exets kontakter blivit mer frostiga, och hon vill ha ut all data sa snabbt som mojligt. Jag jobbar pa att bygga en ny applikation at henne, men behover hjalp att plocka ut hennes existerande data I nagot format som jag kan lasa in i min database (CSV gar bra, till exempel).

Databasen som anvands ar SQL, och det hela kors pa IIS 7.

Nagra bra tips?

Eventuellt off topic, men det är inte som så att databasen finns hos ett webbhotell? Så att ni kan kontakta dom och be dom dra ut en kopia på databasen?

Men annars, hur många sidor rör det sig om? Och hur ser URL-strukturen ut? Finns det GET-variabler i URLen för att hämta diverse sidor så är det väl rätt lätt att snurra igenom alla sidorna med hjälp av valfritt scriptspråk.
Citera
2017-10-18, 16:00
  #3
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Eventuellt off topic, men det är inte som så att databasen finns hos ett webbhotell? Så att ni kan kontakta dom och be dom dra ut en kopia på databasen?

Men annars, hur många sidor rör det sig om? Och hur ser URL-strukturen ut? Finns det GET-variabler i URLen för att hämta diverse sidor så är det väl rätt lätt att snurra igenom alla sidorna med hjälp av valfritt scriptspråk.
Japp, och även om det inte finns någon GET-märkning bör det inte vara så svårt att plocka hem datan om den är hyfsat standardiserad. Ett bra alternative är exempelvis Python och BeautifulSoup4.

https://www.crummy.com/software/BeautifulSoup/bs4/doc/
Citera
2017-10-19, 16:12
  #4
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Eventuellt off topic, men det är inte som så att databasen finns hos ett webbhotell? Så att ni kan kontakta dom och be dom dra ut en kopia på databasen?
Nej, det ar min kompis ex-make som ar host, och de vill inte att han far veta hur desperata/intresserade de ar att fa ut datan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Men annars, hur många sidor rör det sig om? Och hur ser URL-strukturen ut? Finns det GET-variabler i URLen för att hämta diverse sidor så är det väl rätt lätt att snurra igenom alla sidorna med hjälp av valfritt scriptspråk.

Strukturen ar ungefar foljande:
En vy/lista over alla arenden/cases. Lank pa varje arende till huvudsidan ("forsta fliken") pa arendet. Sedan ar det 6-7 flikar per arende, varje ar en egen sida (laddar ny url via en lank).

Men det verkar som om det sker en POST varje gang man klickar pa en lank, URLen ser identisk ut oavsett vilket arende man valjer, I stil med www.exempel.com/case. Samma sak nar man valjer flik, de har individuella namn men ingenting i URLen som skiler dem at: www.exempel.com/case/general, www.exempel.com/case/reports, www.exempel.com/contacts, etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback