Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 14:25
  #1
Medlem
raskenss avatar
Håller på att experimentera med neodymmagneter och funderar på vilket material som är bäst om man vill så att säga "leda" magnetfältet till en smal spalt. Fungerar vilket låglegerad järnsort som helst elelr finns det material som är bättre anpassade. Det bör vara någorlunda lätt att fräsa och maskinberarbeta också.

Tänkte nånting som denna: http://cdn-5.sci-toys.com/scitoys/sc...ctromagnet.gif

Om man har en järnkärna som är U-formad, spelar det nån roll om svängen är mjuk med en konstant radie eller om man gör den med vinkelräta svära svängar?
__________________
Senast redigerad av raskens 2017-10-18 kl. 14:28.
Citera
2017-10-18, 14:48
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Den första delen av frågan har jag ingen aning om. Med tanke på att det finns proffsiga transformatorer med skarpa hörn på järnkärnan så tror jag inte det spelar någon roll, ingen fördel att runda av hörnen: https://unitrafo.se/wp-content/uploa.../T3T_A-rev.jpg

d¨rfffffffffffffffffffffffffffff1§

Jaha, nu ville katten skriva också, jag vet inte om du får ut något av det sista men det är ju inte omöjligt att det är något om magneter.
Citera
2017-10-18, 16:30
  #3
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den första delen av frågan har jag ingen aning om. Med tanke på att det finns proffsiga transformatorer med skarpa hörn på järnkärnan så tror jag inte det spelar någon roll, ingen fördel att runda av hörnen: https://unitrafo.se/wp-content/uploa.../T3T_A-rev.jpg

d¨rfffffffffffffffffffffffffffff1§

Jaha, nu ville katten skriva också, jag vet inte om du får ut något av det sista men det är ju inte omöjligt att det är något om magneter.


Ah det är ju sant. Hörnen har nog ingen betydelse. Funderade på att använda vanligt automatstål som är lätt att bearbeta. Jag tror inte man kan få magnetfältet att helt följa järnklumpen, det kommer att spreta iväg ut från sidorna. Alla fältlinjer måste ju beskriva en sluten loop annars haverera ju Maxwells ekvationer. Men om man t ex har en Neodymmagnet på ena änden av en järnstång så kommer man inte få samma fältstyrka på andra sidan av järnstången. Färltet kommer att läcka ut vid sidorna. Får fundera ett slag. Det verkar inte var helt trivialt.
Citera
2017-10-18, 16:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Håller på att experimentera med neodymmagneter och funderar på vilket material som är bäst om man vill så att säga "leda" magnetfältet till en smal spalt. Fungerar vilket låglegerad järnsort som helst elelr finns det material som är bättre anpassade. Det bör vara någorlunda lätt att fräsa och maskinberarbeta också.
Transformatorplåt:
Citat:
Dessa legeringar passar emellertid bäst för låga frekvenser som kraftfrekvens dvs runt 50 Hertz. Vid höga frekvenser blir emellertid virvelströmsförlusterna för stora och man får ta till andra material som olika typer av ferriter.
(Permanentmagneter kan ju alltså jämföras med "DC" i detta sammanhang.)
Citera
2017-10-19, 12:19
  #5
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Transformatorplåt: (Permanentmagneter kan ju alltså jämföras med "DC" i detta sammanhang.)

Ja transformatorplåt skulle säkert fungera men jag behöver ett bulkmaterial. Verkar inte vara helt trivialt att få tag på rent olegerat järn. Sen drunknar man i olika magnetiska egenskaper lätt.
Citera
2017-11-05, 00:05
  #6
Medlem
Transformatorplåt är väl det jag skulle tippa på som skulle fungera bäst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback