Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 12:32
  #1
Medlem
bonobonos avatar
Jag bor i ett mindre bostadsområde, lite på landet ett par km utanför stan med ca 70 hushåll.
Vägarna i området sköts av en vägförening som vi boende betalar en årsavgift till.
Vägföreningen asfalterar om, sköter allmänt underhåll med snöröjning, sandning, sopning, belysning osv som vi boende får betala.

Vägen är en allmän väg så många använder den även som genomfart istället för att åka på den större vägen som finns i närheten.
Är det rätt att vägen är allmän trots att kommunen inte är med i ansvaret för vägen?
Jag tycker ju att vägen bara borde vara för de boende, eller att kommunen står för underhållet.
En skylt om genomfart förbjuden eller liknande borde väl sättas upp, eller?
Många som kör igenom området kör som idioter och både hund och hästägare, barn och djur har varit nära olyckor flera gånger och många i området är förbannade.
Även onödigt slitage från "obehöriga" betalar ju vi boende vilket känns fel.

Jag är relativt ny i området och vill inte in och peta i föreningen (ännu) men undrar om de här skulle kunna ändras?
Föreningen sköts av gamlingar som gjort på samma sätt i alla tider så de är säkert känsligt att komma med kritik.

Tänker ja rätt? Hur brukar det vara?
Vad har kommunen för ansvar?
Har ja något att vinna på att peta i det här?
Citera
2017-10-18, 14:12
  #2
Medlem
här kan ev finnas några svar
https://www.trafikverket.se/resa-och...nskilda-vagar/

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-18, 14:40
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Du har nog lite knas på terminologin. Allmän väg betyder inte att allmänheten får köra där (vilket de i o f s brukar få) utan att det är det allmänna (stat eller kommun) som äger och sköter vägen. Har ni en vägförening så är det ingen allmän väg men det betyder inte att bara ni delägare får köra där. Sverige kryllar av enskilda vägar (sådana som inte ägs av stat eller kommun) där vem som helst får köra och det ska vi vara djävligt glada för. Vore inte så fallet så skulle vår rörelsefrihet ute på landet inskränkas ordentligt. Vägföreningarna brukar få bidrag och ett vanligt villkor för det är att den ska vara öppen för alla.

Jag är själv med i en sådan vägförening fast jag själv aldrig någonsin kör på vägjäveln men jag är tvungen att vara med då den leder till någon bortglömd skog som jag tydligen äger.
Citera
2017-10-18, 14:59
  #4
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
här kan ev finnas några svar
https://www.trafikverket.se/resa-och...nskilda-vagar/

Med vänlig hälsning
t
Tack. Ska kolla där.
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du har nog lite knas på terminologin. Allmän väg betyder inte att allmänheten får köra där (vilket de i o f s brukar få) utan att det är det allmänna (stat eller kommun) som äger och sköter vägen. Har ni en vägförening så är det ingen allmän väg men det betyder inte att bara ni delägare får köra där. Sverige kryllar av enskilda vägar (sådana som inte ägs av stat eller kommun) där vem som helst får köra och det ska vi vara djävligt glada för. Vore inte så fallet så skulle vår rörelsefrihet ute på landet inskränkas ordentligt. Vägföreningarna brukar få bidrag och ett vanligt villkor för det är att den ska vara öppen för alla.

Jag är själv med i en sådan vägförening fast jag själv aldrig någonsin kör på vägjäveln men jag är tvungen att vara med då den leder till någon bortglömd skog som jag tydligen äger.
Allmän väg kanske är fel benämnt.
Men om man vänder på de så kan man ju ställa frågan hur man kan få vägen att tex inte gälla genomfart. Den andra större vägen går nästan bredvid så de finns ingen anledning till att åka igenom området om man inte bor eller har ärende dit.
Sen tycker ja de är märkligt att vi boende ska betala underhåll av vägen som vem som helst använder, men där kanske man har nåt bidrag som ja inte har koll på.
Området har kommunalt el och vatten och ligger i anslutning till staden. En gång i tiden (för länge sen) var vägen som nu går genom bostadsområdet den enda väg till stan, men vägen är relativt trång och på sina ställen kan man inte mötas med två större/tyngre fordon.
Idag finns det flera mindre (men ändå större vägar än våran) vägar runt samt en riksväg som är kortare, säkrare och snabbare än att åka bland en massa hus där barn och djur får kliva ner i diket (ibland) när bilar dundrar förbi.
(Jag är medveten om att jag låter lite gammal och grinig haha)

Självklart är de bra att vägar är för allmänheten där de inte finns alternativ, annars skulle de bli problem på väldigt många ställen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback