Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 10:40
  #1
Medlem
Driftstopps avatar
Hej har fått förfrågan om att köra lastväxlare med släp.

Tänkte om det krävs 1 månads utbildning eller något? Har kört vanligt släp tidigare men detta är ju något helt annat.


Ni som kör eller har kört vad upplever ni?
Citera
2017-10-18, 10:48
  #2
Avstängd
bobbylous avatar
inget farligt, du måste bara tänka till lite mera.
Citera
2017-10-18, 20:42
  #3
Medlem
Varför skulle det vara svårare? Träna på att rangera bara. Det är det som du kommer få hålla på med i tid och otid.
Citera
2017-10-18, 23:28
  #4
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soptekniker
Varför skulle det vara svårare? Träna på att rangera bara. Det är det som du kommer få hålla på med i tid och otid.

Okej. Tack får prova mig fram.
Citera
2017-10-19, 06:18
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2017-10-19, 12:05
  #6
Medlem
Med "vanligt släp" så antar jag att du menar fyraxlat skåp.

Till lastväxlare så har du en längre dragstång och antingen tre eller fyra axlar. Vissa har bara en burk på släpet och har tipp. Andra har två burkar på släpet.

Kom ihåg att dränera lufttankarna ofta om du rangerar mycket. Luftfjädringen använder skitmycket luft när man drar av och på burkar och det bildas mycket kondensvatten när kompressorn får arbeta så mycket. Vi går mot vintern nu och frusna bromsar är skittråkigt.

Att bara köra ekipaget bör inte skilja särskilt mycket. Men jag tänker inte försöka lära någon att köra släp då jag själv inte ens har C behörighet. Som mekaniker kan jag däremot en hel del om sakerna.
__________________
Senast redigerad av pilsnerhufvud 2017-10-19 kl. 12:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback