Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-19, 11:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Exakt. Just det misstaget, landa på vatten med amfibieflottörer där ställen fortfarande är ute, har hänt otaliga gånger i historien. I Sverige tror jag att jag hört talas om minst 5, förmodligen fler sådana händelser under min tid som pilot. Har hänt, kommer fortsätta att hända och det var med hög sannolikhet samma sak här.

Du som har lite mer insikt om det än jag, hur vanligt ä det att man överlever? Det måste ju bli en extremt stor kraft när man slår i vattnet och börjar tippa framåt.
Citera
2017-10-19, 19:21
  #14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du som har lite mer insikt om det än jag, hur vanligt ä det att man överlever? Det måste ju bli en extremt stor kraft när man slår i vattnet och börjar tippa framåt.

Har nog ingen bra statistik över det i huvudet iallafall. Jag har någon svag aning om att fler överlever än omkommer. Jag tror maskinerna oftast sett relativt oskadda ut efter( alltså skrov-cockpit inte krossad). De som inte överlever gissar jag oftast drunknar. Antingen efter stt ha blivit slagna mer eller mindre medvetslösa, eller under misslyckade försök att nödutryma.
Har sett att många sjöflyger med en klassisk flytväst, dvs inte uppblåsbar (så var det när jag höll på också). Att hamna inverterat i en trång cockpit/kabin med en väst som ger en massa flytkraft kan inte vara en höjdare.
Flytvästen bör vara uppblåsbar, bara manuell utlösning och inte 'dras' före man tagit sig ut.
Citera
2017-10-19, 20:31
  #15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du som har lite mer insikt om det än jag, hur vanligt ä det att man överlever? Det måste ju bli en extremt stor kraft när man slår i vattnet och börjar tippa framåt.

Kanadensisk statistik:
http://www.bst-tsb.gc.ca/eng/rapport...401/sa9401.asp

Något mindre än 50% överlever.
Citera
2017-10-19, 22:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Kanadensisk statistik:
http://www.bst-tsb.gc.ca/eng/rapport...401/sa9401.asp

Något mindre än 50% överlever.

Tack för redogörelsen. Större chans än jag trodde att det skulle vara!
__________________
Senast redigerad av Woozah 2017-10-19 kl. 22:17.
Citera
2017-10-20, 01:08
  #17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du som har lite mer insikt om det än jag, hur vanligt ä det att man överlever? Det måste ju bli en extremt stor kraft när man slår i vattnet och börjar tippa framåt.

I det här fallet verkar det som planet bröts i två bitar och framdelen med motorn etc tryckts in och sen lossnat mer eller mindre när man försökte bogsera in vraket. Enligt videon på youtube så verkar det som de var då man så att det fanns en person kvar i planet då denne syntes tydligt från bogserbåten.
Citera
2017-10-20, 09:55
  #18
Medlem
http://www.dt.se/dalarna/leksand/kvi...vaxt-i-dalarna
Citera
2017-10-20, 13:08
  #19
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I det här fallet verkar det som planet bröts i två bitar och framdelen med motorn etc tryckts in och sen lossnat mer eller mindre när man försökte bogsera in vraket. Enligt videon på youtube så verkar det som de var då man så att det fanns en person kvar i planet då denne syntes tydligt från bogserbåten.

Länk
Tack
Citera
2019-10-04, 09:43
  #20
Medlem
Nu har det kommit haverirapport. Inget olagligt och inget sabotage kan påvisas, således konspirationsteorier i tråden.

Som i de flesta fall av olyckor av alla de slag - mänskliga misstag och/eller brist på följande av instruktioner som skapats efter just tidigare misstag.
Citera
2019-10-04, 11:20
  #21
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
nej, det är inte ett dugg troligt utan det lutar starkt åt ett klassiskt pilotfel, en typ av fel som hänt många gånger förr.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Exakt. Just det misstaget, landa på vatten med amfibieflottörer där ställen fortfarande är ute, har hänt otaliga gånger i historien. I Sverige tror jag att jag hört talas om minst 5, förmodligen fler sådana händelser under min tid som pilot. Har hänt, kommer fortsätta att hända och det var med hög sannolikhet samma sak här.

Citat:

k) the landing gear control was in the UP WATER position;
l) the aircraft landed on the water with the landing gear in the down position;
m) the aircraft overturned after touching the water;

När det genomfördes underhåll drogs två säkringar för landningsstället vilka inte åtetställdes före flygning.
Piloten skulle ha upptäck detta om han följt sina rutiner, vilket inte gjordes.
Han satte lsndställsrdglaget i Up/Water före landning men kontrollerade inte att det var uppfällt. Han genomförde inte de checklistor som skulle göras.
Citera
2019-10-04, 17:42
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu har det kommit haverirapport. Inget olagligt och inget sabotage kan påvisas, således konspirationsteorier i tråden.

Som i de flesta fall av olyckor av alla de slag - mänskliga misstag och/eller brist på följande av instruktioner som skapats efter just tidigare misstag.
Och vart tog länken vägen?
https://www.havkom.se/assets/reports...-Brasilien.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback