Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-19, 14:11
  #25
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Sluta kasta pajer då, och förklara istället varför du tror att det fungerar på det sätt du tror. Din ståndpunkt är ju att om man är dömd för ett brott är det omöjligt att komma in i landet. Och man blir dessutom bannad för alltid. Det är vad du skriver. Och som jag förstått det baserar du det åtminstone delvis på att du har några bekanta som detta hänt för.

Jaha.

Då fortsätter vi väl då.

Varför det funkar på det sätt som jag tror får du fråga USA om eller så kan du ringa ambassadören och fråga hen varför det är så.
Citera
2017-10-19, 14:15
  #26
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jaha.

Då fortsätter vi väl då.

Varför det funkar på det sätt som jag tror får du fråga USA om eller så kan du ringa ambassadören och fråga hen varför det är så.
USCIS säger att det inte ligger till på det viset. Så jag undrar varför du påstår att det ändå ligger till så.
Citera
2017-10-19, 14:38
  #27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
USCIS säger att det inte ligger till på det viset. Så jag undrar varför du påstår att det ändå ligger till så.

Ja, USA skulle väl aldrig böja på några av sina egna regler och efterföljer alltid allting till punkt och pricka

Jag har haft en hel del med USA att göra och har upplevt själva hur de fullständigt skiter i att efterfölja mänskliga rättigheter, sina egna lagar, internationella treaties och sina egna regler.

Detta av folk som skulle representera rättsväsendet som t.ex åklagare och domare. Vilket skämt.

Men ovan är en helt annan historia.

Teoretiskt kan du komma in OM just du har SYNNERLIGEN extremt stora skäl att få komma in i landet och vara ett undantag därav intervjun som känns/kanske är pliktskyldig i dessa fall.

Men det är i teorin. Och endast i teorin.

Som jag sa innan så kommer vi inte längre här för samma svar bara loopas.

Bon Voyage

*lämnar*
Citera
2017-10-19, 14:55
  #28
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Ja, USA skulle väl aldrig böja på några av sina egna regler och efterföljer alltid allting till punkt och pricka

Jag har haft en hel del med USA att göra och har upplevt själva hur de fullständigt skiter i att efterfölja mänskliga rättigheter, sina egna lagar, internationella treaties och sina egna regler.

Detta av folk som skulle representera rättsväsendet som t.ex åklagare och domare. Vilket skämt.

Men ovan är en helt annan historia.

Teoretiskt kan du komma in OM just du har SYNNERLIGEN extremt stora skäl att få komma in i landet och vara ett undantag därav intervjun som känns/kanske är pliktskyldig i dessa fall.

Men det är i teorin. Och endast i teorin.

Som jag sa innan så kommer vi inte längre här för samma svar bara loopas.

Bon Voyage

*lämnar*
Okej, så din ståndpunkt är alltså:

* USA har jättejättehårda regler
* USA böjer gärna dessa regler och följer dem inte alltid till punkt och pricka

Vilket borde betyda att det i själva verket vore ganska enkelt att komma in trots allt möjligt i belastningsregistret. Det stämmer ju inte heller. Dessutom vill du inte riktigt redogöra för vart du har läst eller hört detta. Eller vartifrån du har hört att man blir bannad resten av livet från USA om man begått ett brott. Förutom att din kompis som blev nekad har sagt allt det här till dig. Samt att du "haft en del med USA att göra". Det har väl alla som någonsin arbetat eller bott i USA. Myndigheterna är i allra högsta grad byråkrater, men det är inte Nordkorea vi pratar om.

Eftersom ingenting du påstår är sant är det tråkigt att du framhärdar med det.
Citera
2017-10-19, 15:03
  #29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Okej, så din ståndpunkt är alltså:

* USA har jättejättehårda regler
* USA böjer gärna dessa regler och följer dem inte alltid till punkt och pricka

Vilket borde betyda att det i själva verket vore ganska enkelt att komma in trots allt möjligt i belastningsregistret. Det stämmer ju inte heller. Dessutom vill du inte riktigt redogöra för vart du har läst eller hört detta. Eller vartifrån du har hört att man blir bannad resten av livet från USA om man begått ett brott. Förutom att din kompis som blev nekad har sagt allt det här till dig. Samt att du "haft en del med USA att göra". Det har väl alla som någonsin arbetat eller bott i USA. Myndigheterna är i allra högsta grad byråkrater, men det är inte Nordkorea vi pratar om.

Eftersom ingenting du påstår är sant är det tråkigt att du framhärdar med det.

Japp.

Du har helt rätt och jag tar det gula kortet och säger att jag har helt fel. Totalt fel.

För mig personligen gör det ingen skillnad.

Jag själv är bannad från att för all framtid besöka USA så jag har inget intresse av varken det ena eller det andra och än mindre att ödsla tid på att sitta här och hitta på saker.

Men lite rättelser är på sin plats.

Man böjer väl inte MOT sin fördel utan tvärtom. Dvs man fäller hellre än friar för man vill väl inte släppa in kriminella i sitt land. Hur tänkte du där? Eller, svara inte för jag börjar bli ganska trött på dig för att vara helt ärlig.

Inte EN kompis utan ett antal och det var inte dessa som sa att det var ganska kört för all framtid utan det var jag så hitta inte på vem som har sagt vad.

Jag har suttit i systemet i USA och sett det inifrån. Jag har varken jobbat där eller bott där. Mer vill jag inte gå in på just den biten.

Men fortsätt du leva i din lilla bubbla om hur du tror saker och ting fungerar för verkligheten är en annan.
Citera
2021-07-11, 19:22
  #30
Medlem
Om man är i 40-års åldern och en gång för ca 10 år sedan är dömd för att ha misshandlat en person som provocerade en(en inte särskilt grov misshandel och en dom som slutade med skadestånd och att under en tid få hålla kontakt med "frivården" eller vad det nu heter) är det tillräckligt för att resten av livet inte få besöka USA som turist om man har ett prickfritt förflutet i övrigt?
Det blir ju en jävla massa personer som inte får åka till USA om det nu räcker med minsta lilla snedsteg.
Citera
2021-07-11, 20:00
  #31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Om man är i 40-års åldern och en gång för ca 10 år sedan är dömd för att ha misshandlat en person som provocerade en(en inte särskilt grov misshandel och en dom som slutade med skadestånd och att under en tid få hålla kontakt med "frivården" eller vad det nu heter) är det tillräckligt för att resten av livet inte få besöka USA som turist om man har ett prickfritt förflutet i övrigt?
Det blir ju en jävla massa personer som inte får åka till USA om det nu räcker med minsta lilla snedsteg.

Ja, det kan det vara. Du kan egentligen inte söka via ESTA, du kommer nekas den vägen om du är sanningsenlig. Du kan få göra inresa men då måste du gå på intervju på ambassaden i Stockholm och så vitt jag vet är det mycket restriktiva med att bevilja inresa till före detta dömda.

Söker du ESTA så kan du ju alltid svara att du inte är dömd, men om du någon annan gång vill resa in till USA på t ex arbetsvisa och det uppdagas att du ljugit på ESTA tidigare då är du körd för all framtid. Men jag känner personer som ljugit på ESTA och det har kommit in på sitt turistvisa. USA har inte tillgång till våra brottsregister. Så ska du bara dit som turist i några veckor eller någon månad så är det nog lugnt att inte vara sanningsenlig på ESTA, men om du någon gång har andra planer för USA så är det inte så käckt.
Citera
2021-07-11, 22:45
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, det kan det vara. Du kan egentligen inte söka via ESTA, du kommer nekas den vägen om du är sanningsenlig. Du kan få göra inresa men då måste du gå på intervju på ambassaden i Stockholm och så vitt jag vet är det mycket restriktiva med att bevilja inresa till före detta dömda.

Söker du ESTA så kan du ju alltid svara att du inte är dömd, men om du någon annan gång vill resa in till USA på t ex arbetsvisa och det uppdagas att du ljugit på ESTA tidigare då är du körd för all framtid. Men jag känner personer som ljugit på ESTA och det har kommit in på sitt turistvisa. USA har inte tillgång till våra brottsregister. Så ska du bara dit som turist i några veckor eller någon månad så är det nog lugnt att inte vara sanningsenlig på ESTA, men om du någon gång har andra planer för USA så är det inte så käckt.

För att förtydliga skall det kanske påpekas att deras immigrationskontroll inte har AUTOMATISK tillgång till vårt belastningsregister.
Men vill de av någon orsak kontrollera en viss person så samarbetar svenska myndigheter i princip till 100%. Tillgång till en persons belastningsregister får de 100% av fallen vid en förfrågan.

Precis som du säger så vill man bara turista så är det i princip riskfritt att ljuga på ESTA. Vill man däremot i framtiden jobba och/eller flytta permanent till USA är det riskabelt för då görs en grundligare kontroll och ljugit på en tidigare ansökan innebär automatiskt avslag.
Citera
2021-07-12, 09:28
  #33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
För att förtydliga skall det kanske påpekas att deras immigrationskontroll inte har AUTOMATISK tillgång till vårt belastningsregister.
Men vill de av någon orsak kontrollera en viss person så samarbetar svenska myndigheter i princip till 100%. Tillgång till en persons belastningsregister får de 100% av fallen vid en förfrågan.

Precis som du säger så vill man bara turista så är det i princip riskfritt att ljuga på ESTA. Vill man däremot i framtiden jobba och/eller flytta permanent till USA är det riskabelt för då görs en grundligare kontroll och ljugit på en tidigare ansökan innebär automatiskt avslag.
Precis så är det. De flesta kommer det sannolikt aldrig att vara aktuellt för att flytta till USA, men man ska också veta att man faktiskt har en viss risk med att ljuga på ESTA.

Sen så fattar ju USA att många ljuger på ESTA men de ser ju lite genom fingrarna med den saken då det säkert skulle bli alldeles för stor administration att nagelfara samtliga. Men vissa stickprov görs säkert och om man stoppas för en grundligare kontroll vid inreseögonblicket så kan det ju bli bekymmer om man inte hållit sig till sanningen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback