Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-18, 09:13
  #1
Medlem
Hej!

Har sökt lite men inte hittat något, vi har portkod i vår trappuppgång, dom senaste 2 åren har Posten vetat om vilken kod vi haft så den vägen har jag lyckats få tag på koden som inte ges ut till oss boende då vi har "blippar".

Nu har dock Posten också fått sådana så den helt nya koden lämnas inte ut till Posten och inte heller oss boende. Detta gör att jag får stora problem i mitt liv av olika anledningar som jag inte vill gå närmare in på.

Till frågan, är det någon som har något klurigt knep, bra idé på vad man kan säga till hyresbolaget eller om det finns någon mer yrkesgrupp som kan tänkas sitta på vår kod som det är enklare att snärja?

Tack på förhand!
Citera
2017-10-18, 09:26
  #2
Medlem
skitsnabb87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Hej!

Har sökt lite men inte hittat något, vi har portkod i vår trappuppgång, dom senaste 2 åren har Posten vetat om vilken kod vi haft så den vägen har jag lyckats få tag på koden som inte ges ut till oss boende då vi har "blippar".

Nu har dock Posten också fått sådana så den helt nya koden lämnas inte ut till Posten och inte heller oss boende. Detta gör att jag får stora problem i mitt liv av olika anledningar som jag inte vill gå närmare in på.

Till frågan, är det någon som har något klurigt knep, bra idé på vad man kan säga till hyresbolaget eller om det finns någon mer yrkesgrupp som kan tänkas sitta på vår kod som det är enklare att snärja?

Tack på förhand!

Fråga hyresvärden? Men det låter som du vill ha ta i en annans portkod och det blir lite svårare..
Citera
2017-10-18, 09:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitsnabb87
Fråga hyresvärden? Men det låter som du vill ha ta i en annans portkod och det blir lite svårare..

Du kunde väl åtminstone läst mitt inlägg. Hyresvärden lämnar ju inte ut koden till oss eftersom vi har taggar eller blippar eller vad fan man nu vill kalla det.

Nej jag skiter blankt i alla andras portkoder eftersom nästan ingen annan har portkod i den här stan, vill ha reda på våran då det kommer mycket folk och besöker mig, samt leveranser vilket blir ett jävla problem utan den där koden.
Citera
2017-10-18, 09:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
...vi har portkod i vår trappuppgång...
Inte alls omöjligt att hyresvärden valt att ta bort portkoden och numera endast använder sig av funktionen med rfid-tagg.
Citera
2017-10-18, 09:43
  #5
Medlem
flukkes avatar
Om torkar av kappsatsen grundligt för att sedan lägga på tunt lager med koda på varje knapp.

På eftermiddagen syns tydligt vilka knappar som använts och du kan mycket enkel lista ut koden.
Citera
2017-10-18, 09:47
  #6
Medlem
skitsnabb87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Du kunde väl åtminstone läst mitt inlägg. Hyresvärden lämnar ju inte ut koden till oss eftersom vi har taggar eller blippar eller vad fan man nu vill kalla det.

Nej jag skiter blankt i alla andras portkoder eftersom nästan ingen annan har portkod i den här stan, vill ha reda på våran då det kommer mycket folk och besöker mig, samt leveranser vilket blir ett jävla problem utan den där koden.

Självklart kan du begära att få koden utifrån det du skriver här.
Citera
2017-10-18, 09:51
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Om torkar av kappsatsen grundligt för att sedan lägga på tunt lager med koda på varje knapp.

På eftermiddagen syns tydligt vilka knappar som använts och du kan mycket enkel lista ut koden.

Det gäller ju knappsatser som används frekvent. Här har ju alla taggar, varför knappsatsen kan stå oanvänd hur länge som helst.
Citera
2017-10-18, 09:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitsnabb87
Självklart kan du begära att få koden utifrån det du skriver här.
BRF vill säkert att alla hans skumma polare ska ha koden..
Citera
2017-10-18, 09:58
  #9
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det gäller ju knappsatser som används frekvent. Här har ju alla taggar, varför knappsatsen kan stå oanvänd hur länge som helst.

Om posten använder kod, vilket de nästan alltid gör, räcker det med en kanske 2 dagar.
Citera
2017-10-18, 10:04
  #10
Medlem
Posten övergår mer och mer till tagg. Fastighetsägaren får förse posten med tagg alternativt så har posten egna taggar som fastighetsägaren får lägga in i systemet. Portkod blir mer och mer sällsynt spec när man går över till tagg.
Citera
2017-10-18, 10:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
...alternativt så har posten egna taggar som fastighetsägaren får lägga in i systemet.
Finns det taggar som klarar flera olika system, eller behövs en tagg/område?
Citera
2017-10-18, 10:22
  #12
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Finns det taggar som klarar flera olika system, eller behövs en tagg/område?

Det finns i princip tre olika taggar. Brevbäraren behöver en av varje som fastighetsägaren sedan lägger in i systemet. Det är alltså inte så att han behöver en tagg för varje hus.

Du vet väl om att det går att kopiera i princip alla enkla taggar? Om den inte har egen logik utan bara är ett nummer som den svarar med så är det enkelt. Säljs på Aliexpress.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback