Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 02:01
  #1
Medlem
Som rubriken lyder. Ska köpa mig en asienfond (indexnära) och undrar vad ni skulle välja. Motivera gärna varför du väljer den du väljer och inte någon av de andra. Tack!
Citera
2017-10-18, 02:33
  #2
Medlem
Avskalats avatar
Motfråga, varför vill du inte välja Swedbank Access Asien?
Citera
2017-10-18, 10:57
  #3
Medlem
Lysepinnes avatar
Öhman Etisk Emerging Markets är en personlig favorit, inte uttryckligen exponerad mot Asien utan skuggar MSCI Emerging Markets 50 Index som i dagsläget iaf har ~80% i Asiatiska bolag.
Citera
2017-10-18, 11:39
  #4
Medlem
SPP global så slipper du vikta och spekulera själv, du är inte bättre än marknaden.
Citera
2017-10-18, 23:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Motfråga, varför vill du inte välja Swedbank Access Asien?

Hehe, för att jag tittat runt på Asienfonder och har lite svårt att avgöra vilken som är bäst :P

Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Öhman Etisk Emerging Markets är en personlig favorit, inte uttryckligen exponerad mot Asien utan skuggar MSCI Emerging Markets 50 Index som i dagsläget iaf har ~80% i Asiatiska bolag.

Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
SPP global så slipper du vikta och spekulera själv, du är inte bättre än marknaden.

Har fått tipset att jag ska ha separata indexfonder, en Sverige, en USA, och en Asien. Detta motsätter du dig alltså?
Citera
2017-10-19, 08:06
  #6
Medlem
trailblasers avatar
Jag kör Öhman etisk emerging.
Går bättre än Swedbank access och Lf.
Citera
2017-10-22, 09:23
  #7
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag kör Öhman etisk emerging.
Går bättre än Swedbank access och Lf.

Jaså?
Tycker Swedbank Robur Access Asien ser bättre ut över tid.
http://i68.tinypic.com/10d8hux.jpg
__________________
Senast redigerad av Briggsjo 2017-10-22 kl. 09:26.
Citera
2017-10-23, 16:47
  #8
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briggsjo
Jaså?
Tycker Swedbank Robur Access Asien ser bättre ut över tid.
http://i68.tinypic.com/10d8hux.jpg

Detta har du helt rätt i. På 5 år har den gått bättre. Jag ska lägga lite på Access Asien i fortsättningen.
Citera
2017-10-23, 20:08
  #9
Medlem
[quote=HouseCorner|62096807]Hehe, för att jag tittat runt på Asienfonder och har lite svårt att avgöra vilken som är bäst :P



Tack för tipset!



Har fått tipset att jag ska ha separata indexfonder, en Sverige, en USA, och en Asien. Detta motsätter du dig alltså?[/QUOTE

Jag motsätter det ja, argumentet till varför du ska ha en fond för varje fond är för att du ska kunna spekulera och vikta där efter.

Jag tror på, inte nödvändigtvis absolut noll spekulering då jag själv har hälften placerat i Sverige och skulle därför vara hycklare, MEN, jag tror på så lite spekulation som möjligt. Därför väljer jag en global fond som investerar likt hur världsekonomin ser ut.

Men de är skitsamma gör det som känns bäst bara
Citera
2017-10-24, 22:41
  #10
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Detta har du helt rätt i. På 5 år har den gått bättre. Jag ska lägga lite på Access Asien i fortsättningen.

Gör du helt rätt i.
Att den bara har 0.2 i avgift ger bra resultat över tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback