Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 01:15
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Ok, har hittat ett "frall" recept som jag gillar. Smakar super!

Har insett (i alla fall för egen del) att allt blir bättre med lång jäsningstid (dvs betydligt längre än 1 timme, uppåt 2-3 hellre).

Men då blir ju nästa problem att vid detta laget har mina runda frallor i princip blivit tekakor...
Vad är mitt problem? för mycket vatten? för "mjuk" deg? eller finns det något annat trick? Jag har format mina frallor som "stående kukar" och det gör det bättre, men ändå blir det lite tekaka över dem tyvärr...

Jag vill ha mer rund form... går det på enkelt sätt att göra hemma trots en lång jäsning? finns det något "trick?" eller har jag helt enkelt för mycket vatten eller för lite mjöl?

Det jag är ute efter är luftig fralla typ... och just för tillfället blir det en luftig något mer liknande tekaka...

Alla tips mottages :-)
Citera
2017-10-18, 08:12
  #2
Medlem
Minska mängden jäst, spänn degytan mer vid formning och jäs med stöd (tänk jäskorg för limpor) eller forma efter bulkjäsningen och låt dem bara "växa till sig lite" innan avbakning.

Om jag bakar jästbröd använder jag sällan mer än 8-10 gr jäst per kilo mjöl och låter degen jäsa 8-10 h innan jag bakar ut den, standardreceptet är på en ärta jäst (3-4 gr) och 400 gr mjöl.
__________________
Senast redigerad av Zarkov 2017-10-18 kl. 08:14.
Citera
2017-10-18, 10:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
finns det något "trick?" eller har jag helt enkelt för mycket vatten eller för lite mjöl?
Svalare när du jäser?
Citera
2017-10-20, 16:49
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov


Tack för tipsen!!!

Minska mängden jäst, spänn degytan mer vid formning och jäs med stöd (tänk jäskorg för limpor) eller forma efter bulkjäsningen och låt dem bara "växa till sig lite" innan avbakning.

Jag har testat att jäsa degen och sedan forma frallorna men det känns som (även om jag försöker vara så försiktigt jag bara kan) att "fluffet" går ur dem vid minsta hantering... men det var ett tag sedan, kan alltid försöka igen... för idén är bra! Skall jäsa degen i en annan skål också (då den jag normalt jäser i kräver hårdare hantering bara för att få upp degen...

Citat:
Om jag bakar jästbröd använder jag sällan mer än 8-10 gr jäst per kilo mjöl och låter degen jäsa 8-10 h innan jag bakar ut den, standardreceptet är på en ärta jäst (3-4 gr) och 400 gr mjöl.

8-10 h, och jag har nog kört som längst runt 6 timmar (men då runt 40 grader).

Skall absolut testa att minska jästen (kör vanligtvis torrjäst och brukar bara "måtta").
Återigen tack!
Citera
2017-10-20, 16:50
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Svalare när du jäser?

Hmm... ok, jäsa längre men svara då antar jag? har testat detta men tyckte det blev bättre när det var lite varmare (typ 40 grader)... Men det går ju absolut att testa, (20-23c).
Tack!
Citera
2017-10-20, 23:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok, har hittat ett "frall" recept som jag gillar. Smakar super!

Har insett (i alla fall för egen del) att allt blir bättre med lång jäsningstid (dvs betydligt längre än 1 timme, uppåt 2-3 hellre).

Men då blir ju nästa problem att vid detta laget har mina runda frallor i princip blivit tekakor...
Vad är mitt problem? för mycket vatten? för "mjuk" deg? eller finns det något annat trick? Jag har format mina frallor som "stående kukar" och det gör det bättre, men ändå blir det lite tekaka över dem tyvärr...

Jag vill ha mer rund form... går det på enkelt sätt att göra hemma trots en lång jäsning? finns det något "trick?" eller har jag helt enkelt för mycket vatten eller för lite mjöl?

Det jag är ute efter är luftig fralla typ... och just för tillfället blir det en luftig något mer liknande tekaka...

Alla tips mottages :-)

skriv ner receptet och hur du gör så kan vi berätta hur du borde göra...
Citera
2017-10-21, 00:32
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
skriv ner receptet och hur du gör så kan vi berätta hur du borde göra...

Jag har egentligen inget direkt recept.. men visst... jag kan ge mig på ett försök...

Torrjäst (har ingen aning men drar på kanske 1-2 kryddmått)
Smör drar på kanske halv deciliter (men har egentligen ingen aning... )
5 dl vatten (eller när det ser "ok" ut typ)
Salt... återigen... ett par (3-4?) kryddmått typ? svårt...
Sirap... phuh återigen... halv deciliter kanske?
Sedan kör jag "brödkryddor" något kryddmått typ?
10 deciliter special mjöl och sedan fyller på med "vanligt" mjöl om det behövs typ?
Vattnet är ju kanske inte alltid 5 dl heller men är inte så noga med måtten... tyvärr...

Snarlikt detta kör jag... ibland lite mer ibland mindre.

Trots att jag inte har ADHD så blir det lite som om jag läser ett recept en gång sedan kör jag känsla men håller mig någorlunda till receptet jag läste... Så det blir lite svårt att göra ett recept då det mesta är känsla...
Citera
2017-10-24, 15:56
  #8
Medlem
ok, det enda viktiga här för jäsningen är mängden jäst i förhållande till mängden deg och vilken temperatur du har

en enkel tumregel är att när degen jäst till det dubbla så ska den bakas ut (forma bullar) och sen jäsa upp till det dubbla igen

det går alltid snabbare andra gången än första

det tar - mellan tummen och pekfingret - 6 till 8 ggr längre tid i kylen jämfört med rumstemperatur

försök alltså ha koll på hur mkt jäst du använder och gör en mental notering för hur lång tid det tar för degen att jäsa till dubbel storlek... låter du degen jäsa längre så händer just det du beskriver - den faller ihop, för den tappar i styrka

vill du jäsa något länge för att utveckla smak är det alltså kylen som är bäst
Citera
2017-10-24, 16:29
  #9
Medlem
Kan var en kombo av ingredienser och tillvägagångssätt.

Första rådet hade ändå varit att jäsa klart innan du formar frallorna, så att degen är elastisk och fin. Se bara till att du inte slår ur luften när du formar. Då bör det räcka att frallorna jäser på plåten medan ugnen värms.

Annars:
Testa färsk jäst, en tärningsstorlek räcker om ens det. Då kan du med fördel också skjutsa in degen i kylen när den kommit i gång. Kallt vatten för degen. Kolla upp vik-metoden.

Testa med olja och socker istället för smör och sirap. (ja, det lär påverka smaken något)

Själv tycker jag vatten, mjöl och salt räcker gott till frallor. Högst en matsked socker/honung/sirap till en medelstor deg. Smaken sitter i jäsningen och gräddningen(hög temp för färg). Men smaken är som baken.
Citera
2017-10-25, 13:01
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
ok, det enda viktiga här för jäsningen är mängden jäst i förhållande till mängden deg och vilken temperatur du har

en enkel tumregel är att när degen jäst till det dubbla så ska den bakas ut (forma bullar) och sen jäsa upp till det dubbla igen

det går alltid snabbare andra gången än första

det tar - mellan tummen och pekfingret - 6 till 8 ggr längre tid i kylen jämfört med rumstemperatur

försök alltså ha koll på hur mkt jäst du använder och gör en mental notering för hur lång tid det tar för degen att jäsa till dubbel storlek... låter du degen jäsa längre så händer just det du beskriver - den faller ihop, för den tappar i styrka

vill du jäsa något länge för att utveckla smak är det alltså kylen som är bäst

Tack!

Jag ser lite vad jag missat!
Bugar och bockar! Jag tror jag vet vad jag behöver göra! och vart jag fallerade på!
Citera
2017-10-25, 13:08
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Kan var en kombo av ingredienser och tillvägagångssätt.


Citat:
Första rådet hade ändå varit att jäsa klart innan du formar frallorna, så att degen är elastisk och fin. Se bara till att du inte slår ur luften när du formar. Då bör det räcka att frallorna jäser på plåten medan ugnen värms.

Det "var" mitt första problem, jag jäste degen i början men när jag tog ur degen så var jag tvungen att göra detta så all "jäsning" försvann. Det var mitt första problem ser jag nu!
Skall jäsa degen i en (annan) bunke med pudrat mjöl först och främst så att jag kan försiktigt ta ut den och sedan forma försiktigt till "andra" jäsningen...

Citat:
Annars:
Testa färsk jäst, en tärningsstorlek räcker om ens det. Då kan du med fördel också skjutsa in degen i kylen när den kommit i gång. Kallt vatten för degen. Kolla upp vik-metoden.

Testa med olja och socker istället för smör och sirap. (ja, det lär påverka smaken något)

Själv tycker jag vatten, mjöl och salt räcker gott till frallor. Högst en matsked socker/honung/sirap till en medelstor deg. Smaken sitter i jäsningen och gräddningen(hög temp för färg). Men smaken är som baken.

Jodå har kört färsk jäst, och det fungerar också givetvis... men jag bakar för mig själv eller ibland för två om man säger så... och har fått kasta (visserligen billigt med jäst) så mycket jäst...

Skall testa olja socker!

Kylen brukar jag använda när jag kör lite pizza deg, brukar blir bra mycket smidigare och bättre... men frallor känns lite "overkill" :-)

Men hur som helst! Bra tips och uppskattas!
Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback