Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 00:57
  #1
Medlem
Ni som följt mig och känner mig sedan förut, borde kanske vid denna lag vara medvetna att jag älskar att jobba. Främst för att det känns så gott att betala skatt.

Vid ett arbete ledde till att jag fick ett kontakt med en person som erbjudande om att även jobba hos personen. Även det var extrajobb, det lät intressant. Men när det kom till att jobba svart, fick jag beslutsångest men jag var snabb med att tacka nej till arbetet. Ja, jag kunde själv betala skatt. Men procenten av skattbetalningen vart högre, och i och med att jobberbjudandet ligger i en annan stad, så skulle jag gå back. Så jag tackade fortfarande, nej.

Men efteråt, får jag tankar om att jag kanske borde tagit emot svartjobbet, för jag kanske bygger upp erfarenhet och mer kontakter?

Men jag är osäker, men jag vill gärna fortfarande säga till mig själv att jag gjorde rätt. Det är bara min andra del som försöker övertyga mig om att jag borde ringa upp personen och vill arbeta. I förhoppningen av erfarenhet och möjligtvis fler kontakter.

Jag är så osäker. Om jag tar emot arbetet och vill gå i vinst, så kan jag inte betala eget skatt. Det är helt enkelt så att arbetet ligger i en annan stad, så med tågbiljetter och så, så blir det back.

Jag skapar egentligen denna tråd, för att jag letar övertygelser, för visst gjorde jag rätt av mig?

Är det kanske ALLTID olagligt att jobba svart? Finns det inga undantag, även om det gäller extrajobb och bara några hundralappar. För det är det vi pratar om. Lönen är bara hundralappar. Så egentligen ser jag mest framemot att få erfarenhet och mer kontakter, det är mest det som jag är intresserad.

Tack på förhand!
Citera
2017-10-18, 01:03
  #2
Medlem
Är det skattefritt om det är under tusen kronor?
Citera
2017-10-18, 01:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Är det skattefritt om det är under tusen kronor?
Nej. Det som händer är att arbetsgivaren inte behöver bry sig om skatten när det är under tusen spänn.
Citera
2017-10-18, 01:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nej. Det som händer är att arbetsgivaren inte behöver bry sig om skatten när det är under tusen spänn.
Vadå de behöver inte bry sig?

Du menar att de råkar inte illa ut, om de blir påkomna att de betalat skatt om det gäller lön för under tusen kronor?

Men fortfarande gör den anställde fel som tar emot pengar?

Då är det bara den anställde som begår brott?
Citera
2017-10-18, 01:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vadå de behöver inte bry sig?

Du menar att de råkar inte illa ut, om de blir påkomna att de betalat skatt om det gäller lön för under tusen kronor?

Men fortfarande gör den anställde fel som tar emot pengar?

Då är det bara den anställde som begår brott?
Om du tjänar mindre än 1000kr på en arbetsplats behöver arbetsgivaren inte betala in arbetsgivaravgift och denne behöver heller inte göra skatteavdraget. Du är dock skyldig att betala skatt ändå.
Citera
2017-10-18, 01:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Om du tjänar mindre än 1000kr på en arbetsplats behöver arbetsgivaren inte betala in arbetsgivaravgift och denne behöver heller inte göra skatteavdraget. Du är dock skyldig att betala skatt ändå.
Jag är ganska glad att jag tackade nej till erbjudandet!

Kanske bara mest någon form av tvångstanke, att jag skulle träffa någon kontakt eller så, som kunde leda till fler jobb. Men antagligen så kanske jag hade bara blivit anmäld.

Jag gjorde det som kändes rätt helt enkelt, och det var att tacka nej

Tack för dina svar!

En sak förstår jag dock inte. Vad är det som är poängen med ett företag att inte se till så att det blir skatteavdrag? Varför anställa någon att jobba svart?

Vad är det för vinning egentligen?
De förlorar ju väl inga extra pengar?
Det är ju ändå samma pengar de delar ut, bara att en vis av summan kommer till skatten, eller?
Citera
2017-10-18, 01:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
En sak förstår jag dock inte. Vad är det som är poängen med ett företag att inte se till så att det blir skatteavdrag? Varför anställa någon att jobba svart?

Vad är det för vinning egentligen?
De förlorar ju väl inga extra pengar?
Det är ju ändå samma pengar de delar ut, bara att en vis av summan kommer till skatten, eller?
Nu vet jag inte om du missförstod. Det jag pratade om var inte svartarbete.

Svartarbete tjänar arbetsgivaren på. Då slipper han betala arbetsgivaravgifter och liknande. För att det ska fungera smidigt behövs det dock även svarta inkomster.
Citera
2017-10-18, 01:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nu vet jag inte om du missförstod. Det jag pratade om var inte svartarbete.

Svartarbete tjänar arbetsgivaren på. Då slipper han betala arbetsgivaravgifter och liknande. För att det ska fungera smidigt behövs det dock även svarta inkomster.

Man kan förövrigt inte bli anställd svart.
Citera
2017-10-18, 02:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Om du tjänar mindre än 1000kr på en arbetsplats behöver arbetsgivaren inte betala in arbetsgivaravgift och denne behöver heller inte göra skatteavdraget. Du är dock skyldig att betala skatt ändå.

Över 100 kr så ska arbetsgivaren skicka in kontrolluppgift så man slipper skriva in uppgifterna själv i deklarationen.
Citera
2017-10-18, 02:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Över 100 kr så ska arbetsgivaren skicka in kontrolluppgift så man slipper skriva in uppgifterna själv i deklarationen.
Sant, men det gäller bara om arbetsgivaren är ett företag. Om jag anlitar dig för att klippa gräset kan jag betala dig 999kr utan att behöva göra något mer.
Citera
2017-10-18, 17:39
  #11
Medlem
Roidberts avatar
Om du inte är beredd att gå jävligt långt och ta till våld om du inte får betalt, alternativt litar på personen, tycker jag inte att det är en bra idé att jobba svart. Har själv jobbat på ett tveksamt ställe, och de började krångla med betalningen, men det räckte tack och lov med ett argt telefonsamtal. Har även varit nära att bli blåst på semesterersättning av ett "vanligt" företag för den delen. Ringde dit och sa något i stil med "Vad är det här för jävla svinerier? Jag ska ha min semesterersättning" och fick den ganska snabbt efter det.

Usch, mitt blod börjar koka och jag vill tortera ihjäl svinen bara jag tänker på det, trots att detta var ~1.5 respektive ~4 år sedan.
__________________
Senast redigerad av Roidbert 2017-10-18 kl. 17:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback