Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 00:50
  #1
Medlem
Unisertits avatar
Undrar vad felet är gällande mitt wifinätverk.

Har en stationär dator kopplat direkt till routern via ethernetkabel. Anslutningen där fungerar vanligt. Min telefon ansluter sig till wifinätverket och nyttjar det utan problem. När det gäller min bärbara dator brukar nätverksuppkopplingen vara jävligt dålig oavsett avstånd till routern. Har inga problem när det gäller att nyttja andra nätverk med samma dator. Verkar inte heller kunna gå in i routern och kolla inställningarna via 192.168.0.1 alt 192.168.1.1.
Problemet har pågått i ett par månader nu och kundtjänsten hittade inga fel i routerns mjukvara. Har testat startat om routern flertal gånger, nollställt den m.m. Flushat dns, renew, release osv i kommandotolken.

En liten pingsekvens till google.se
Kod:
Pinging google.se [172.217.22.163] with 32 bytes of data:
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=68ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=123ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=32ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=1104ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=2ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=28ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=3051ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=42ms TTL=55
Reply from 172.217.22.163: bytes=32 time=3780ms TTL=55
Citera
2017-10-19, 07:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Undrar vad felet är gällande mitt wifinätverk.

Har en stationär dator kopplat direkt till routern via ethernetkabel. Anslutningen där fungerar vanligt. Min telefon ansluter sig till wifinätverket och nyttjar det utan problem. När det gäller min bärbara dator brukar nätverksuppkopplingen vara jävligt dålig oavsett avstånd till routern. Har inga problem när det gäller att nyttja andra nätverk med samma dator. Verkar inte heller kunna gå in i routern och kolla inställningarna via 192.168.0.1 alt 192.168.1.1.
Jag tror att du snarare ska undra lite över din laptop. I alla falll till att börja med. Ping-variationerna tyder på mycket trafik.
  • Den kanske inte är helt uppdaterad, så att den i bakgrunden använder en massa bandbredd
  • Den kanske autostartar något, så att den i bakgrunden använder en massa bandbredd
  • Den kanske inte är helt virusfri, så att den i bakgrunden använder en massa bandbredd
Några förslag:
  • Koppla bort den stationära och koppla ned telefonen, anslut sedan laptopen med sladd och uppdatera samt kolla.
  • Använd ipconfig så att du blir säker på vilket LAN-ip du använder. Provat att pinga gateway/router.
  • Prova att pinga din publika ip eller din routers gateway så att du inte blir beroende av ISP utan faktiskt testar ditt WiFi och din accessledning.
Citera
2017-10-20, 04:46
  #3
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag tror att du snarare ska undra lite över din laptop. I alla falll till att börja med. Ping-variationerna tyder på mycket trafik.
  • Den kanske inte är helt uppdaterad, så att den i bakgrunden använder en massa bandbredd
  • Den kanske autostartar något, så att den i bakgrunden använder en massa bandbredd
  • Den kanske inte är helt virusfri, så att den i bakgrunden använder en massa bandbredd
Några förslag:
  • Koppla bort den stationära och koppla ned telefonen, anslut sedan laptopen med sladd och uppdatera samt kolla.
  • Använd ipconfig så att du blir säker på vilket LAN-ip du använder. Provat att pinga gateway/router.
  • Prova att pinga din publika ip eller din routers gateway så att du inte blir beroende av ISP utan faktiskt testar ditt WiFi och din accessledning.
Har dubbelkollat alla uppdateringar för både Windows och nätverkskortet. Allt är up to date. Sökt genom datorn med malwarebytes antimalware, inget upptäckt. Kollat över alla processer som körs i aktivitetshanteraren, ingen drar extra på nätverket. Ställde om diverse sekretessinställningar för Windows 10 för att ta bort att den skickar data anonymt.
Efter detta kvarstår dock problemet.
Testade även att pinga lite lokalt.

Default gateway: Request time out, Packages sent: 4, recieved = 0
DHCP-server: 50% success
DNS (ena ip-addressen): 25% success (andra): 0% success
Min egna ip: 0% success
Citera
2017-10-20, 06:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Har dubbelkollat alla uppdateringar för både Windows och nätverkskortet. Allt är up to date. Sökt genom datorn med malwarebytes antimalware, inget upptäckt. Kollat över alla processer som körs i aktivitetshanteraren, ingen drar extra på nätverket. Ställde om diverse sekretessinställningar för Windows 10 för att ta bort att den skickar data anonymt.
Efter detta kvarstår dock problemet.
Bra jobbat!
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Testade även att pinga lite lokalt.

Default gateway: Request time out, Packages sent: 4, recieved = 0
DHCP-server: 50% success
DNS (ena ip-addressen): 25% success (andra): 0% success
Min egna ip: 0% success
Windows default-inställning är att inte svara på ping. Det är också en vanlig inställning i hemmaroutrar/"brandväggar". Jag föreslår att du ändrar detta i din router - åtm tills du fått ordning på förbindelsen.

Det väsentliga resultatet här är att det går att pinga din ISPs DHCP-server och ena DNS-server.

MEN ATT DIN Laptop INTE LYCKAS!
(Blev det samma ping-resultat när du körde den på sladd?)

Att inte ens kunna pinga sin DNS utan packet-drop tyder på det lokala nätet (ditt WiFi) har problem.

Kan du testa på ca tre - fyra meters avstånd utan att något/någon skymmer sikten mellan router och laptop så bör WiFi komma upp i sin fulla kapacitet.

Om din router stöder både 5 GHz och 2.4 GHz så skulle det kunna förklara skillnaden mellan tfn (5) och Windows-laptop (2.4 vanligast).

Har du möjlighet att låna en annan router och prova med en stund, så kan det hjälpa till att se om felet ligger i din laptop. (Ganska troligt, tycker jag just nu.)

Om vi ska kunna komma med mer detaljerade tips/förslag så behöver vi nog få reda på:
Fabrikat + modell på din Router
Fabrikat + modell på din Laptop
(Fabrikat + modell på din telefon)
Om du bor i fristående hus ellerlägenhet och om din laptop kan "se" andra WiFi-nät när du sitter hemma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback