Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 00:12
  #1
Avstängd
Vet det har ned material och hur vingen är formad att göra också men på ett ungefär.

Tänkte bygga en liten vinge typ trikevinge och sätta på min cykel med moppemotor och kunna flyga lite.har sett liknande på Youtube men då gjorde man det med en motorcykel som är betydligt tyngre. https://m.youtube.com/watch?v=lLygZUrLv9M

Så tex om min vinge är 6 kvadratmeter och sanna form sim trikevinge. jag väger 70 kg så jag plus vinge och moppe blir typ 110 kg totalt.

Får jag gissa själv så lättar jag typ vid 60 km/h då minitrikear lättar vid typ 45.
Citera
2017-10-18, 01:23
  #2
Medlem
Bara-Robins avatar
(luftdensiteten x hastigheten^2)/2 x arean x en koefficient som beror på vingprofilen och attackvinkeln.
Den koefficienten är inte helt enkel att räkna ut själv, så inom modellflygsvärlden så höftar man och går efter färdiga tabeller. Sen ser du bara till så denna siffran är större än vikten på det du ska flyga med. Annars får du antingen lätta, öka vingarean, öka hastigheten, flyga i luft med högre densitet, öka attackvinkeln med hänsyn till motståndet och se till så du inte stallar, eller skaffa en bättre vingprofil.
Vill du ha reda på din egen lyftkoefficient så kan du snurra runt på siffrorna och experimentera fram denna, men det är ingen vad jag vet som faktiskt räknar ut den, utan som sagt, kolla upp tabeller.

Sen ska det hålla också.
Citera
2017-10-19, 09:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klukin9
Vet det har ned material och hur vingen är formad att göra också men på ett ungefär.

Tänkte bygga en liten vinge typ trikevinge och sätta på min cykel med moppemotor och kunna flyga lite.har sett liknande på Youtube men då gjorde man det med en motorcykel som är betydligt tyngre. https://m.youtube.com/watch?v=lLygZUrLv9M

Så tex om min vinge är 6 kvadratmeter och sanna form sim trikevinge. jag väger 70 kg så jag plus vinge och moppe blir typ 110 kg totalt.

Får jag gissa själv så lättar jag typ vid 60 km/h då minitrikear lättar vid typ 45.
Det finns de som är proffs på att bygga såna vingar. Och som har förutsatt att man har skaffat sig kompetens att använda dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback