Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 23:25
  #1
Medlem
AltKnights avatar
Tänkte testa min frånluft hemma genom att använda (små mängder) rök. Tändstickor, ljus t.ex. fungerar ju ok men röken avtar snabbt. Någon som kan ge tips på vad jag kan använda istället som brinner långsamt och avger rök, gärna saker man har i hemmet, papper fungerar inte så bra.
Citera
2017-10-17, 23:32
  #2
Avstängd
56Kmodems avatar
https://www.ljudia.se/produkter/ljus...r/dap-rokspray
Citera
2017-10-17, 23:38
  #3
Medlem
AltKnights avatar
Föredrar seriösa svar även om trådstarten kanske är lite lökig. Hade inte tänkt röklägga hela lägenheten.
Citera
2017-10-17, 23:43
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Det var väl inget fel på tipset du fick, du behöver ju inte tömma hela tuben på en gång. Ventilationsfolk brukar använda en liten plastflaska där det ligger en glasampull med någon kemikalie som avger rök när man slår till flaskan så ampullen knäcks. Flaskan går alltså inte sönder utan man klämmer på den sedan för att puffa ut små rökpuffar. Jag vet dock inte var man köper sådana.

Tobaksrök funkar väl bra annars.

Tillägg: Här fanns det visst, den jag tänkte på är Rökflaska RFA: http://www.maetforum.se/Produkter/Rok
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-10-17 kl. 23:46.
Citera
2017-10-17, 23:46
  #5
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Föredrar seriösa svar även om trådstarten kanske är lite lökig. Hade inte tänkt röklägga hela lägenheten.

Det var ett seriöst svar!
Citera
2017-10-18, 07:46
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Föredrar seriösa svar även om trådstarten kanske är lite lökig. Hade inte tänkt röklägga hela lägenheten.

Tyckte att det var ett bra och billigt förslag. Vad exakt är det du vill testa?
Citera
2017-10-18, 08:40
  #7
Medlem
Retsinas avatar
Funkar bra med lite tidningspapper som du rullar hårt. Tänd sedan i kanten så det glöder och du har en fin rök. Så brukar ventilationsnasarna göra när dom inte har flaska med ampull.
Citera
2017-10-18, 09:43
  #8
Medlem
Björnax produkter är de som används i yrkeslivet och som finns länkat tidigare. Det är bra saker som ger riktigt bra rök.
Citera
2017-10-18, 09:51
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Föredrar seriösa svar även om trådstarten kanske är lite lökig. Hade inte tänkt röklägga hela lägenheten.

Ja? Hur fan tror du att VVS’are testar? Förvisso brukar man använda kemrök/rökpelares och inte rökspray. Men principen är den samma.
Citera
2017-10-18, 10:15
  #10
Medlem
Bongomans avatar
Biodlarna använder brinnande juteväv men det stinker rätt bra. Ger bra vit rök som syns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback