Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 21:50
  #1
Medlem
Skunken666s avatar
Denna tråd (FB) Tullen tog mig på Arlandaflygplats. gjorde att jag kände mig tvungen att kopiera lite från vapenlagstiftningen. När jag gjorde det och läste paragraf 2 så slog det mig att vapenlagstiftningen kanske ej har hängt med i utvecklingen.
Vad jag tänker på är den relativt nya företeelsen ang. rail/coil-guns.

Låt mig saxa lite ur vapenlagstiftningen:

Vapenlag (1996:67)

1 kap. Lagens tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).

4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte
a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,
b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner,
c) bultpistoler avsedda för byggnadsarbete,
d) andra arbetsverktyg avsedda för slakt eller för industriellt eller liknande bruk, och
e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386).


Om vi tittar på 2:a paragrafen så är den gemensamma nämnaren att projektilen skjuts ut med någon form av komprimerat eller expanderande medium för att det skall anses som ett skjutvapen.

Men sedan kommer 3:e paragrafen och stycke a) "anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen".

Så vad anser Flashbacks juridiskt kunniga medlemmar?
Faller en "railgun"/"coilgun" under svensk vapenlagstiftning?

För er som ej vet vad det är för anordning jag menar, så kommer här några länkar:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Railgun

https://www.youtube.com/watch?v=vAs9EHtKfVc&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=tTuX5pjljqk

https://www.youtube.com/watch?v=7LjnhhtHojM
Citera
2017-10-17, 22:12
  #2
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Denna tråd (FB) Tullen tog mig på Arlandaflygplats. gjorde att jag kände mig tvungen att kopiera lite från vapenlagstiftningen. När jag gjorde det och läste paragraf 2 så slog det mig att vapenlagstiftningen kanske ej har hängt med i utvecklingen.
Vad jag tänker på är den relativt nya företeelsen ang. rail/coil-guns.

Låt mig saxa lite ur vapenlagstiftningen:

Vapenlag (1996:67)

1 kap. Lagens tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).

4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte
a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,
b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner,
c) bultpistoler avsedda för byggnadsarbete,
d) andra arbetsverktyg avsedda för slakt eller för industriellt eller liknande bruk, och
e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386).


Om vi tittar på 2:a paragrafen så är den gemensamma nämnaren att projektilen skjuts ut med någon form av komprimerat eller expanderande medium för att det skall anses som ett skjutvapen.

Men sedan kommer 3:e paragrafen och stycke a) "anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen".

Så vad anser Flashbacks juridiskt kunniga medlemmar?
Faller en "railgun"/"coilgun" under svensk vapenlagstiftning?

För er som ej vet vad det är för anordning jag menar, så kommer här några länkar:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Railgun

https://www.youtube.com/watch?v=vAs9EHtKfVc&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=tTuX5pjljqk

https://www.youtube.com/watch?v=7LjnhhtHojM

När det gäller coilgun/railgun tror att det är så lätt som att om du har en högre effekt än 10 Joule så olagligt i Sverige.

Då menar jag förstås projektilens effekt.
__________________
Senast redigerad av antalpromille 2017-10-17 kl. 22:17. Anledning: Tillägg
Citera
2017-10-17, 22:13
  #3
Medlem
Inaniss avatar
Ja, avsikten är att skjuta ut en projektil för att få en likartad effekt som med ett traditionellt krutvapen. Så sannolikt kommer det att bedömas att röra sig om ett vapen under paragraf 3.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
Citera
2017-10-17, 22:30
  #4
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Ja, avsikten är att skjuta ut en projektil för att få en likartad effekt som med ett traditionellt krutvapen. Så sannolikt kommer det att bedömas att röra sig om ett vapen under paragraf 3.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,

Sen är det det där med licenspliktiga vapendelar.
På ett traditionellt gevär är t.ex. pipa och slutstycke de licenspliktiga vapendelarna som tillsammans med andra delar utgör vapnet som i sin helhet är licensbelagt.

Men här finns inga sådana delar, det är inte förbjudet att inneha kondensatorer, koppartråd, strömbrytare och metallstänger, projektilen kan vara i princip vad som helst, allt från ett mynt till en bit metallstång.

Jag tror att det är en ganska komplex fråga om man drar den till sin spets.
Citera
2017-10-18, 00:44
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Sen är det det där med licenspliktiga vapendelar.
På ett traditionellt gevär är t.ex. pipa och slutstycke de licenspliktiga vapendelarna som tillsammans med andra delar utgör vapnet som i sin helhet är licensbelagt.

Men här finns inga sådana delar, det är inte förbjudet att inneha kondensatorer, koppartråd, strömbrytare och metallstänger, projektilen kan vara i princip vad som helst, allt från ett mynt till en bit metallstång.

Jag tror att det är en ganska komplex fråga om man drar den till sin spets.

Dock så brukar man inte direkt se mellan fingrarna på sådant som kan klassas som vapen i det här landet - så den lär ändå förbjudas.

Citat:
2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

Då lär man nog räkna magnetismen som "ett liknande utskjutningsmedel", bygger du exv med fjäder och får det kraftigare än 10J - så är det kört...
Citera
2017-10-18, 09:08
  #6
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dock så brukar man inte direkt se mellan fingrarna på sådant som kan klassas som vapen i det här landet - så den lär ändå förbjudas.



Då lär man nog räkna magnetismen som "ett liknande utskjutningsmedel", bygger du exv med fjäder och får det kraftigare än 10J - så är det kört...



Jo, Sverige är verkligen ett vapenhatarland av rang, där allt skall ses som förbjudet.
Jag minns Doris Högne Rydheim som var rektor på polishögskolan. Hon som på fullaste allvar föreslog att man skulle förbjuda allt civilt vapenägande, detta för att komma till ordning med de illegala vapnen.
Som att det skulle finnas något samband mellan dessa?
Nu är tanten kanslichef för Högsta Förvaltningsdomstolen, inte så märkligt att landet ser ut som det gör..


Oftast så är det så att fjädern används för att komprimera ett annat medium (vanligast luft), jag har väldigt svårt för att se hur magnetism kan ses som "ett liknande utskjutningsmedel" då det just ej har några likheter.

Så frågan är är om lagen måste skrivas om, eller om det lyckas tolkas in under gällande lagstiftning.

Men som somliga populärt uttrycker sig: "Jag hör vad du säger."
Citera
2017-10-18, 09:11
  #7
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
När det gäller coilgun/railgun tror att det är så lätt som att om du har en högre effekt än 10 Joule så olagligt i Sverige.


Möjligt, men en slangbella kan skjuta iväg en projektil med högre effekt än 10 Joule, och den är ej att betrakta som ett skjutvapen.
Citera
2019-07-17, 00:59
  #8
Medlem
Tycker ni att en platsbyggd railgun utan möjlighet till mobilitet dvs att man inte kan sikta på vad man vill är att likställa med ett skjutvapen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback