Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-02-03, 17:03
  #49
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, skärmdumpen är från Avanza och tyvärr är deras funktioner för graferna extremt begränsade. Men det är kul att du tar dig tid och är intresserad av ämnet.

Huruvida indexfonder för småbolag slår aktiva förvaltare kan tänkas vara otydligt (för vissa).

Vissa på detta forum har länge och bestämt hävdad att så är fallet. Något som visserligen är rätt, men endast förutsatt att man äger en tidsmaskin så att man vet exakt vilka aktiva fonder som skall väljas. Själv har jag ingen tidsmaskin med förmågan att resa in i framtiden (och sedan tillbaka; att endast resa in i framtiden är fullt möjligt genom att färdas nära ljusets hastighet, något som få har de finansiella medel som krävs för att lösa).

Istället för tidsmaskiner, jultomten och påskharen kan man titta på vad datan säger:
https://i.imgur.com/1LxXewV.png

Denna lista avser endast Sverige då det är där vi har störst bredd bland olika typer av fonder.
Notera att det totala antala fonder i denna grupp uppgår till hela 1316.

De båda PLUS-fonderna hamnar på plats #5/1316 respektive #15/1316.

Man skulle kunna slå båda dessa indexfonder genom att hålla någon av fonderna på topp-4 eller på topp-14 (av 1316 möjliga val för fonder med inriktning Sverige). Men då skulle man givetvis på förhand behöva veta vilka dessa 4 eller 14 är. Det kan bli svårt.

En stående rekommendation här förr var annars Didner & Gerge Småbolag.

Sorterar vi på längre sikt (3 år) och kallar AMF Småbolag för en indexfond (det är det inte, men den efterliknar index och vi har inget annat att jämföra med) så finns inte Didner & Gerge Småbolag med. Däremot hittar vi AMF Småbolag (nu också med 0.4% avgift) på plats #14/1316.

Tackar för bra svar! Håller med dig i det du skrivet fullkomligt. AMF och Plusfonderna verkar mig för vara rätt så likvärdiga alternativ. Det man kan tänka över är hur Mikrobolagsfonden ska hantera bolag som har svårt att erhålla likvider. Förmodligen leder det till att fonden avviker något från index, men det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt och stor skillnad på sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja Spiltan investmentbolag ser ut så här:

Stora bolag: 30%
Medelstora bolag: 62%
Små bolag: 7,4%

Så du får 2/3 mindre bolag och 1/3 stora vilket enligt mig gör den till ett bra substitut för ren småbolagsfond

Ja, medelstora verkar finnas men inte jättestor exponering mot små bolag. Jag kommer nog ändå komplettera med PLUS Småbolag eller Plus Mikrobolag när jag får likvider. Varför inte både och, jag har inget emot en diversifierad portfölj. Rent matematiskt kvarstår ändå ränta-på-ränta effekten.

Spiltan Investmentbolag har i princip 50% i Investor och Industrivärden, känner att jag lika väl då kan äga diverserade småbolag via AMF eller Plusfonden som inte är lika beroende av enstaka bolag som utgör stor andel i fonden.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback