Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 20:51
  #1
Medlem
Jag har en gammal Squier hemma som man mer än gärna skulle vilja byta ut.
Har spelat en del tidigare, men tänkte på allvar ta upp detta nu igen, och tänkte då för att få lite extra motivation skaffa en ny gitarr.
Jag är som sagt nybörjare och behöver alltså inte "nörda" in mig på små detaljer.
Söker en bra allround-gitarr om man kan kalla det så till ett hyfsat pris.

Har ni nåt tips/erfarenhet på vad man ska kolla extra på?
Håller mig helst under 5000:- på denna gitarr.

Jag är väl medveten om att detta är en högst personlig smak, men tänkte om de finns några modeller i aktuell prisklass som kanske ofta nämns eller så?
Citera
2017-10-17, 22:14
  #2
Medlem
note-its avatar
Den du har är ju inte helt fel.
Citera
2017-10-17, 23:10
  #3
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Den du har är ju inte helt fel.

Du har ju ingen aning om vad som sitter i och på den ändå så är den " inte helt fel"
Citera
2017-10-18, 06:35
  #4
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Du har ju ingen aning om vad som sitter i och på den ändå så är den " inte helt fel"
Givet vad TS skriver, så är en Squier ett bra alternativ.
Citera
2017-10-18, 06:36
  #5
Medlem
snivlems avatar
Du måste ut i butikerna o klämma och känna. Jag vet det är nervöst att provspela i en butik inför folk men folk i butiken är bara glada att nån vill börja lira.

Köp inte via nätet... Olika guror känns olika.

Bästa är o kolla blocket o sticka o kolla på en gitarr i närheten
Citera
2017-10-18, 11:16
  #6
Medlem
Bulkninjas avatar
Lär dig hur du besiktar en hals, hur man ser om den är bra eller dålig. Sedan provar du dig fram i prisklassen du satt.
Citera
2017-10-20, 03:43
  #7
Medlem
Pottesnarkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Givet vad TS skriver, så är en Squier ett bra alternativ.

Att det är en Squier behöver inte betyda att det är en bra gitarr. Jag har en Squier och det är en riktig skitgitarr rent ut sagt.
Citera
2017-10-20, 06:07
  #8
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottesnarkus
Att det är en Squier behöver inte betyda att det är en bra gitarr. Jag har en Squier och det är en riktig skitgitarr rent ut sagt.
Men då är du troligen inte i upplärningsstadiet utan en ganska avancerad gitarrist med bra gehör. Då blir man mer kräsen.
Citera
2017-10-20, 06:57
  #9
Medlem
pillenottens avatar
Tolkningen i "gammal Squier" är väl relevant här - är det en tidig Squier från 70/80talet, made in Japan är den stekhet och kanske bara behöver en date med en gitarrtekniker.
Citera
2017-11-13, 13:47
  #10
Avstängd
Squier är allmänt sett, en bra gitarr, även för halv-proffs. Givetvis finns det måndagsexemplar av allt.

Man kan fixa till det mesta på en gitarr, förutom om halsen är vriden. Då måste den bytas ut.

Nu när jag skriver detta kommer jag på hur Steve Morse's gamla telecaster såg ut. En gitarr som han spelade in åtskilliga plattor med.

Bland annat låten Cruise Missile från skivan The Introduction.

Rätt bra skiva för övrigt!
__________________
Senast redigerad av Folketsman 2017-11-13 kl. 14:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback