Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 20:45
  #1
Medlem
Halloj, var visserligen ett tag sedan jag gick ur gymnasiet men snackade just med en gymnasiekompis om vår engelskalärare.

Ska förklara saken enkelt.

Under vårterminen (sista året) fanns det möjlighet att ha betygssamtal med läraren i fråga.

Jag pratade då med läraren som sa: "you'll most likely get a B" - vilket jag var helt nöjd med, jag sket fan i skolan.

Men sen fortsatte han genom att börja kritisera att jag inte utvecklats något under kursens gång och att jag inte visat på någon förbättring. Vilket jag inte höll med om, och ifrågasatte.

En sak ledde till en annan och helt plötsligt är det helt tyst i klassen och jag och läraren står och argumenterar i 15 minuter framför hela klassen om hans sätt att undervisa (skitlärare..), etc.

Han avbryter klassen, med 35 minuter kvar, avslutar med att han ska anmäla mig till huvudrektorn, jag frågar "for what?" - (hela argumentationen var på engelska vilket är så jävla kul med hans svengelska) - I alla fall, han svarar "because you're threatening me" -

"Oh really, how am I threatening you "name"?"

"With your tone, and body language"

"Seriously..."

Samma kväll skriver jag ett mail till huvudrektorn och beskriver dagens händelse, samt skriver något i stil med att jag fick beskedet att jag "most likely would get a B" och att jag inte hade varit förvånad om han ändrade mitt betyg till ett lägre.

Rektorn svarar med att han litar på att läraren kan vara objektiv i sin lärarroll.

Vad får jag för betyg? Ett C.

Läraren justifierade detta med att jag inte gjort ett skrivprov och att jag då inte kunde visa upp de betygskraven för just det "sidobetyget". Fine tänker jag, även fast jag gjorde en skrivuppgift tidigare under höstterminen och fick ett A.

Senare nu vid samtalet med kompisen så visar det sig att kompisen "would most likely get a C"

Kompisen hade inte heller gjort samma skrivuppgift, men fick ändå C i slutbetyg.


Sorry för långa tirader, men vet någon om detta är värt att följa upp?

Mvh
Citera
2017-10-17, 20:49
  #2
Medlem
Förstår du vad ordet "likely" betyder på engelska?
Citera
2017-10-17, 20:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Förstår du vad ordet "likely" betyder på engelska?

Ja det gör jag. Förstår dock inte ditt resonemang.
Citera
2017-10-17, 20:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Ja det gör jag. Förstår dock inte ditt resonemang.

Läraren sa till dig att du TROLIGTVIS skulle få ett visst betyg. Det är inte samma sak som att du GARANTERAT skulle få ett visst betyg.

Du och din kompis hade inte utfört en viss uppgift som var kravet för att få B i betyg, ni både fick C i betyg.

Hur du kan får detta till särbehandling förstår jag inte.
Citera
2017-10-17, 21:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Läraren sa till dig att du TROLIGTVIS skulle få ett visst betyg. Det är inte samma sak som att du GARANTERAT skulle få ett visst betyg.

Du och din kompis hade inte utfört en viss uppgift som var kravet för att få B i betyg, ni både fick C i betyg.

Hur du kan får detta till särbehandling förstår jag inte.

Hans betyg förändrades inte, men mitt gjorde. Som tidigare skrivit så hade jag redan uppfyllt kraven för skrivmomentet med betyget "A"
Citera
2017-10-17, 21:12
  #6
Medlem
Sammanfattat är det så att du som student inte har koll på kunskapskraven och nu är du missnöjd med ditt betyg.
Citera
2017-10-17, 21:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sammanfattat är det så att du som student inte har koll på kunskapskraven och nu är du missnöjd med ditt betyg.

Nope. Bryr mig inte om betyget, bara hur läraren behandlat mig och hela min f.d klass.
Citera
2017-10-17, 21:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Nope. Bryr mig inte om betyget, bara hur läraren behandlat mig och hela min f.d klass.

Utifrån din egen utsaga ser jag inte någon särbehandling, utan en lärare som kan stå på sig.
Citera
2017-10-17, 21:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Hans betyg förändrades inte, men mitt gjorde. Som tidigare skrivit så hade jag redan uppfyllt kraven för skrivmomentet med betyget "A"

Varför skulle hans betyg förändras om han nått upp till betygskravet för ett C? Din lärare påstår att du inte nått upp till betygskravet för ett B så du fick ett C precis som din kompis då ni båda inte genomfört ett obligatoriskt skrivprov för att kunna få B i betyg.

Du skriver en massa nonsens om hur du grälade med din lärare och hur du blivit särbehandlad men det enda intressanta är ju om du nått upp till betygskraven för B i betyg eller inte.

Det är klart att du ska protestera om du anser att du fått felaktigt betyg men du blandar in en massa annat som inte har med saken att göra. Det är klart att läraren kanske blev sur på dig och gav dig C bara för att jävlas men det kan ju också vara så att läraren insåg att du faktiskt inte nått upp betygskravet för ett B i betyg. Om du nu har genomfört en skrivuppgift som du fick A vilket gör att du når upp till betygsavskriften för ett B i slutbetyg på så är det detta du ska protestera mot, inte att du grälade med din lärare eller vad din kompis fick för betyg...
Citera
2017-10-17, 21:20
  #10
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Nope. Bryr mig inte om betyget, bara hur läraren behandlat mig och hela min f.d klass.


#trams
Citera
2017-10-18, 14:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Varför skulle hans betyg förändras om han nått upp till betygskravet för ett C? Din lärare påstår att du inte nått upp till betygskravet för ett B så du fick ett C precis som din kompis då ni båda inte genomfört ett obligatoriskt skrivprov för att kunna få B i betyg.

Du skriver en massa nonsens om hur du grälade med din lärare och hur du blivit särbehandlad men det enda intressanta är ju om du nått upp till betygskraven för B i betyg eller inte.

Det är klart att du ska protestera om du anser att du fått felaktigt betyg men du blandar in en massa annat som inte har med saken att göra. Det är klart att läraren kanske blev sur på dig och gav dig C bara för att jävlas men det kan ju också vara så att läraren insåg att du faktiskt inte nått upp betygskravet för ett B i betyg. Om du nu har genomfört en skrivuppgift som du fick A vilket gör att du når upp till betygsavskriften för ett B i slutbetyg på så är det detta du ska protestera mot, inte att du grälade med din lärare eller vad din kompis fick för betyg...

Jag förstår hur du tänker, men grälet med läraren är fortfarande relevant eftersom det är motivet bakom hans agerande. Men helt rättsligt, eller skollagsmässigt, går det att göra något?
Citera
2017-10-18, 15:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Jag förstår hur du tänker, men grälet med läraren är fortfarande relevant eftersom det är motivet bakom hans agerande. Men helt rättsligt, eller skollagsmässigt, går det att göra något?

Nej, givetvis går det inte att göra något då betygssättningen är ett myndighetsbeslut som du inte kan överklaga. Givetvis är det så att du själv inte kan peka på vad i kunskapskraven som du menar uppfyller.

Den enda gången det går att häva en betygssättning är när en annan legitimerad lärare går in och ifrågasätter bedömningen som är gjord. Men du är inte en legitimerad lärare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback