Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 18:36
  #1
Medlem
Jag är en 31-årig kille och jag har alltid tyckt att konversationer med tjejer/kvinnor "känns" lite annorlunda jämfört med konversationer med killar/män;
jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men stämningen är lite olika på något sätt, och jag kan ibland känna att jag kommer bäst överens med tjejer/kvinnor och att såna konversationer lättare blir så att säga "mjuka".
Finns det någon förklaring till det här?
Vad är det som brukar hända i konversationer mellan två personer av samma kön jämfört med två personer av olika kön?
För jag tycker då i alla fall att det i regel inte alls är samma sak att prata med en kille som det är att prata med en tjej.
Citera
2017-10-17, 18:45
  #2
Medlem
ChrisChans avatar
Självklart är det så. Upplever det på samma sätt. Vet inte hur man skulle förklara "varför" annat än att det är grundläggande skillnader i könens olika typ av kommunikation. Själv tycker jag dock samtalen blir mer givande med andra män. Både djupare samtal och bättre humor.
__________________
Senast redigerad av ChrisChan 2017-10-17 kl. 18:50.
Citera
2017-10-17, 18:46
  #3
Medlem
fliffos avatar
Det brukar ju vara ”svårare” att prata med motsatt kön. Eller snarare om det finns en attraktion mellan personerna, även om man inte vet om eller tänker på det.

Sen finns det ju den förutfattade meningen att grabbar är hårda o pratar om tuffa saker och tjejer pratar om känslor. (Stämmer nästan aldrig enligt mig)

Jag tror bara att du får bättre kontakt med tjejer för att ni har något gemensamt eller har lika åsikter kanske? Nåt åt det håller.
Vissa personer är ju helt enkelt bara lättare att prata med.
Citera
2017-10-17, 19:03
  #4
Medlem
Mjo, en sak som jag också har upplevt är att det känns som att det är betydligt större "risk" att någonting uppfattas som raggningsförsök om man är kille och konverserar med en tjej.
Om jag exempelvis skulle föreslå en "filmkväll" med någon annan kille så skulle det sannolikt tolkas som att man gärna vill "hänga med en skön snubbe", men om jag hade gjort samma invit till en tjej så hade hon antagligen anat att jag ville ha sex med henne.

Sen om en kille konverserar med en tjej och de sen plötsligt börjar hålla lite ovanligt långa ögonkontakter kombinerat med leenden osv så kan nog säkert det också mycket lättare upplevas som lite "flirtigt" än om två killar hade råkat ut för samma sak.
Citera
2017-10-17, 19:14
  #5
Avstängd
ilpobres avatar
Ja, det finns forskning som antyder att det finns skillnader. Kvinnor har en tendens till att få ljusare röst när de talar med män jämfört med när de talar med kvinnor.
Citera
2017-10-17, 19:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja, det finns forskning som antyder att det finns skillnader. Kvinnor har en tendens till att få ljusare röst när de talar med män jämfört med när de talar med kvinnor.
Känns ju också som att en man och kvinna lätt gör en viss sexuell bedömning av varandra när de möter varandra, typ om de gillar varandras utseenden så leder nog det mer eller mindre oundvikligt till att de tänker på varandra som "heta".
Citera
2017-10-17, 22:27
  #7
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Känns ju också som att en man och kvinna lätt gör en viss sexuell bedömning av varandra när de möter varandra, typ om de gillar varandras utseenden så leder nog det mer eller mindre oundvikligt till att de tänker på varandra som "heta".
Självklart gör vi det, det är en evolutionär kvarleva att bedöma varje individ man möter.
Citera
2017-10-20, 07:09
  #8
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Vad är det som brukar hända i konversationer mellan två personer av samma kön jämfört med två personer av olika kön?

Sexuell utvärdering?
I övrigt så spelar ju ålder och erfarenheter en betydligt större roll, än kön, för hur ett samtal fortskrider. Fast det sker förstås bara när man blivit lite lastgammal... Fan så mycket skönare att samtala med det motsatta könet när den sexuella anspänningen inte längre är så påtaglig, haha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback