Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 19:10
  #13
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du bör nog fundera på hur du formulerar dig. TS frågade uttryckligen: Har jag i så fall formellt skyldighet att faktiskt genomföra transaktionen. Du svarar: Klart du kan ändra eller ångra dig

Antingen har du gett ett helt felaktigt svar, eller så har du svarat på en helt annan fråga än den TS ställde. När man svarar på en annan fråga bör man av uppenbara skäl säga det.

Jättebra, då upplåter vi tråden till dig nu!
Citera
2017-10-17, 21:13
  #14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Säg någon annonserar ut en bil till försäljning på internet. Jag går hem till honom och säger "jag köper det av av dig". Men bilen är inte färdig utan så jag ska hämta den och betala om några dagar. Har jag i så fall formellt skyldighet att faktiskt genomföra transaktionen eller kan jag ångra mig och säga att jag kommit på andra tankar och att jag inte vill ha den?


Det är ganska enkelt: Avtal skall hållas, och har du ingått ett köpeavtal skall detta fullföljas. MEN, när köpet villkoras, till exempel att en reparation skall genomföras blir det inte lika enkelt läge.

Man kan alltid säga "jag vill inte längre" och i de flesta fall brukar säljaren godta detta, med mer eller mindre gott humör.

Däremot KAN (det blir en bevisfråga) säljaren kräva att du genomför köpet så som ni kommit överens, men det blir då en civilrättslig tvist, som inte är särskilt lätt för köparen att vinna. I praktiken krävs då ett skriftligt köpeavtal eller goda vittnen.

Jag håller med andra ord med Rulle Rivare.
Citera
2017-10-18, 01:52
  #15
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlassadSomRacist
Men om man sedan ändrar sig så finns det inga bevis på att det har sagts om det inte spelats in.

Om du har stulit något och det finns inga vittnen. Är det olagligt då?

TS hade i detta hypotetiska scenario gjort sig skyldig till ett brott, men det stämmer att muntliga avtal är svåra att bevisföra för rätten.

I övrigt gäller alltid pacta sunt servanda.
Citera
2017-10-18, 11:33
  #16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Om du har stulit något och det finns inga vittnen. Är det olagligt då?

TS hade i detta hypotetiska scenario gjort sig skyldig till ett brott, men det stämmer att muntliga avtal är svåra att bevisföra för rätten.

I övrigt gäller alltid pacta sunt servanda.

Det kan ju framhållas att köparen (som ångrar sig) inte begår något brott, utan bryter ett ingånget avtal. Skulle domstolen (det handlar då om en civilrättslig bedömning) finna att avtal föreligger kommer man ju att döma till kärandens förmån, annars inte.

Att döma svaranden att köpa bilen är heller inte möjligt, utan det handlar i så fall om att tilldöma käranden en rimlig ersättning för avtalsbrottet. För en "svårsåld bil" kan det handla om köpesumman, för en lättsåld bil mellanskillnaden till priset man får vid försäljning till någon annan.

Dessutom gäller inte alltid avtalet. Skulle den som säljer förfara svikligen (luras på något sätt, sälja löjligt dyrt till någon som inte begriper (ocker) eller kanske inte ens äga bilen denne säljer (köprättsligt fel) kan man naturligtvis inte tvingas fullfölja affären för att senare söka kompensation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback