Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 16:37
  #1
Medlem
Säg någon annonserar ut en bil till försäljning på internet. Jag går hem till honom och säger "jag köper det av av dig". Men bilen är inte färdig utan så jag ska hämta den och betala om några dagar. Har jag i så fall formellt skyldighet att faktiskt genomföra transaktionen eller kan jag ångra mig och säga att jag kommit på andra tankar och att jag inte vill ha den?
Citera
2017-10-17, 16:39
  #2
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Säg någon annonserar ut en bil till försäljning på internet. Jag går hem till honom och säger "jag köper det av av dig". Men bilen är inte färdig utan så jag ska hämta den och betala om några dagar. Har jag i så fall formellt skyldighet att faktiskt genomföra transaktionen eller kan jag ångra mig och säga att jag kommit på andra tankar och att jag inte vill ha den?

Du kan ångra dig, om ni inte har skrivit något färdigt kontrakt.
Citera
2017-10-17, 16:45
  #3
Medlem
Ett avtal, muntligt som skriftligt ska hållas.
Citera
2017-10-17, 16:53
  #4
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamei
Ett avtal, muntligt som skriftligt ska hållas.

Men om man sedan ändrar sig så finns det inga bevis på att det har sagts om det inte spelats in.
Citera
2017-10-17, 17:03
  #5
Medlem
AX64s avatar
Klart du kan ändra eller ångra dig. Strular säljaren så säg att du fick oförutsedda kostnader och skjuter upp bilköpet, dvs. du har inga pengar ens.
Citera
2017-10-17, 17:03
  #6
Medlem
Generellt gäller att avtal ska hållas, så varken du eller säljaren har rätt att ångra er.

Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Du kan ångra dig, om ni inte har skrivit något färdigt kontrakt.
Finns inga krav på skriftligt kontrakt i detta fall. Det är enbart en bevisfråga.
Citera
2017-10-17, 17:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Klart du kan ändra eller ångra dig.
Källa på detta?
Citera
2017-10-17, 17:10
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Källa på detta?

http://www.lawline.se/answers/muntli...-om-kop-av-bil

Svårt att bevisa alltså.
Citera
2017-10-17, 17:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
http://www.lawline.se/answers/muntli...-om-kop-av-bil

Svårt att bevisa alltså.
Exakt. Det du sa var helt fel. Det är enbart en fråga om vad man kan bevisa.
Citera
2017-10-17, 17:34
  #10
Medlem
Lite kortfattat:

När du lägger ut en annons gör du ett utbud. Detta är inte bindande, dvs du har ingen rätt att köpa en vara av någon som lagt ut denna på annons.

När du till en säljare säger "jag vill köpa den här" är det (lite beroende på formuleringar) att betrakta som ett anbud och dessa är bindande. Säljaren kan då välja att acceptera anbudet eller ej. Accepterar säljaren ditt anbud har ni ett bindande avtal.

Hur det blir i praktiken är lite olika från fall till fall. Lämnar säljaren en oren accept är denna istället att betrakta som ett nytt anbud, dvs det är då upp till köparen att acceptera anbudet från säljaren. Sen finns det lite specialregler om den som lämnar den orena accepten inte förstår att det är en oren accept men det är lite överkurs. Huvudregeln är helt enkelt att har ni kommit överens så har ni. Går det till rätten handlar det om vad ni kan bevisa.
Citera
2017-10-17, 17:41
  #11
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Exakt. Det du sa var helt fel. Det är enbart en fråga om vad man kan bevisa.

Beror på i vems skor du befinner dig. Visst har de ett avtal som ska hållas, men den som vill bryta det kan göra det utan någon större risk för repressalier såvida inte delar av avtalet finns skriftligt. Om säljaren i detta fall vill dra det till domstol och göra en långdragen fars av det hela så kan denne det, men det är ju knappast troligt då säljaren vill sälja en bil lite snabbt. Dessutom är chansen för säljaren att vinna hyfsat små när avtalet bara var muntligt och säljaren dessutom strulade till affären. Så ja, köparen kan nog utan att behöva tänka mer skita i att köpa bilen.

Vill TS bara ha det svartvita lagbokssvaret så: ert avtal gäller och ska hållas.
Citera
2017-10-17, 17:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Beror på i vems skor du befinner dig. Visst har de ett avtal som ska hållas, men den som vill bryta det kan göra det utan någon större risk för repressalier såvida inte delar av avtalet finns skriftligt. Om säljaren i detta fall vill dra det till domstol och göra en långdragen fars av det hela så kan denne det, men det är ju knappast troligt då säljaren vill sälja en bil lite snabbt. Dessutom är chansen för säljaren att vinna hyfsat små när avtalet bara var muntligt och säljaren dessutom strulade till affären. Så ja, köparen kan nog utan att behöva tänka mer skita i att köpa bilen.

Vill TS bara ha det svartvita lagbokssvaret så: ert avtal gäller och ska hållas.
Du bör nog fundera på hur du formulerar dig. TS frågade uttryckligen: Har jag i så fall formellt skyldighet att faktiskt genomföra transaktionen. Du svarar: Klart du kan ändra eller ångra dig

Antingen har du gett ett helt felaktigt svar, eller så har du svarat på en helt annan fråga än den TS ställde. När man svarar på en annan fråga bör man av uppenbara skäl säga det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback