Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 20:16
  #13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
För att den skall betalas årsvis av den som äger den när uppbördsmånaden inträffar.
Enda sättet att undgå detta är att ställa av den innan dess.

Han ägde den 1/8. Då är det hans ansvar. Har haft säljare som försökt att undkomma detta men lagen är väldigt tydlig här.

Jag kan tyvärr fortfarande inte förstå varför han skall betala den för nästföljande år, det låter ju inte klokt. Säger du att jag inte behöver betala nån fordonsskatt förrän 31 August 2018? Kan du länka till nån paragraf?
__________________
Senast redigerad av Oddball 2017-10-20 kl. 00:29.
Citera
2017-10-17, 21:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag kan tyvärr fortfarande inte förstå varför han skall betala den för nästföljande år, det låter ju inte klokt. Säger du att jag inte behöver betala nån fordonsskatt förrän 31 August 2018? Kan du länka till nån paragraf?


Det stämmer inte heller, den som äger bilen vid uppbördsmånadens ingång är skattskyldig. För detta fordon påföres skatten tre gånger per år, så det blir ingen helårsbetalning vid varje uppbördstillfälle.
__________________
Senast redigerad av Oddball 2017-10-20 kl. 00:29.
Citera
2017-10-17, 21:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja. Det är den som äger bilen i början på uppbördsmånaden som åker på skatten. Även om den säljs den 2:a så mest troligt är det så. Och inte bara några månader utan fram till augusti nästa år.
Testa här annars:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Det är den påförda skatten vid senaste uppbörd som föregående ägare har (eller skall ha) betalt, inte hela året.
Citera
2017-10-17, 21:36
  #16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det stämmer inte heller, den som äger bilen vid uppbördsmånadens ingång är skattskyldig. För detta fordon påföres skatten tre gånger per år, så det blir ingen helårsbetalning vid varje uppbördstillfälle.

Stämmer, jag glömde att det finns vissa fordon som inte betalar skatt årsvis.
Citera
2017-10-18, 03:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag kan tyvärr fortfarande inte förstå varför han skall betala den för nästföljande år, det låter ju inte klokt. Säger du att jag inte behöver betala nån fordonsskatt förrän 31 August 2018? Kan du länka till nån paragraf?

Min bils renumber är nme384 om det är nån hjälp.

Skatten betalas 3 gånger per år på denna ja..Så nästa inbetalningskort kommer i December till dig
Skulle Augustiskatten vara obetald skulle det inte stå "Återbetalning vid avställning 1159 kronor"

Fordonsskattepliktigt
Ja

Årsskatt
5642 kronor

Betalningsmånad/er
Augusti, December, April

Återbetalning vid avställning
1159 kronor
Citera
2017-10-18, 04:07
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Skatten betalas 3 gånger per år på denna ja..Så nästa inbetalningskort kommer i December till dig
Skulle Augustiskatten vara obetald skulle det inte stå "Återbetalning vid avställning 1159 kronor"

Fordonsskattepliktigt
Ja

Årsskatt
5642 kronor

Betalningsmånad/er
Augusti, December, April

Återbetalning vid avställning
1159 kronor

Är det något nytt påfund att man ska betala fordonsskatten flera gånger årligen?
Sedan kan man ju som säljare lägga på motsvarande belopp på priset så man defacto slipper bekosta köparens fordonsskatt, problem solved.
Citera
2017-10-18, 04:10
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det något nytt påfund att man ska betala fordonsskatten flera gånger årligen?
Sedan kan man ju som säljare lägga på motsvarande belopp på priset så man defacto slipper bekosta köparens fordonsskatt, problem solved.

Det beror på hur hög skatten är per år, Vet inte exakt var gränsen går Typ 3600:- eller nåt sånt har jag för mig, Annars betalar man som vanligt 1 gång per år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback