Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 16:08
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Eller skickar de bara hem avi? Kan man inte se det online någonstans? Jag kan bara se vilken månad det ska betalas in, men skulle gärna veta exakt dag samt hur mycket.

Jag har precis köpt min bil, sista augusti, och det står att fordonsskatten skall betalas in i Aug. Vid avställningsyta skall 1500 återbetalas. Betyder det att föregående ägaren precis betalat fordonsskatten åt mig för ett par månader fram?
Citera
2017-10-17, 16:30
  #2
Medlem
mikaelss avatar
Uppgifter om mitt fordon: https://minasidor.transportstyrelsen...ure/start.aspx
logga in med mobilt bank-id.
Citera
2017-10-17, 16:32
  #3
Medlem
det står väl om du söker på annat fordon på trafikverket
Citera
2017-10-17, 17:58
  #4
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Eller skickar de bara hem avi? Kan man inte se det online någonstans? Jag kan bara se vilken månad det ska betalas in, men skulle gärna veta exakt dag samt hur mycket.

Jag har precis köpt min bil, sista augusti, och det står att fordonsskatten skall betalas in i Aug. Vid avställningsyta skall 1500 återbetalas. Betyder det att föregående ägaren precis betalat fordonsskatten åt mig för ett par månader fram?

Ja. Det är den som äger bilen i början på uppbördsmånaden som åker på skatten. Även om den säljs den 2:a så mest troligt är det så. Och inte bara några månader utan fram till augusti nästa år.
Testa här annars:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Citera
2017-10-17, 18:04
  #5
Medlem
hippilis avatar
Biluppgiftet.se
Citera
2017-10-17, 18:38
  #6
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Biluppgiftet.se

Två fel.
1) Länken är biluppgifter.se och inget annat
2) Det står en massa fakta men inget om fordonsskatt om man går in på den sidan.
Citera
2017-10-17, 19:02
  #7
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Två fel.
1) Länken är biluppgifter.se och inget annat
2) Det står en massa fakta men inget om fordonsskatt om man går in på den sidan.

1 förlåt
2 står inte skattemånad?
Citera
2017-10-17, 19:04
  #8
Medlem
hippilis avatar
Car.info
Citera
2017-10-17, 19:24
  #9
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja. Det är den som äger bilen i början på uppbördsmånaden som åker på skatten. Även om den säljs den 2:a så mest troligt är det så. Och inte bara några månader utan fram till augusti nästa år.
Testa här annars:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb


Hmm, Det låter märkligt, varför skulle han betala fordonsskatten ett år framåt?


Som Jag skrev i första inlägget, det stå ej exakt datum det ska betalas eller summa, bara vilken månad det ska betalas, och det var det ja undrade hur man fick fram eller om. Man kunde se det nånstans
Citera
2017-10-17, 19:53
  #10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hmm, Det låter märkligt, varför skulle han betala fordonsskatten ett år framåt?


Som Jag skrev i första inlägget, det stå ej exakt datum det ska betalas eller summa, bara vilken månad det ska betalas, och det var det ja undrade hur man fick fram eller om. Man kunde se det nånstans
För att det är hans ansvar om han äger bilen när skatten ska betalas.
Citera
2017-10-17, 20:00
  #11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
För att det är hans ansvar om han äger bilen när skatten ska betalas.


Men det är ju jag som äger den sen 31 augusti? Först inte varför han skulle betala skatten fram till augusti 2018 som det antyddes? Jag måste ha missat nånting eller missförstått.
Citera
2017-10-17, 20:01
  #12
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hmm, Det låter märkligt, varför skulle han betala fordonsskatten ett år framåt?

För att den skall betalas årsvis av den som äger den när uppbördsmånaden inträffar.
Enda sättet att undgå detta är att ställa av den innan dess.

Han ägde den 1/8. Då är det hans ansvar. Har haft säljare som försökt att undkomma detta men lagen är väldigt tydlig här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback