Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 15:38
  #1
Medlem
Har i uppgift att räkna ut tjockleken på en ballong fylld med 250g vatten, dvs hur tunt materialet blir med den specifika mängden vatten i.

Det jag har kommit fram till hittils är att försöka ta reda på densiteten av mängden vattnet och ballongen, men jag är medveten om att jag är ute och cyklar.

Hur ska jag gå till väga? Har verkligen ingen aning och Google är inte någon vidare hjälp.
Citera
2017-10-17, 15:48
  #2
Medlem
Det är fullständig omöjligt att räkna ut med den info du har gett. Kan heller inte se hur uppgiften bjuder in till kvalificerade uppskattningar.
Citera
2017-10-17, 15:53
  #3
Medlem
Antivalents avatar
Go archimedes on that shit!

Lägg ballongen i ett större vattenkärl för att mäta ut den exakta volymen på ballongen.

Töm sedan vattenballongen och kör samma sak. Skillnaden från första stadiet - det andra - volymen på 250g vatten = hur mycket mer utspänd ballongen blev.
Citera
2017-10-17, 15:58
  #4
Medlem
Om man hade haft tjockleken på ballongen i ofyllt skick, hur mycket den rymmer utan att spännas ut och gör ett antagande om hur tjockleken minskar i relation till volymökningen kan man göra en uppskattning.
Citera
2017-10-17, 15:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är fullständig omöjligt att räkna ut med den info du har gett. Kan heller inte se hur uppgiften bjuder in till kvalificerade uppskattningar.
Syftet med denna tråd var inte att ni skulle räkna ut uppgiften åt mig, utan att föreslå metoder som kan användas för att ta reda på tjockleken. Precis som Antivalent har gjort i denna tråd.
Citera
2017-10-17, 16:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradaron
Syftet med denna tråd var inte att ni skulle räkna ut uppgiften åt mig, utan att föreslå metoder som kan användas för att ta reda på tjockleken. Precis som Antivalent har gjort i denna tråd.
Ok.

Den metoden är ju lite sisådär. Mätosäkerheten kommer vara extremt stor, och bara ytspänningsvolymen kommer vara större än själva ballongen.

I så fall skulle jag nog använda en mikrometer (redskapet, inte enheten) för att mäta tjockleken på ballongen i ofyllt skick. Därefter mäter jag hur mycket vatten som går i den utan att den spänns ut, och sedan använder jag metoden jag skrev ovan.
Citera
2017-10-18, 07:52
  #7
Medlem
Föreslår att först approximera volymen gummi i ouppblåst läge; dess vikt på digitalvåg och gummits densitet från nätet.

och så, beräkna hur stor mantelarea en sfär av 250g vatten har, dela gummivolymen på den arean, där är tjckleken
Citera
2017-10-18, 13:23
  #8
Medlem
Det jag har gjort nu är att beräkna ballongens tjocklek i standardläge, dvs med en millimeter skruv och nu vet jag att tjockleken av en ballong är ungefär 0,2 mm. När ballongen fylls med vatten ökar mantelarean av ballongen och därmed minskar tjockleken, problemet för mig är att jag inte har någon aning om hur jag ska beräkna tjockleken när det väl finns vatten i ballongen, millimeter skruven är inget alternativ då jag inte kommer åt bottnen av ballongen där tjockleken är som minst vilket jag vill ta reda på.
Citera
2017-10-18, 18:41
  #9
Medlem
Beräkna mantelarean när ballongen är tom. Du kan approximera det, den är väl platt när den är tom.
Beräkna så mantelarean med 250 ml vatten; beräkna hur stor sfär som ger volymen 250 cm3
Så kan du beräkna hur många gånger större mantelarean blir med vatten i, och därmed hur mycket tunnare gummit blivit.
Citera
2017-10-18, 18:56
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradaron
Syftet med denna tråd var inte att ni skulle räkna ut uppgiften åt mig, utan att föreslå metoder som kan användas för att ta reda på tjockleken. Precis som Antivalent har gjort i denna tråd.

Man bör få reda på av tillverkaren gällande hur tjock gummimaterialet är i "ballongen". Gäller det en random ballong köpt från Kina (Alibaba?) så finns det näppeligen. Men gäller det andra sorts "ballonger" (exempelvis kondomer) så finns det standarder man kan läsa i tabeller.

För kondomer gäller standarderna ISO 9000, ISO 13485, samt ISO 4074:2002.
Där bör du hitta svaret på gummits tjocklek. Finns inga motsvarande standarder för "festballonger"!

Elasticiteten/tjockleken i en random ballong (eller kondom) enligt din fråga, kan man aldrig få ut genom beräkningar, detta kan enbart fastställas genom "laboratorie-experiment", dvs. praktiska prov. (Laborationer som det hette i skolan förr, när jag gick på högstadiet/gymnasiet när Palme fortfarande levde och var statsminister)..

Edit: Millimeterskruv för att mäta tjockleken godkänns ALDRIG av officiella myndigheter, borde kastas direkt i papperskorgen, även av idiotiska lärare som ger sådana uppgifter till eleverna!
(Skoluppgifter bör avspegla verkligheten i samhället!)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-10-18 kl. 19:17.
Citera
2017-10-19, 00:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Beräkna mantelarean när ballongen är tom. Du kan approximera det, den är väl platt när den är tom.
Beräkna så mantelarean med 250 ml vatten; beräkna hur stor sfär som ger volymen 250 cm3
Så kan du beräkna hur många gånger större mantelarean blir med vatten i, och därmed hur mycket tunnare gummit blivit.
Tänkte också så först, men om man kan räkna ut det på så sätt betyder det att volymen är proportionell mot tjockleken, vilket inte stämmer.

Dessutom har jag också kommit fram till att när ballongen fylls med mängden vatten som jag har i, d.v.s 250 g, så blir ballongen inte formad som en sfär, snarare en ellips om man ska vara konkret. Och att beräkna arean av en ellips (vattenballongen) skulle vara omöjligt i mitt fall då jag inte har redskapen för det.
Citera
2017-10-19, 00:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradaron
Tänkte också så först, men om man kan räkna ut det på så sätt betyder det att volymen är proportionell mot tjockleken, vilket inte stämmer.

Nej, men väggtjockleken är omvänt proportionell mot mantelareaförändringen (om den blir jämt utspänd). Och så är mantelareaförändringen proportionell mot roten av volymförändringen.
Tror jag... nu är det sent. kolla formlerna för volym och area för en sfär.
Men kom just på att du behöver ballongens volym med slakt gummi.
Men, det blir en del approximationer här. Såklart blir den fyllda vattenballongen inte en sfär, förutom i fritt fall.

En idé som slog mig, om man ritar upp 1 cm2 på den slaka ballongens yta, fyller den och så mäter arean av den uppritade rutan i sträckt tillstånd, då kan man räkna ut hur mycket tunnare gummit blivit. Ex. har arean fördubblats så har gummit blivit hälften så tjockt.
Då kan du i princip ruta upp hela ballongen och beräkna tjockleken i en hel hop med testareor över ballongens yta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback