Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 11:37
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag skulle säga att det rimligaste är att personen menade platser närmare kärnan än typ Kungsängen ligger. Typ "jag kom till centralen, sen åkte vi bil 10-15 min till något område där villorna kostade 8 miljoner".

Och då säger som sagt påståendet inte så mycket då vi har en hel del slum innanför det området vi nu målat upp. Något som personen försökte visa på att det inte var. Så om vi skall anta att det området avsågs var det helt enkelt ett riktigt dumt argument till att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Förövrigt vet jag inte riktigt hur "slummen" spelar in, det finns gott om central slum i Stockholm (och mer lär det bli om det i framtiden ska vara den "storstad" många vill hävda att det kommer bli).

Fråga inte mig, det var inte jag som drog in det i diskussionen. Själv gillar jag Stockholm för att det inte är en storstad, lite trevligt med en lugn liten stad jämfört med de storstäder som finns.
Citera
2017-10-28, 11:38
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Självklart bör ju innerstaden avses i den personens kommentar, annars har ju påståendet ingen mening alls då vi skulle kunna täcka in det mesta från Uppsala till Trosa.

För övrigt tycker jag påståendet "i Stockholms absoluta närhet" är dumt så det skriker om det just av denna anledning, det sades dock som ett försök att visa hur bra läget var så jag antar att man inte avsåg Stockholms Län i så fall.

Skall vi då räkna närhet till innerstan räcker 8 miljoner inte långt alls.
Var i all världen såg du något som ens antyder Djursholm eller något annat villaområde så centralt i 2bitarfisk inlägg?

Fö hittar vi den här för 7 MSEK i Mälarhöjden. https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...nd-13-12582217
Och vad gäller villaområden så är du då djupt inne i centrala Stockholm.
Citera
2017-10-28, 11:43
  #135
Medlem
Trillskes avatar
Jaja, vi är nog rätt eniga, men tycker man får ha lite tolkningsrum när folk skriver om städer de bara besökt som hastigast. Det finns villor för 8 miljoner i icke-slum man kommer rätt snabbt till från centralen, så antagligen hamnade han i en sådan villa.
Citera
2017-10-28, 11:47
  #136
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Fö hittar vi den här för 7 MSEK i Mälarhöjden. https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...nd-13-12582217
Och vad gäller villaområden så är du då djupt inne i centrala Stockholm.
Det där kan vara den fulaste byggnaden jag har sett.
Citera
2017-10-28, 11:49
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jaja, vi är nog rätt eniga, men tycker man får ha lite tolkningsrum när folk skriver om städer de bara besökt som hastigast. Det finns villor för 8 miljoner i icke-slum man kommer rätt snabbt till från centralen, så antagligen hamnade han i en sådan villa.

Det är vi helt eniga om. Åtta miljoner köper bra bostäder i bra områden relativt nära city. Sen är det ju upp till varje individ om de vill bo närmare eller längre ut.

Det var mer argumentet för att försöka få det att verka bra på grund av närheten till Stockholm jag vände mig mot. Verkar ju vara ett helt vanligt område i Stockholm.
Citera
2017-10-28, 11:51
  #138
Medlem
Trillskes avatar
Kan ju rent av handlat om just mälarhöjden (förhoppningsvis i mindre ful byggnad.. )

https://www.booli.se/slutpriser/mala...jectType=Villa
Citera
2017-10-28, 13:04
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Självklart jag håller helt med dig. Men vi kan ju inte lyfta bort kontexten från personens kommentar när vi läser det, vad försökte personen förmedla med att huset låg "i Stockholms absoluta närhet" och således inte borde vara "slummen"? Vad är då det rimligaste antagandet att personen menade?

Sollentuna åt Edsviken hållet, är inte Sergels torg men skulle du kalla det slum?
Citera
2017-10-28, 13:19
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Sollentuna åt Edsviken hållet, är inte Sergels torg men skulle du kalla det slum?
Inte så billigt ens i slummen: https://www.hemnet.se/bostad/villa-9...en-16-12289556
Citera
2017-10-28, 13:44
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Sollentuna åt Edsviken hållet, är inte Sergels torg men skulle du kalla det slum?

Nej det är inte slum, men det var inte det jag vände mig mot heller. Var mer att skall vi använda "i Stockholms absoluta närhet" som något som diskvalificerar ett område från att vara slum så måste vi riktigt nära innerstan innan vi hittar en radie där avståndet till mitten gör att det inte finns något mindre bra område innanför cirkeln.

Själv letar jag efter områden i Stockholm där tiden från soffan hemma till kontorsstolen på jobbet max får vara 30 min (helst närmare 20), i dagens läge drar det tyvärr iväg en del och gör att flytten till hus känns mindre värt det för mig. Kommunalskatten skall ju gärna vara runt samma som Stockholms kommun har, så man inte tappar tusenlappar varje månad på det.
__________________
Senast redigerad av Akt 2017-10-28 kl. 13:51.
Citera
2017-10-28, 23:57
  #142
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Kommunalskatten skall ju gärna vara runt samma som Stockholms kommun har, så man inte tappar tusenlappar varje månad på det.
OT men kul att fler observerat detta. Under senare år har jag för alla år jag haft inkomst i Sverige varit registrerad i Stockholm 1a november, oberoende av pågående projekt. Vi kan kalla det slump.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback