Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-19, 19:03
  #25
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Ett av de största problemen tror jag är att de barn som anstränger sig och lägger ner tid på sina studier (s.k. ”pluggisar”) har så låg status i lågstadiet-högstadiet att det är alldeles för få som är villiga att bli en bra student i tidig ålder. Statusen i tidig ålder får istället de barn som beter sig som skit eller som satsar på att bli bra på andra saker (t.ex. fotboll eller ishockey).

Låga krav, dålig lärarutbildning, dåliga lärare, ingen respekt för lärarna och dålig arbetsmiljö har förmodligen också bidragit till att det ser ut som det gör idag.

Det är inte lärarutbildningen som är problemet, utan problemet har varit att folk har kunnat jobba som lärare utan att ha gått lärarutbildningen på högskolan. Detta har bidragit till sämre kunskaper hos elever, låga löner hos lärare och en slentrianmässig svensk skola.

Förändrar har förvisso skett i.o.m. lärarlegitimationen, men fortfarande är det en övergångsperiod där utbildade/legitimerade lärare kan byta skola och faktiskt få högre lön på så sätt.
Citera
2017-10-19, 19:29
  #26
Medlem
526s avatar
Att det är dålig ordning i skolan har man gnällt på så länge jag levat (och det är ett tag nu).
Vad är egentligen nytt som inte fanns för 20 år sedan?

Vilka mer exakt är det som underpresterar? Och inom vilka ämnen? På vilken nivå i skolan?
Eller är det allt som blivit sämre? Och hur har man mätt det i så fall?
Citera
2017-10-19, 21:37
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Menade att nivån sänkts på eleverna.. Dock visar som sagt forskning att betygen går upp men kunskaperna ner. Detta måste innebära en sänkning av kraven. Betyder inte att dom ändrats i text.

Å ja.. läsförståelse är centralt. Även där har ju föräldrar ett stort ansvar att väcka ett läsintresse.

I övrigt håller jag med om orsakera till stor del. Jag tror personligen att uppfostran är den viktigaste faktorn, föräldrar har låtit skolan ta över hela det ansvaret.


Nej, kraven har inte sänkts. Det ser du ju om du läser de fyra texterna som jag citerade. Det som däremot har hänt är en förändring av produkten av det fira skolvalet och de värdeord som används i kriterierna. Lärarna är lämnade till sin profession när de skall bedöma vad som ingår i de värdeord som skiljer betygen åt. Skolverket har inte specificerat vad värdeorden ska betyda. Sedan tillkommer tycket från rektorer och föräldrar.
Citera
2017-10-19, 21:45
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Att det är dålig ordning i skolan har man gnällt på så länge jag levat (och det är ett tag nu).
Vad är egentligen nytt som inte fanns för 20 år sedan?

Vilka mer exakt är det som underpresterar? Och inom vilka ämnen? På vilken nivå i skolan?
Eller är det allt som blivit sämre? Och hur har man mätt det i så fall?

Det är skillnad på gammalt gnäll om "det var bättre förr" och akuta incidenter där barn far illa på lektionstid. För 20 år sedan var det inte vardag att du hade barn små som 6-8 år gamla som gav sig på varandra med saxar, pennor eller med fötter och knytnävar varje lektion. Det kanske hände någon gång ibland, men inte varje dag.

Jag skulle nog hävda att vi ser en generell underprestation hos elever i grundskolan. Det är allvarligt när bara 2-3% av en årskull 10åringar självmant sitter och läser en bok.
Citera
2017-10-19, 21:48
  #29
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är skillnad på gammalt gnäll om "det var bättre förr" och akuta incidenter där barn far illa på lektionstid. För 20 år sedan var det inte vardag att du hade barn små som 6-8 år gamla som gav sig på varandra med saxar, pennor eller med fötter och knytnävar varje lektion. Det kanske hände någon gång ibland, men inte varje dag.

Jag skulle nog hävda att vi ser en generell underprestation hos elever i grundskolan. Det är allvarligt när bara 2-3% av en årskull 10åringar självmant sitter och läser en bok.

Är det överallt och hela tiden som de slås med saxar eller är det på vissa platser i vissa klasser?
Fattar inte riktigt? Är det verkligen så utbrett med våld och stök?
Citera
2017-10-19, 21:49
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är det överallt och hela tiden som de slås med saxar eller är det på vissa platser i vissa klasser?
Fattar inte riktigt? Är det verkligen så utbrett med våld och stök?

Ja, det är utbrett. Det har att göra med att det är sanktionerat från föräldrarna. Det är okej att bete sig dumt åt i skolan och lärarna kan inget göra åt det.
Citera
2017-10-19, 22:24
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det är inte lärarutbildningen som är problemet, utan problemet har varit att folk har kunnat jobba som lärare utan att ha gått lärarutbildningen på högskolan. Detta har bidragit till sämre kunskaper hos elever, låga löner hos lärare och en slentrianmässig svensk skola.

Förändrar har förvisso skett i.o.m. lärarlegitimationen, men fortfarande är det en övergångsperiod där utbildade/legitimerade lärare kan byta skola och faktiskt få högre lön på så sätt.

Tveksamt om det är lärarna som är problemet tycker jag. Under min skolgång för länge sedan så var det också blandad kompetens bland lärare men ofta så funkade skolorna bra trots allt. Om jag inte minns fel så hade vi några vikarierande lärare som bara hade teoretisk gymnasieutbildning. Teoretisk gymnasieutbildning kan i princip ge tillräckliga ämneskunskaper för att kunna lära ut många ämnen, till yngre elever i.a.f. Detta förutsätter dock att läraren har förmåga att kommunicera på ett bra sätt så att eleverna förstår. Det är inte alla som har dessa talanger att vara pedagogiska både i skrift och muntligt, läraryrket är nog ett ganska svårt yrke, passar verkligen inte alla.
Citera
2017-10-19, 23:47
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
En stor orsak är såklart att brukssamhälles-mentaliteten lever kvar i många familjer. Detta är i princip huvudorsaken till att det finns allt för många familjer som inte ser skolan som något viktigt. Inställningen är att "det löser sig" och "man får jobb på nåt sätt iallafall".
Jo det är alldeles riktigt att det finns en övertro på att saker löser sej, vi är för naiva. Men att idag kalla det "brukssamhälles-mentalitet" är helt fel. De flesta som har någon inblick i hur svensk arbetsmarknad ser ut idag vet att du helst ska en civilingejörsexamen i maskinteknik eller åtminstone två års yrkeshögskola för att få in ett fot på bruket. Så det borde heta "rut-och-rot-mentalitet" eller "telemarketing-mentalitet" istället.
Citera
2017-10-20, 01:02
  #33
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo det är alldeles riktigt att det finns en övertro på att saker löser sej, vi är för naiva. Men att idag kalla det "brukssamhälles-mentalitet" är helt fel. De flesta som har någon inblick i hur svensk arbetsmarknad ser ut idag vet att du helst ska en civilingejörsexamen i maskinteknik eller åtminstone två års yrkeshögskola för att få in ett fot på bruket. Så det borde heta "rut-och-rot-mentalitet" eller "telemarketing-mentalitet" istället.

Du missförstår nog ordet, tror jag. Brukssamhällesmentalitet (eller bruksmentalitet, om man vill se det så) är ett etablerat begrepp sedan lång tid. Dock passar det såklart inte in på precis alla platser i Sverige. Vissa familjer som bott i generationer i städer är nog snarare enkla människor som inte tar skolan på allvar och präglas av en annan slags mentalitet med liknande utgång.
Citera
2017-10-20, 23:26
  #34
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Inget konsekvens tänk. Barn och ungdomar får beté sig som vildar utan konsekvenser. Sen " kan ju ingen vara bäst" eftersom det är ju diskriminerande.


Så istället för att ha elit klasser och belöna hårt arbetande / "smarta" ungar så är de tvungna att fördumma sig för att inte gå före resten.

Sen tror jag att tjejer och killar lär sig olika så även hur mkt genus personalen vill förneka det.

Trånga klassrum med för mkt barn och för få lärare. Samt en sak jag personligen alltid hatat är grupparbeten. Idioti enbart som hämmar individen


I Singapore har man också stora klasser. Trots detta ligger Singapore i topp 5 i PISA. Stora klasser är nog inte orsaken till de svenska ungdomarnas minskade kunskaper.

Vad du skrev tidigare i samma inlägg om de ungas respektlösa beteende är nog orsaken till kunskapsfallet i kombination med skolmarknaden och föräldrar som inte kan uppfostra sina barn.
Citera
2017-10-21, 09:19
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Ett av de största problemen tror jag är att de barn som anstränger sig och lägger ner tid på sina studier (s.k. ”pluggisar”) har så låg status i lågstadiet-högstadiet att det är alldeles för få som är villiga att bli en bra student i tidig ålder. Statusen i tidig ålder får istället de barn som beter sig som skit eller som satsar på att bli bra på andra saker (t.ex. fotboll eller ishockey).
Så var det i sig när jag gick i grundskolan också. Och det är ganska länge sedan. (När det då ska ha varit bättre).

På den tiden talades det mycket från vänsterhåll om "de svaga eleverna". Och vilka åtgärder som krävdes för att hjälpa de. Det tog ett tag innan jag förstod att det inte var de trakasserade "pluggisarna" som var de svaga utan de som trakasserade som vänstern ömmade för.
Citera
2017-10-21, 09:43
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det vi ser i verksamheten är att andelen år 3 som inte klarar kravet för år1 ökar. Det finns diskussioner att det kan ha att göra med didaktiken; att skolor kastar in eleverna i för svåra texter redan i år 1 i tron om att de har börjat läsa i förskoleklass. En faktor är givetvis att vi försöker anpassa oss till en tidigare skolgång och då händer det att den röda tråden mellan skolformerna tappas. Det medför att vi tappar barn som inte ännu har lärt sig bokstäverna, bokstävernas ljud och avkodning av enkla ord.
Samtidigt är det många som kan läsa redan när de börjar skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag skulle bestämd hävda att det är den trendiga synen på skolväsendet som är problemet. Både föräldrar (som nu är 70,80 och till och med 90-talister) har en väldigt slapp syn på skolväsendet som smittar av sig på deras barn. Man sopar framför barnen och barnen får inte ha motgångar!
Samtidigt kan de ha hur mycket motgångar som helst på skolgården och i datorspelen.

Du sitter och konstruerar undanflykter och ursäkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En annan faktor är det fria skolvalet som har gjort att barn har förvandlats till slavar som går att köpa. Varje barn har en prislapp på sitt huvud och rektorerna gör allt för att se till att sin skola får valutan för barnet. Det medför att föräldrarna har absolut bestämmanderätt i skolan och eleverna kan i stort sätt göra vad som helst utan att ens få en tillsägelse.
Hur har det varit på idrottssidan. Har det vuxit fram klubbar där barnen inte behöver träna?
Nej, i stället är det så att där plågas barnen rejält av ledarna för de vet att det är bara det som ger framgång. Och det är inte så att barnen överger klubbar där man måste träna och kämpa.

Återigen sitter du och fantiserar ihop undanflykter.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sedan är det familjeperspektivet i övrigt. Barn i dag får inte den språkliga upplevelsen som barn skall ha. Man sitter inte längre vid brasan och låter far- eller morföräldrarna läsa sagor och berätta historier. Man sjunger inte med sina barn. Har barnet tur kan någon förälder kanske läsa en godnattsaga för sitt barn i 5-10 minuter. Detta påverkar den språkliga medvetenheten enormt och det är därför vi ser att 9åringar inte kan läsa.
Var i all världen har du fått detta ifrån. Är det någon saga du har läst.
Så mycket kan jag säga att jag har aldrig hört talas om detta. Varken bland mina klasskompisar eller föräldrar mm. Och hade det förekommit så borde det ha nämnts någon gång.
Däremot lyssnade mina klasskompisar på adventskalendern på radio mm. Så det är klart att vi fått oss berättelser. Och TV har funnits från början på 60-talet. Så nog har folk fått sig berättelser. Vidare så stod utländska filmer högt i kurs, och de var textade. Så det fanns incitament att lära sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback