Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 11:03
  #1
Medlem
Varför misslyckas ungdomar i sin skolgång nu för tiden? Varför sjunker Sveriges skolresultat? Varför klarar (många) ungdomar inte universitetsstudier längre? Vore ju intressant att få perspektiv även från unga här...

En del av det, tex sänkt nivå på ämnet Svenska, kan ju förklaras av invandring (såklart sjunker nivån på Svenska om massa som inte har det som modersmål ska börja få betyg i det.)

Efter min 7 års långa lärarkarriär måste jag ändå säga att invandrarna ofta inte är det huvudsakliga problemet, de är nämligen rätt lätta att hantera då de ofta är rädda för sina föräldrar. Ett samtal hem så har man en skötsam elev när det kommer till invandrarna. De duktiga invandrarna tenderar att vara riktiga toppelever, bland de få jag tror kommer klara högre studier.

Detta är dock inte vad jag vill fokusera på i tråden, utan jag vill diskutera de lata Svenska ungdomarna. Många universitetsprofessorer klagar på att ungdomarna inte klarar av att studera längre. Regeringen har till och med försökt övertala universitetet att sänka kraven så att fler ska få godkänt.

I egen erfarenhet har jag märkt samma sak. Ungdomar tycker att man ska jobba 10 minuter per lektion och leka resten. Ger man dem en bok att läsa på 3 veckor (dvs ca 10 sidor per dag) är det i mångas mening omöjligt (hur i helvete ska de klara prov på 2000 sidor som man kan ha på universitetet?). Många tror att ett "A" innebär att svara på en fråga med en mening å blir jätteförvånade när jag säger att det inte ens är nära ett E. Det är oroande med tanke på att det inte verkar som att det kommer finnas kompetenta yrkesmän när 80talisterna går i pension.

Statistiken visar ju även den samma historia. För det första ser vi fallande skolresultat på vissa håll. Det finns även undersökningar som visar att medan betygen på många håll går upp, så sjunker mängden kunskap hos eleverna (dvs sänks kraven för att dagens elever ska klara sig).

Aftonbladet hade någon artikel som sa att vi lär ut på fel sätt, men där måste jag ställa mig starkt emot, det har fungerat att lära ut på detta sätt i alla tider. Och förutsättningarna är bättre än någonsin.

Så vad beror det på? Är det uppfostran som är problemet? Är det något föräldrar gör idag som de inte gjorde förr? Är ungdomar idag genetiskt mindre kapabla? Är det lärarna som inte har tillräckligt med befogenheter? Vad tror ni?

Hur löser vi problemet?
__________________
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2017-10-17 kl. 11:06.
Citera
2017-10-17, 11:14
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Flumskolan är den egentliga boven. Det började 68 med HEJ-Matematik för att utmynna i dagens hen-aktivism.
Citera
2017-10-17, 11:20
  #3
Medlem
Captinheros avatar
Inget konsekvens tänk. Barn och ungdomar får beté sig som vildar utan konsekvenser. Sen " kan ju ingen vara bäst" eftersom det är ju diskriminerande.


Så istället för att ha elit klasser och belöna hårt arbetande / "smarta" ungar så är de tvungna att fördumma sig för att inte gå före resten.

Sen tror jag att tjejer och killar lär sig olika så även hur mkt genus personalen vill förneka det.

Trånga klassrum med för mkt barn och för få lärare. Samt en sak jag personligen alltid hatat är grupparbeten. Idioti enbart som hämmar individen
Citera
2017-10-17, 11:43
  #4
Medlem
Invandrare skapar kaos i klassrummen, lärarna orkar självklart inte ta tag i det som de gjorde förr.
Citera
2017-10-17, 12:15
  #5
Medlem
olavikostalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 284JD3
Invandrare skapar kaos i klassrummen, lärarna orkar självklart inte ta tag i det som de gjorde förr.

Instämmer.
Citera
2017-10-17, 12:25
  #6
Avstängd
Mp3Kungs avatar
Jag tror att det beror på föräldrarna och dagens teknik som mobiler och datorer. Ungdomarna kommer hem och sätter sig vid datorn eller gör läxorna snabbt för att sedan sitta vid datorn.

Föräldrarna borde förbjuda all teknik och låsa in barnen tills läxorna är gjorda. Föräldrarna borde kolla genom deras läxor.

Problemet ligger hos föräldrarna och skolan. Det är för slappt och inga konsekvenser.
__________________
Senast redigerad av Mp3Kung 2017-10-17 kl. 12:29.
Citera
2017-10-17, 12:50
  #7
Medlem
Pegganns avatar
Gick själv ut gymnasiet i våras. De största problemen jag upplevde var att lärarna kan ansvara för +30 elever under en lektion. Eleverna hinner knappt få någon hjälp av lärarna. Sen blir det knappt några konsekvenser för elever som stör under lektionstid, kommer sent, inte lämnar in uppgifter i tid, osv. Lärarna tenderar också att sätta snällbetyg för att framstå som bra. Föräldrarna verkar knappt bry sig heller.
__________________
Senast redigerad av Peggann 2017-10-17 kl. 13:09.
Citera
2017-10-17, 12:51
  #8
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Inget konsekvens tänk. Barn och ungdomar får beté sig som vildar utan konsekvenser. Sen " kan ju ingen vara bäst" eftersom det är ju diskriminerande.


Så istället för att ha elit klasser och belöna hårt arbetande / "smarta" ungar så är de tvungna att fördumma sig för att inte gå före resten.

Sen tror jag att tjejer och killar lär sig olika så även hur mkt genus personalen vill förneka det.

Trånga klassrum med för mkt barn och för få lärare. Samt en sak jag personligen alltid hatat är grupparbeten. Idioti enbart som hämmar individen

Instämmer Captin!
Citera
2017-10-17, 13:40
  #9
Medlem
Citat:
En del av det, tex sänkt nivå på ämnet Svenska, kan ju förklaras av invandring (såklart sjunker nivån på Svenska om massa som inte har det som modersmål ska börja få betyg i det.)

Jag kan inte hitta någonting som backar upp din tes om att vi skulle ha sänkt kravnivån på ämnet svenska. Jämför du fyra olika läroplaner så ser du att kraven är exakt samma:

Lgr62 svenska
Citat:
Att lära sig läsa innebär för ett barn, som undervisas efter
de i vårt land allmänt använda läsmetoderna, att kunna kombinera
språkljud med motsvarande bokstavsbeteckningar, att
kunna förena dessa ljud till ord och att uppfatta innehållet
i de av*lästa orden och satserna.

Lgr69 svenska
Citat:
Att lära sig läsa innebär för ett barn, som undervisas efter
de i vårt land allmänt använda läsmetoderna, att kunna kombinera
språkljud med motsvarande bokstavsbeteckningar, att
kunna förena dessa ljud till ord och att uppfatta innehållet
i de av*lästa orden och satserna.

Lpo94
Citat:
Eleven skall
• kunna läsa barn- och ungdomsböcker och faktatexter
skrivna för barn och ungdom med god förståelse och
med flyt i läsningen,

kunna muntligt berätta och redogöra så att
innehållet blir begripligt för åhöraren samt kunna läsa en text högt inför klassen,

LGr11 ver2.
år 1
Citat:
Eleven kan läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerade sätt. Genom att kommentera och återge någon för eleven viktig del av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven begynnande läsförståelse.

år3
Citat:
Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse.


Som du ser finns det inte så stora skillnader i dessa krav att det skulle peka på en nivåsänkning. Tvärt om ser vi i formuleringen av LGr11 ver2 att man har skärpt kraven till den nivå som Lgr62 har.

Det vi ser i verksamheten är att andelen år 3 som inte klarar kravet för år1 ökar. Det finns diskussioner att det kan ha att göra med didaktiken; att skolor kastar in eleverna i för svåra texter redan i år 1 i tron om att de har börjat läsa i förskoleklass. En faktor är givetvis att vi försöker anpassa oss till en tidigare skolgång och då händer det att den röda tråden mellan skolformerna tappas. Det medför att vi tappar barn som inte ännu har lärt sig bokstäverna, bokstävernas ljud och avkodning av enkla ord.

Självklart är invandringen en faktor i detta. Däremot har skolsystemet kompenserat för detta genom att ta in alla elever med annat modersmål i ämnet svenska som andraspråk.

Citat:
Så vad beror det på? Är det uppfostran som är problemet? Är det något föräldrar gör idag som de inte gjorde förr? Är ungdomar idag genetiskt mindre kapabla? Är det lärarna som inte har tillräckligt med befogenheter? Vad tror ni?

Hur löser vi problemet?

Jag skulle bestämd hävda att det är den trendiga synen på skolväsendet som är problemet. Både föräldrar (som nu är 70,80 och till och med 90-talister) har en väldigt slapp syn på skolväsendet som smittar av sig på deras barn. Man sopar framför barnen och barnen får inte ha motgångar!

En annan faktor är det fria skolvalet som har gjort att barn har förvandlats till slavar som går att köpa. Varje barn har en prislapp på sitt huvud och rektorerna gör allt för att se till att sin skola får valutan för barnet. Det medför att föräldrarna har absolut bestämmanderätt i skolan och eleverna kan i stort sätt göra vad som helst utan att ens få en tillsägelse.

Sedan är det familjeperspektivet i övrigt. Barn i dag får inte den språkliga upplevelsen som barn skall ha. Man sitter inte längre vid brasan och låter far- eller morföräldrarna läsa sagor och berätta historier. Man sjunger inte med sina barn. Har barnet tur kan någon förälder kanske läsa en godnattsaga för sitt barn i 5-10 minuter. Detta påverkar den språkliga medvetenheten enormt och det är därför vi ser att 9åringar inte kan läsa.

Anledningen till varför jag tar läsinlärning som grund är att läsförmågan är ungdomens viktigaste förmåga för att kunna klara högre studier. Det bör du veta om du är lärare. Kan en 9åring inte läsa så kommer denne att tappa kunskaper framöver skolans gång.
__________________
Senast redigerad av Methos 2017-10-17 kl. 13:42.
Citera
2017-10-17, 13:42
  #10
Avstängd
90% har ADHD
Citera
2017-10-17, 13:57
  #11
Medlem
Tror det även har en del att göra med att fler tröttnat på skolans PK-vinkling och insett att det inte längre är en högborg för högre lärande utan ett åsiktsfilter.

Samhällsproblem X beror på Y, och endast Y. Kommer du med en annan åsikt (även om den är välgrundad) så får du inte godkänt då du "går emot värdegrunden", och "inte förstår".

Personligen anser jag att skolan borde kortas ner rejält, alternativt ersättas med saker som lär eleverna att tänka - inte hur de ska tänka. Det lär dock inte ske på ett bra tag då det skulle sabba regeringens arbetslöshetsstatistik, och det kan man ju absolut inte acceptera i ett samhälle.
Citera
2017-10-17, 14:22
  #12
Medlem
Det handlar bl a om:

1. Oordning och oreda där problemelever sabbar undervisningen för andra.
2. Icke plugg kultur i många skolor med aktiv mobbning mot skötsamma och duktiga elever.
3. Kraven från lärarna är för låga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback