Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 11:02
  #1
Medlem
jeppsss avatar
Hej

Är relativt nyinflyttad i en lägenhet där badrumslampan ser ut som den gör på följande bilderna jag länkar.
Han som bodde här innan fick en stöt när han var där och försökte pilla, och hyresvärden vill att jag ska försöka byta glödlampan (vilket jag inte tror är problemet, plus tänker inte ens försöka).
Jag förstår att det kan vara svårt att ge en professionell bedömning av det exakta felet, men när hela lampan hänger ut på det där sättet och inte tänds så kan man väl utesluta glödlampan?

https://imgur.com/a/AyQrv
https://imgur.com/a/17sNH

Tack på förhand!
Citera
2017-10-17, 11:09
  #2
Medlem
OldFashioneds avatar
Troligtvis något som glappar invändigt. Ring en elektriker.
Citera
2017-10-17, 11:14
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
Hej

Är relativt nyinflyttad i en lägenhet där badrumslampan ser ut som den gör på följande bilderna jag länkar.
Han som bodde här innan fick en stöt när han var där och försökte pilla, och hyresvärden vill att jag ska försöka byta glödlampan (vilket jag inte tror är problemet, plus tänker inte ens försöka).
Jag förstår att det kan vara svårt att ge en professionell bedömning av det exakta felet, men när hela lampan hänger ut på det där sättet och inte tänds så kan man väl utesluta glödlampan?

https://imgur.com/a/AyQrv
https://imgur.com/a/17sNH

Tack på förhand!

Den där måste monteras upp korrekt av en elektriker så snart som möjligt och kablaget bytas. Bland det värsta jag sett, totalt livsfarligt. Har någon lallare försökt "limma" upp skiten med silikon också?
Citera
2017-10-17, 11:53
  #4
Medlem
Limhamns avatar
Du har fått svaret. Slå av säkringen och kontakta en behörig elektriker.
Citera
2017-10-17, 11:55
  #5
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jösses. Den där lampan hänger ju enbart i kabeln. Jag skulle tro att höljet är skadat eller att trådarna kommer i kontakt med höljet.
Det där ska hyresvärden åtgärda omedelbart.
Citera
2017-10-17, 14:44
  #6
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
hyresvärden vill att jag ska försöka byta glödlampan

Har hyresvärden sett skadan? Det är det dummaste jag hört i så fall, att de ber dig försöka byta lampa i en armatur som lossnat från väggen och hänger ut från väggen i bara kabeln. Detta måste hyresvärden ansvara för och se till att det kommer ut en elektriker till dig. Som de andra har sagt i tråden så gör du bäst i att ta ut säkringen så länge.
Citera
2017-10-17, 15:15
  #7
Medlem
jeppsss avatar
Nu har hyresvärden iallefall vart här å kollat och konstaterat att det behövs en elektriker. Jag hyr ju i andra hand och det har bott folk här innan mig, så det verkar va nån av domm som satt upp den för det där är tydligen ingen originallampa.

Tack för alla era svar, det fanns inte en chans på världskartan att jag ens skulle peta på lampan
Citera
2017-10-17, 15:22
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppss
Nu har hyresvärden iallefall vart här å kollat och konstaterat att det behövs en elektriker. Jag hyr ju i andra hand och det har bott folk här innan mig, så det verkar va nån av domm som satt upp den för det där är tydligen ingen originallampa.

Tack för alla era svar, det fanns inte en chans på världskartan att jag ens skulle peta på lampan

Bra. Då verkar det lösa sig för dig. Tänke väl att ingen kunde vara så dum så att de enbart rekommenderade byte av ljuskälla.
Citera
2017-10-17, 16:50
  #9
Medlem
killawifes avatar
Nån har uppenbarligen försökt att skruva fast lampan och ner det sen inte funkat försökt att limma upp den men den har lossnat. Kabeln har sen skavts mot lampans hål och ström går ut i chassiet. Rätt lätt fixat. Det ser iallafall bättre ut än min förrförra lägenhet där nån hade tvinnat ihop kablarna och dragit femtio varv eltejp runt dom. I badrummet.
Citera
2017-10-17, 17:03
  #10
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det ser iallafall bättre ut än min förrförra lägenhet där nån hade tvinnat ihop kablarna och dragit femtio varv eltejp runt dom. I badrummet.
Skitbra ju. Sedan eldar man lite med en tändare på tejpen och trycker ihop skarven lite till med fingrarna. Jag gör så varje gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback