Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-18, 01:14
  #13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Skaffa ett helsyskon. Jag har haft mycket stor behållning i livet av att ha ett helsyskon utan det hade jag varit en sämre människa.

Fast du har ingen aning om hur livet skulle vara utan helsyskon, och om du faktiskt skulle vara en sämre människa. Låter mest som ett tankefel från din sida. Ensambarn och folk med bara halvsyskon kan ha en annorlunda syn på saken, och inte se sig som 'sämre människor' för att de inte har helsyskon. Dessutom har du ingen aning om det skulle vara det optimala för alla. Det kanske funkade bra i din familj, men alla familjer är olika.

Dessutom är det inte värt att skaffa helsyskon till varje pris. Speciellt inte om föräldrarna har en dålig relation, och man riskerar att ge både nuvarande och eventuella framtida barn en dålig uppväxt med ständiga bråk etc. Ett nytt barn i detta fallet kommer ju vara dödsstöten för parets förhållande, även om relationen redan är dålig. Jag kan tycka att det vore bättre för paret att gå skilda vägar, men sedan försöka vara vänner för sin sons skull. Inte att skaffa ytterligare ett barn i dagsläget.
Citera
2017-10-18, 08:45
  #14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnbvcxz11
Går i tankar att skaffa en syskon till vår son.
Saken är den att vårt första barn har satt vårt förhållande på rejält prov och känslorna är i stort sett borta för mig och henne.

Funderingen är om det är rätt att ändå skaffa ett barn till?

Vet att det kommer bli spiken i kistan för vårt förhållande.

Känner att jag skulle gärna vilja ha ett barn till.
Problemet är att jag är 40+ och jag vet överhuvudtaget inte om jag kommer träffa någon annan som vill/är lämplig att skaffa barn med innan jag är för gammal ( låt säga 44-45 år)

Känns som mitt val är skaffa ett helsyskon och låta förhållandet gå åt helvete (vilket det troligen gör ändå) eller att bryta upp förhållandet nu och chansa på att träffa "den rätta" kvinnan att skaffa ett barn till med...
Kvinnan jag vill förhoppningsvis leva resten av mitt liv med.
Med risken att jag inte kommer träffa någon som det känns rätt med och därmed inte få fler barn.
Det låter som om din kvinna är på väg att lämna dig och du är medveten om det och därför försöker låsa henne till dig med ännu ett barn.

Dålig idé.
Citera
2017-10-25, 09:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur gammal är er son?


2,5 år
Citera
2017-10-25, 09:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Du är ju medveten om att ni har en usel relation och att känslorna har försvunnit, ändå är det viktigt för dig att skaffa fler barn. Eller åtminstone ett barn. Jag kan förstå din barnlängtan och att du vill ha fler barn, men du framstår som en aning egoistisk som vill uppfylla din barnlängtan även om det inte är idealiskt i dagsläget.

Vill du absolut ha ett barn till med din nuvarande kvinna, så tycker jag att ni ska tänka igenom saken ordentligt först, och prata om det. Det kanske bara är du som vill barn, men inte hon exempelvis. Om ett nytt barn dessutom blir dödsstöten för ert förhållande, så måste ni fortfarande kunna samsas om barnen. Ni måste alltså kunna komma överens om hur det blir i framtiden.

Om ni nu skaffar ett barn till, annars har ni åtminstone sonen att tänka på. Ni måste alltså kunna komma överens om både er son och ett eventuellt framtida barn. Barn behöver stabila föräldrar, och inte föräldrar som bara bråkar och tjafsar. Det blir så emellanåt när föräldrar går skilda vägar nämligen, men jag säger inte att det blir fallet för er.

Nu vet jag inte riktigt vad era problem består i. Är det ”bara" brist på kärlek? Eller är det något mer? Jag tror att det bästa just nu är att ni på något sätt jobbar på er relation. Jag menar inte att ni fortsätta ska vara tillsammans som ett kärlekspar. Men när ni skiljs åt, så bör ni åtminstone kunna ha en vänskaplig relation för er sons skull. Ni måste även kunna ha en bra relation om ni skaffar ett barn till. Alltså behöver ni jobba på er relation, oavsett hur ni väljer att göra (skaffa fler barn eller inte).


Jag är nästan övertygad om att vi kommer ha en bra relation även om vi skulle skiljas åt.

Kanske inte direkt efteråt men iallafall efter en tid.
Citera
2017-10-25, 09:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Se till att jobba på relationen genom att:
-Avlasta er själva om ert första barn kräver mycket av er. Har ni svärföräldrar i närheten, dagmamma et.c?
-Kontakta exempelvis Levande familjer och ta in expertis. Försök inte uppfinna hjulet själva.
-Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönt där du vattnar.
- Ni vet inte om nästa barn blir lika påfrestande, men ni vet ju om att utmaningar kan stå för dörren.
Att då inte se till att rusta er så att ni klarar detta tillsammans verkar ju lite omoget, då ni har tiden på er sida.

Stort lycka till, hur ni än väljer att göra.


Tack för tipsen! 👍
Citera
2017-10-25, 09:34
  #18
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnbvcxz11
2,5 år

Ok, kan ju bara säga att det kommer att bli bättre. De första 2-3 åren är jävligt kämpiga att ta sig igenom. Med två är det mer än dubbelt så svårt, men det går.

Förhållandet behöver givetvis inte dö ut för det, det beror på om ni lyckas hitta tillbaka till varandra när barnen växt upp lite eller inte. Medan dom är små handlar det ju mest om att klara av vardagen.
Citera
2017-10-25, 10:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnbvcxz11
2,5 år

Jag tycker dina funderingar är vettiga. Med tanken på att ditt första barn är så pass ung kan jag tycka det är "lika bra att ta nästa". Då har du allting överstökat tills båda nått skolåldern mycket snabbare.

Samtidigt är det som andra säger att ni har ju bara varit med om den värsta perioden av de första åren

Så känns som både du och din tjej borde snacka lite mer realistiskt och inse tillsammans att den perioden är prövande för alla. Inte enbart för er.
När ni kommit till den insikten så se till att ni kommer fram med konkreta förslag på hur ni skulle kunna få någon typ av paus/semester. Behöver inte vara länge och kan räcka med en hel barnfri kväll/dag för att bara "inte göra nånting" eller kanske är ni foodies och skulle behöva gå till en bättre restaurang och bara njuta av maten och stunden.

Vill ni båda ha fler barn är det bästa att göra det nu helt enkelt.
Citera
2017-10-25, 21:02
  #20
Medlem
Är du säker på att ett barn till får konsekvensen att ni separarar så måste du ställa dig frågan vad ditt nuvarande barn kommer att må bäst av. Ensam med en intakt familj låter för mig som ett lätt val.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback