Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 08:36
  #1
Medlem
Har en iPhone 6 som köptes för ganska exakt 1 år sen och har fungerat hur bra som helst fram tills nu. Efter senaste uppdateringen så fungerar inte hemknappen som den ska. När skärmen blir svart (viloläge eller vad det kallas) så kan jag inte få fram bild igen genom att trycka på hemknappen utan måste använda av/på-knappen. touch-id fungerar inte heller, har försökt alla tips och trix på nätet men varje gång jag startar om min iPhone så kommer det upp ett felmeddelande som säger att det inte går att aktivera touch-id.

Är det dags att byta hemknappen eller är det något med uppdateringen?
någon annan som har eller har haft samma problem???
Citera
2017-10-17, 08:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servmanret
Har en iPhone 6 som köptes för ganska exakt 1 år sen och har fungerat hur bra som helst fram tills nu. Efter senaste uppdateringen så fungerar inte hemknappen som den ska. När skärmen blir svart (viloläge eller vad det kallas) så kan jag inte få fram bild igen genom att trycka på hemknappen utan måste använda av/på-knappen. touch-id fungerar inte heller, har försökt alla tips och trix på nätet men varje gång jag startar om min iPhone så kommer det upp ett felmeddelande som säger att det inte går att aktivera touch-id.

Är det dags att byta hemknappen eller är det något med uppdateringen?
någon annan som har eller har haft samma problem???


Är skärmen/hemknappen bytt av någon annan än Apple? Detta brukar uppstå när man använder en pirat-hemknapp nämligen.

Om allt är original och inga skador uppsått på telefonen, kontakta Apple.
Citera
2017-10-17, 12:26
  #3
Medlem
paerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Är skärmen/hemknappen bytt av någon annan än Apple? Detta brukar uppstå när man använder en pirat-hemknapp nämligen.

Om allt är original och inga skador uppsått på telefonen, kontakta Apple.


Sista uppdateringen stod det att iOS inte kommer stödja piratdelar. Kommer ihåg att det var något om att om skärmen är bytt till icke original kommer den ej fungera.

Bra strategi för att sälja/reparera mera från apples verkstad. Surt för dom som installerat pirat tidigare och ej läser infon i uppdateringen
Citera
2017-10-17, 12:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Sista uppdateringen stod det att iOS inte kommer stödja piratdelar. Kommer ihåg att det var något om att om skärmen är bytt till icke original kommer den ej fungera.

Bra strategi för att sälja/reparera mera från apples verkstad. Surt för dom som installerat pirat tidigare och ej läser infon i uppdateringen

Det är nog mer primärt för Apple i detta fall att säkerställa att korrekt reservdelar och procedurer används då t ex hemknappen har en hel del med känslig data att göra då den innehåller kretsar för Touch ID.
Citera
2017-10-17, 13:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är nog mer primärt för Apple i detta fall att säkerställa att korrekt reservdelar och procedurer används då t ex hemknappen har en hel del med känslig data att göra då den innehåller kretsar för Touch ID.


Exakt, eftersom touchid möjliggör godkännande av betalningar i appstore, bankid osv osv så är det av yttersta vikt att läsaren är helt original.

Det kan alltså tyckas girigt vid första anblick men har man dessa saker i åtanke så tycker man nog att det är ett väldigt bra beslut av Apple.
Citera
2017-10-17, 19:42
  #6
Medlem
mobilen är helt i orginal, aldrig varit på service eller fått något bytt....
Citera
2017-10-17, 20:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servmanret
mobilen är helt i orginal, aldrig varit på service eller fått något bytt....


Då ringer du Apple.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback