Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-16, 22:43
  #1
Medlem
tomyhockeys avatar
min mamma fick ont under armhålan gick till vårdcentralen där remitterades hon vidare för mammografi bröstcancer, hon gjorde mammografin där upptäcker läkarna något under armhålan , imorgon skall hon göra biopsi under armhålan tydlingen någon lymkörtel bit som kommer skickas för analys

kan det vara bröstcancer trots att mamografin visade inget fel på bröstet utan något under armhålan ?
__________________
Senast redigerad av tomyhockey 2017-10-16 kl. 22:49.
Citera
2017-10-16, 22:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
min mamma fick ont under armhålan gick till vårdcentralen där remitterades hon vidare för mammografi bröstcancer, hon gjorde mammografin där upptäcker läkarna något under armhålan , imorgon skall hon göra biopsi under armhålan tydlingen någon lymkörtel bit som kommer skickas för analys

kan det vara bröstcancer trots att mamografin visade inget fel på bröstet utan något under armhålan ?
det skulle det iofs vara men du ger för få merfakta så ingen kommer att kunna svara på frågan. men högst troligen inte! men man tar nu en biopsi för att kolla vad körteln innehåller för celler.en körtell över ca 1,5.-2cm anses vara onormal och bör utredas vidare
__________________
Senast redigerad av Monday1 2017-10-16 kl. 23:01.
Citera
2017-10-16, 23:02
  #3
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
det skulle det iofs vara men du ger för få merfakta så ingen kommer att kunna svara på frågan. men högst troligen inte! men man tar nu en biopsi för att kolla vad körteln innehåller för celler.en körtell över ca 1,5.2cm anses vara onormal och bör utredas vidare
jag har ingen mer fakta hon har något hon känner konstigt under armhålan när jag tittar jag ser inget det verkar som nån sorts lymfkörtel under huden som rör sig när hon lyfter armen.
hur kan det vara bröst cancer om inget speciellt hittas på mammografin på bröstkorgen?
__________________
Senast redigerad av tomyhockey 2017-10-16 kl. 23:04.
Citera
2017-10-16, 23:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
jag har ingen mer fakta hon har något hon känner konstigt under armhålan när jag tittar jag ser inget det verkar som nån sorts lymfkörtel under huden som rör sig när hon lyfter armen.
man har beslutat att göra ett sk PAD för att kolla vad som ligger bakom förstoringen,,,Svar om en v ca normalt sett..Att en körtel svullnar kan ha många orsaker, Både farliga och harmlösa,
Citera
2017-10-16, 23:09
  #5
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
man har beslutat att göra ett sk PAD för att kolla vad som ligger bakom förstoringen,,,Svar om en v ca normalt sett..Att en körtel svullnar kan ha många orsaker, Både farliga och harmlösa,
PAD är det patologi , hon brukar bära saker jag tänkte mer på ifall det kan ha något samband med tungt bärande varje dag .
Citera
2017-10-16, 23:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
jag har ingen mer fakta hon har något hon känner konstigt under armhålan när jag tittar jag ser inget det verkar som nån sorts lymfkörtel under huden som rör sig när hon lyfter armen.
hur kan det vara bröst cancer om inget speciellt hittas på mammografin på bröstkorgen?
Jag har inte sagt att det är BC, Du frågade om det skulle kunna vara det ? Och svaret är ja , det finns tumörer som är svårupptäckta även på mammografi men sällsynt, Kan vara mycet som sagt allt ifrån Reaktiv körtel , Sarkoidos till Malignitet av okänt ursprung,,,,Finns mängder av anledningar till att en körtel kan svullna!
Citera
2017-10-16, 23:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
PAD är det patologi , hon brukar bära saker jag tänkte mer på ifall det kan ha något samband med tungt bärande varje dag .
Pad= Patologisk anatomisk diagnostik..Dvs man tittar geografiskt i vävnaden efter vilka celltyper körteln innehåller, Att bära framkallar INTE en förstorad LK
Citera
2017-10-17, 10:57
  #8
Medlem
tomyhockeys avatar
mammans mor och far har inte haft cancer kan mamman ändo få cancer ?
Citera
2017-10-17, 12:03
  #9
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
mammans mor och far har inte haft cancer kan mamman ändo få cancer ?

Ja
Citera
2017-10-20, 16:21
  #10
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Jag har inte sagt att det är BC, Du frågade om det skulle kunna vara det ? Och svaret är ja , det finns tumörer som är svårupptäckta även på mammografi men sällsynt, Kan vara mycet som sagt allt ifrån Reaktiv körtel , Sarkoidos till Malignitet av okänt ursprung,,,,Finns mängder av anledningar till att en körtel kan svullna!


Idag ringde doktorn för besök hos hometolog avdelning. Där träffar vi läkaren som säger alla prov är inte klara men det är inte lympkörtel cancer utan liknar mer bröst cancer läkaren nämner något som du skrev ovan malignitet. Mamman remitteras till bröst avdelning för mammografi och ultraljud . Läkaren säger det är mest bröst cancer men alla prover är inte klara.
Citera
2017-10-25, 21:18
  #11
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
det skulle det iofs vara men du ger för få merfakta så ingen kommer att kunna svara på frågan. men högst troligen inte! men man tar nu en biopsi för att kolla vad körteln innehåller för celler.en körtell över ca 1,5.-2cm anses vara onormal och bör utredas vidare


idag fick vi besked från biopsin under armen cancer malignetet under armhålan 8mm
Citera
2017-10-25, 23:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
idag fick vi besked från biopsin under armen cancer malignetet under armhålan 8mm
tråkigt att höra, har man förklarat var primärtumören utgår ifrån så kanske jag kan ge lite allmänna svar om du undrar något.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback