Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 22:18
  #1
Medlem
Knyckare postade nyss på instagram:

...Jag var hos barnmorskan idag och hon berättade att hon nyss träffat en mamma som blivit överfallsvåldtagen. Hon ville testa sig, inte anmäla...

https://www.instagram.com/p/BaUeNjshGNr/?hl=sv

Det här är det mest anmärkningsvärda jag har hört någonsin.
Det här om något borde vara ett wake up call för svenska politiker. En gravid(?) kvinna blir överfallsvåldtagen och väljer att inte anmäla. Det låter mer som Zimbabwes rättsäkerhet än Sveriges.
Hur stort är egentligen Sveriges våldtäktsmörkertal? Vi får ofta höra att anmälningsbenägenheten stiger och att det är därför Sverige toppat våldtäktsstatistiken. Stämmer detta verkligen?
Hur ska vi få kvinnor att vilja samt våga anmäla, vilka förändringar behövs genomföras?
__________________
Senast redigerad av blankdank 2017-10-16 kl. 22:30.
Citera
2017-10-16, 22:23
  #2
Medlem
Har inte läkare tystnadsplikt?
Citera
2017-10-16, 22:25
  #3
Medlem
Inte troligt att en bm berättar det. Fake news.
Citera
2017-10-16, 22:43
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
Knyckare postade nyss på instagram:

...Jag var hos barnmorskan idag och hon berättade att hon nyss träffat en mamma som blivit överfallsvåldtagen. Hon ville testa sig, inte anmäla...

https://www.instagram.com/p/BaUeNjshGNr/?hl=sv

Det här är det mest anmärkningsvärda jag har hört någonsin.
Det här om något borde vara ett wake up call för svenska politiker. En gravid(?) kvinna blir överfallsvåldtagen och väljer att inte anmäla. Det låter mer som Zimbabwes rättsäkerhet än Sveriges.
Hur stort är egentligen Sveriges våldtäktsmörkertal? Vi får ofta höra att anmälningsbenägenheten stiger och att det är därför Sverige toppat våldtäktsstatistiken. Stämmer detta verkligen?
Hur ska vi få kvinnor att vilja samt våga anmäla, vilka förändringar behövs genomföras?

Detta låter ju helt sjukt givetvis, som om det är en mamma ifrån något tredje världen samhälle typ.
Och låter inte helt omöjligt att så är fallet...
Jag tror att Sveriges våldtäkts mörkertal blir större, ju mer personer man tar in från tredje världen.

Och det som är det mest sjukaste av allt är att Emma är en av dem som vill ta hit dem istället för att hitta möjligheter att hjälpa dem på plats... Hon är ju typ exemplet på personer som faktiskt skada dom som bor nära henne, folk hon känner... istället för att hjälpa någon så den inte behöver fly osv.
Logiken där för mig någon född på 50 alt född 90/2000 talet logik...

1 grupp som är stark har långt fler möjligheter att hjälpa några än 2 grupper som är svaga...
Citera
2017-10-16, 22:52
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Vi måste få samhället att sluta lyssna på kalkryggar (som Filip och Fredrik). Kan även lägga till schyffert, betnér och andra liknande patrask. De jobbar stenhårt för att mildra omställningen till det nya samhället där Islam sätter reglerna. Fråga mig inte varför de jobbar för det för det har jag inte en susning om.

När Islam är helt infört så kommer kvinnor som idag blir våldtagna inte att kunna anmäla det eftersom alla kvinnor som då är som svenska kvinnor är idag kommer vara straffbara horor.

I all enkelhet så är det detta det handlar om. Själva insatsen är dock jättekomplex. Se bara hur politikerna samarbetar med Eliasson och håller medel från polisen (drar ut på satsningar) så polisen snart är i spillror och inte fungerar ett dyft. Eller hur exempelvis SVT med politikers hjälp håller igång hatgruppen *jag är här*. Aktivisterna jobbar med att hylla våldtäktsmän som är muslimer. Allt för att normalisera den muslimska sexualiteten som går ut på att man helt fritt får våldta kvinnor som är som svenska kvinnor är idag, nämligen som jag sa förut, horor.

Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Har inte läkare tystnadsplikt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Inte troligt att en bm berättar det. Fake news.

De får tala om händelser utan att identifiera personer. Det finns gränser för hur mycket de får säga och hur de får säga det. Omöjligt att veta i just detta fallet.

Kvinnor blir ju våldtagna i parti och minut sen vi införde islam så ingen jävel kan veta vem hon talar om.
Citera
2017-10-16, 23:00
  #6
Medlem
Ducadreams avatar
Det är det samhälle vi lever i, tyvärr. Händer i Hollywood och ute på gatorna. Var kan vi vara i fred?
Citera
2017-10-16, 23:03
  #7
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Har inte läkare tystnadsplikt?

De får säga:
Jag har träffat en tjej som blivit våldtagen men inte vågat anmäla.

Men inte:
Jag har träffat Anna Andersson som blivit våldtagen och inte vågat anmäla.
Citera
2017-10-16, 23:29
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att en barnmorska skulle berätta detta vidare till en annan patient, samt att det skulle hända just idag, med tanke på andra utspel från Cissi Wallin och Lulu Carter under dagen känns inte riktigt trovärdigt.

Antagligen kände Emma att hon började komma lite i skymundan, för det var ju ett tag sedan man hörde något om hennes "mansfria festival" & hennes karriär som "komiker" funkar ju inte så bra heller, pga. att hon inte är rolig.

Inte för att jag på något vis tror att överfallsvåldtäkter inte äger rum allt oftare, men just i det här fallet är jag skeptisk. I call bullshit.
Citera
2017-10-17, 00:46
  #9
Medlem
Lydans avatar
Finns så klart en hel del anledningar till varför folk inte anmäler, och siffrorna kan man få en fingervisning av genom att jämföra anmälningar med statistik från NTU.

Det jag tycker är förkastligt är att vi numera ger unga kvinnor ännu mer anledningar att inte anmäla. För det första finns risken att bli kallad rasist och uthängd i pressen. Det är så klart inget som skulle ske om man inte även twittrar om sin upplevelse, men det är bilden som förmedlas. Att uttrycka att ens förövare är från annat ursprung är insprängt som "rasistiskt" i unga kvinnors hjärnor. Så det är vad de känner händer med dem.

För det andra är polisväsendet nere på knän. Polisen utreder in en våldtäkt på 12-åringar, vad har hon att tjäna på att anmäla det? Det enda som kan hända är att hon får en hotbild mot sig, något som polisen heller inte kan skydda henne mot. Det är enbart en förlust att anmäla.

Lägg på de vanliga anledningarna, så som social stigmatisering och allmän traumatisering, så ser vi många anledningar till att man väljer att inte göra det.

Nackdelarna tycks mycket större än fördelarna. Anledningen till att man anmäler är ju någonstans både för att få rättvisa, samt att förhindra andra från att utsättas. Om inget av dessa 2 uppfylls genom en anmälan, vad är poängen med det?

Nej, det här är nog nya verkligheten vi måste anpassa oss till. Det gäller män också, men då framför allt med rån/misshandel.

Gå till gymmet, lär dig något slags försvar. Eller acceptera den nya verkligheten.
Citera
2017-10-17, 01:25
  #10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
en mamma som blivit överfallsvåldtagen. Hon ville testa sig, inte anmäla...

Hon ville kanske inte bli stämplad som rasist?

Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
[i]
Hur ska vi få kvinnor att vilja samt våga anmäla, vilka förändringar behövs genomföras?

Vet vi att orsaken var att hon inte vågade? Kan det inte lika gärna varit att hon inte orkade, att det inte kändes värt insatsen, i förhållande till sannolikheten att få fast någon?

Nu har jag inte klickat på Instagramlänken för att se om det framgår någon mer information där. Men så vitt jag vet utifrån det som presenteras här kan det varit tre för henne exakt likadana ansikten, och som hon aldrig skulle kunna känna igenom bland tio andra likadana ansikten. på en line up

En sak vi skulle kunna göra vore att dra ner på inflödet av grupper som är överrepresenterade i brottsstatistiken. Då skulle vi, oavsett om vi har poliskris, eller om Sverige är säkrare än någonsin, få de polisresurser vi har råd med att räcka till en större andel av brotten. Då kanske det känns mera värt att anmäla.
Citera
2017-10-17, 02:43
  #11
Medlem
Det är väl bra att anmälningsbenägenheten minskar. Då återgår ju våldtäktsstatistiken tillbaka till "normala" nivåer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback