Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 21:33
  #1
Medlem
Hej!
Har fastnat på en klurig fysikuppgift från fysik II;

En boll ska kastas från en punkt P (nollnivån) genom ett litet hål i en vägg (uppåt) till en punkt Q på en annan vägg. Den första väggen befinner sig 1,37m från P (nollnivån), och hålet sitter 0,86m ovanför P. Den andra väggen befinner sig 0,74 m bakom den första väggen. Målpunkten Q ligger 1,08 m ovanför bollens utgångspunkt P. Med vilken utgångsfart och i vilken vinkel a över horisontalplanet ska bollen kastas?

Eftersom jag har varken vinkel, t, eller v0 så kommer jag ingenvart med de traditionella formlerna. Har även försökt mig på energiresonemang där ek=ep alltså 0.5*m*v2=mgh för att lösa ut hastigheten men jag får orimliga siffror.

Jag tänker mig att i sträckorna som getts så finns det samband som skulle kunna ge v0y eftersom det bara är en viss v0y med en viss vinkel som kommer att resa de där sträckorna på det sättet (i förhållande till vx som tack och lov är konstant).

Any ideas?
Citera
2017-10-16, 22:23
  #2
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glomerorum
Hej!
Har fastnat på en klurig fysikuppgift från fysik II;

En boll ska kastas från en punkt P (nollnivån) genom ett litet hål i en vägg (uppåt) till en punkt Q på en annan vägg. Den första väggen befinner sig 1,37m från P (nollnivån), och hålet sitter 0,86m ovanför P. Den andra väggen befinner sig 0,74 m bakom den första väggen. Målpunkten Q ligger 1,08 m ovanför bollens utgångspunkt P. Med vilken utgångsfart och i vilken vinkel a över horisontalplanet ska bollen kastas?

Eftersom jag har varken vinkel, t, eller v0 så kommer jag ingenvart med de traditionella formlerna. Har även försökt mig på energiresonemang där ek=ep alltså 0.5*m*v2=mgh för att lösa ut hastigheten men jag får orimliga siffror.

Jag tänker mig att i sträckorna som getts så finns det samband som skulle kunna ge v0y eftersom det bara är en viss v0y med en viss vinkel som kommer att resa de där sträckorna på det sättet (i förhållande till vx som tack och lov är konstant).

Any ideas?

Du kan ju lätt anpassa en kastparabel y(x) till de givna tre punkterna. Detta ger också alpha som derivatan i P. Eftersom du vet att g= -9,82 m/s/s anpasssar du v0 för att få d2y/dt2 = 9,82 ( du har ju d2y/dx2 från din kurva)
Citera
2017-10-19, 16:20
  #3
Medlem
tänkte på det, men vet faktiskt inte hur jag gör en funktion av punkterna.

Löstes till slut genom att sätta upp ekvationssystem med v0x och v0y och eliminering av v0y för att få ut v0x
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback