Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 21:00
  #1
Medlem
Jag har en gammal stereoanläggning som jag gillar, en JVC FS-SD1000R. Jag skulle gärna kunna lyssna på musik från min IPhone 5 i den men vet inte hur det ska gå till. Jag antar att jag skulle kunna köpa en Chromecast Audio, men jag skulle gärna kunna fixa det gratis.

Stereon har två ”kontakter” på baksidan som heter ”MD/AUX In” och ”MD/AUX Out”. Jag har kabel som går att koppla in i telefonens hörlursuttag och i stereons AUX-kontakter. Om jag kopplar in den i ”MD/AUX In” så får jag ljud i stereons högtalare, men väldigt svagt.
Är telefonen helt enkelt för klen för stereon? Men stereon har ju en förstärkare? Någon som kan hjälpa mig? Jag har naturligtvis ställt stereon i AUX-läge.
Citera
2017-10-16, 21:35
  #2
Medlem
Crashs avatar
inget ljud om du kör på out? full volum på telefonen också
Citera
2017-10-16, 21:35
  #3
Medlem
Jag tror inte telefonen ger för svag signal, förstärkaren ska fixa det. Kanske fel på förstärkaren? Kan du prova med att spela upp via en annan enhet?
Citera
2017-10-16, 21:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
inget ljud om du kör på out? full volum på telefonen också

Nä, OUT på stereon ska väl användas om man vill skicka en signal FRÅN stereon till en annan enhet.
Citera
2017-10-16, 21:47
  #5
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Nä, OUT på stereon ska väl användas om man vill skicka en signal FRÅN stereon till en annan enhet.

Japp så kanske det var, va ett tag sedan man körde aux
Citera
2017-10-16, 22:17
  #6
Medlem
Jag använder en gammal stereo, också JVC till både datorn och ibland tvn samt mobilen. Har också sen Iphone 5. Dock har jag en aux som är kopplad till "tape", och det fungerar hur bra som helst.
Citera
2017-10-17, 07:45
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag gör på samma sätt på två olika stereoapparater, en hemma och en på jobbet, fast jag har en Huawei.

Generellt är nivån ut från telefoner lägre än ut från en CD-spelare, så man får helt enkelt dra upp volymvredet på förstärkaren för att få ordentligt ljud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback